Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Pro dospělé vhodné

29.03.2005
Na návštěvě jsem zabloudila s čokoládou pozdravit desetiletého syna kamarádky.
Seděl u počítače a hrál hru.
Nevyznám se v počítačových hrách.
A tahle mi přišla divná.
Za tu chvilku jsem pochopila, že jste zloděj.
Vyloupíte třeba banku a pak musíte s lupem prchat.
Samozřejmě, že po cestě narážíte na překážky.
Třeba na hlídače nebo na taxikáře, co Vám nechce dobrovolně půjčit své auto.

Je třeba je zneškodnit.
Zabít, zkopat do všech citlivých míst, rozjet autem.
A vnitřnosti jen lítají.

Ujíždíte a na přechodu maminka s kočárkem.
Překáží a auto je silné.
Jste přece lupič na útěku.
Co na tom, že v kočárku je mimčo.
Sešrotovat.
A prchat dál.
Když Vás přestane bavit taxi, můžete chvilku pokračovat po svých.
Třeba budete mít štěstí a stihnete po cestě porazit babku a ukrást jí jen tak mimochodem kabelku.
Pokud do ní ještě kopnete, když leží, body naskakují.
A když to znudí, zbijte řidiče sanitky a vezměte mu vůz.
A všechno jako v reálném životě, domy, ulice, auta i krev.

Koukala jsem jen malou chvilku na tu hru a měla jí dost.
Radši jsem předala čokoládu a šla do obýváku.
Ostatně ten klučík měl stejně oči jen pro svého zloděje.

Ptala jsem se kamarádky, co je to za hru.
Nevěděla a šla se podívat.
Kde to jen vzal?
No jistě, má kamarády. Půjčil si jí.
Co na tom, že na obalu je napsáno, že je nevhodná pro děti.
Tyhle nápisy přece vábí víc než býka červená.
Být jen pro dospělé je pro děti zárukou kvality.

Nejspíš jsem za zlou tetu.
Kamarádka vytřeštila oči a hra musela být odinstalována z pc.
„A už tady nechci nic podobného vidět nebo končíš s počítačem!“ zavelela.

Nechci tu moralizovat o tom, jaký život by měly žít počítačové hry.
Můj životní postoj, je spoléhat na zdravý rozum a cítění každého z nás.
Nechci být za nudného dospělého, jen nevím jestli děti chápou, že není legrace a dobrý pocit kopnout do ležícího člověka, když za to dostávají body.
Nejspíš si není jistý ani výrobce, když se jistí větou o nevhodnosti.

Jen přemýšlím.
Prý vhodné pro dospělé.
Co asi dávají za pocit takovéhle hry, že je dospělí mají chuť hrát?
Chápu, že je skvělé stát se na chvíli závodníkem, pilotem nebo kosmonautem.
Nebo superpolicistou či bojovníkem s nekalými potvorami.
Umím pochopit touhu lovce vymýšlet strategie, jak přežít.
Nemám nic proti hrám, které nutí myslet a dovolují tvořit.
Takové jako jsou třeba Sims, Black and White, Cultures nebo třeba ZOO a jiné tycoony.
Ale co je zábavného na tom vykrást banku, zkopat virtuálního taxikáře do rozkroku a rozjet kočárek s miminem, na to jsem nepřišla.

Je snad skvělý pocit vyprávět v práci, že včera jsme se úžasně odreagovali, když jsme perfektně zbili ležící virtuální babičku?

Je to relaxace? Pocit moci či adrenalin?
Lidé relaxují různě.
Spí, létají, padají, milují se, čtou nebo cvičí.
A ještě asi další milion způsobů.
Zjevně i kradou ve virtuálních bankách a kopou do virtuálních babiček pro jejich kabelku.

Ať tak či tak, nemyslím si, že by se podobné věci měly dostávat do rukou desetiletým dětem.
Prý vhodné pro dospělé.
Osobně mám pocit, že vhodné spíš do drtičky.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 29.03.2005, 17:39:22

Komentáře

Hmmm... (Jódlující bernardýn - Mail - WWW) Vloženo 29.03.2005, 19:32:04
Hry už nějaký ten pátek nehraju, ale ze své zkušenosti můžu říct, že hry jsou hlavně pořádné odreagování. Počítačové hry beru, a vždy jsem je tak bral, jenom jako HRU. Jiný svět - počítačová realita. Nemyslím, že když někoho zastřelím ve hře, budu toho schopný i v životě. Dnešní děti jsou, alespoň podle mě, dobře naučeny rozpoznávat hru a realitu. IMHO v televizi můžeme vidět i dopoledne daleko víc litrů krve a vystřílených nábojnic, než v nějaké hře, která dítě naučí myslet, soustředit se atd... Tím neobhajuju krvavé hry, jen si myslím, že dnešní prckové dokážou pochopit co je hra a co je život.

(PJ - Mail - WWW) Vloženo 29.03.2005, 21:30:43
obávám se že nemáš pravdu... že to následky zanechá, to je bez debaty, buď se s tím to dítě vnitřně "popere" a díky výchově bude rozlišovat PC hru a realitu, anebo taky ne, a pak se nedivme novinovým titulkům "mladistvý zavraždil... znásilnil... zabil... okradl..." atd.

;-) (Rogik - Mail - WWW) Vloženo 29.03.2005, 22:24:37
Mila Letinko,
podle me je 'SKODLIVOST NASILI VE HRACH' porad dokola omilane klise, ktere bude stale mit dva protipoly, jez se nikdy neshodnou.
Je mi 20, PC hry v posledni dobe uz vubec nehraji, jelikoz mne zajimaji ponekud jine veci, ale od tech deseti do sestnacti to byla zcela jina pohadka ;-) U kompu jsem travil vetsinu volneho casu, a jako trinactilety klucina jsem s ohromnym gustem prejizdel chodce v Carmagedonnu a kdyz se mi smykem zadarilo rozmaznout starou babku s choditkem, mel jsem obzvlast velkou radost ;-) Vubec hry, kde jsem mohl zabijet nevinne 'civilisty' patrily mezi me obzvlaste oblibene ;-)) Pritom jsem mirumilovny neagresivni clovek, ktery se nemel nikdy potrebu s nekym byt, autem jezdim poklidne a z pohledu na krev se mi nijak dobre nedela ... A i v tech deseti letech, kdyz jsem do vecnych lovist posilal impy hlavnovnou brokovnici v Doomu II jsem si rozdil mezi denim na obrazovce a v realu uvedomoval az moc dobre ...
A pokud je nekdo posahanej, je jedno, jestli tu skolu vystrili na zaklade PC hry, filmu, knizky nebo tipu od kamarada ...
A abych Ti odpovedel na Tvou otazku, co se na tom lidem libi? Prave ten unik od reality - ta moznost chovat se naprosto jinak, nez v realnem zivote ... nejde o to plnit si tajne sny ... jde proste o to, zkusit si, jake to je byt ten ZLY a neohrozovat pritom nici zivot ... ;-)
A to, ze si toho klucinu napraskla, osobne povazuji za peknou blbost, jsem si jist, ze se bude citit ukrivden, rozhodne to nebude povazovat za spravne a nepochopi to (a podle meho to ani spravne nebylo), mamince odkyve, ze tu gamesu odinstaluje, ale seriozne pochybuji, ze se maminka v PC vyzna tak, aby to poznala ... deti si techniku osvojuji sakra rychle. No a prinejhorsim to stejne budou parit u sveho kamarada a nadavat jak jsou ti rodice a jejich kamaradi blbi ... restriktivni opatreni jsou v tomhle pripade na skodu, mnohem lepsi je nechat dite tyhle hry hrat a vest konstruktivni dialog, o tom co je dobre a co spatne, ujistit se, ze dite dela rozdil mezi realitou a tim co hraje na PC a tak ... ;-)

Jinak vetsina Tvych postrehu a uvach se mi moc libi, ale s timto proste NEMOHU souhlasit ;-)



(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 29.03.2005, 23:29:01
Na četníky a zloděje jsme si hráli i my.
Ale když jsme se porvali tak to byla strkanice při nejhorším rána pěstí.
Když dnes vidím školáky jak se perou s prvky odkoukanými
z karate a filmů,
tak v tom určitý rozdíl je.
Vždy to bude o tom
k čemu ten počítač byl dětem pořízen.
Jestli k tomu aby děti daly pokoj a byl klid?
No potom ty děti můžou žít
jako křoví v lese.
Když tak opravdu budou vyrůstat
tak to pro ně i pro ostatní bude dost nebezpečné.
Ale děti za to nemohou,
jen na ně je pořád méně času
a tak ani nepoznají žádné užitečné činnosti.
Já jsem měl ještě štěstí,
že jsem u dědy viděl
jak se seče tráva kosou pro králíky,
nebo dává zrní slepicím
A že nic v životě není zadarmo.
Ale když už i děti spěchají
a na čtení knížek nemají čas?

(dgx - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 00:19:30
Spory o (ne)škodlivosti her k žádnému výsledku nevedou. Jedna strana má zaručené studie, že hry škodí, jiná hovořící o opaku.

Sám se na to snažím nahlížet z takového "kulturně-výchovného" nadhledu. Prostě existující kultury, kde jsou běžné vraždící dětské gangy a v životě neviděly počítač. Ale nemusíme chodit daleko. I v naší kultuře je zřetelné, jak kriminální přítomnosti předchází rozvrat rodiny v dětství apod. Vedle toho mi představa dítěte v klidu domova si hrajícího na svém počítači brutální hry připadá jako krásné dětství, nemyslíte?

Dobré ráno (letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 07:57:20
Děkuji všem za velmi zajímavé komentáře.
Ńechtěla jsem říct, že dnešní děti jsou hloupé a nepoznají rozdíl mezi hrou a realitou. Ani nepatřím mezi šílené zastánce teorie, že každý kdo uvidí "zlý" film nebo bude hrát "zlou" hru bude zlounem. Jen mám pocit, že dětský obraz světa je velká mozaika,kterou si postupně skládá z toho co vidí kolem a z toho co mu my dospělí ukážeme. A svět v pc hrách je jednou z kostiček.

Nikdy mě tyhle věci nebraly, možná je to i tím, že jsem holka. Ale od té doby co jsem máma mám pocit, že je potřeba se dětem věnovat a usměrňovat je. NE násilně a direktivně, ale spíš jim ukázat cestu a nechat je spolurozhodovat.
Když moje dcera přišla domu s první střílečkou, ve které létaly hlavy, seděla jsem s ní u hry a ptala se co se jí líbí. Mluvily jsme asi čtvrt hodiny, jen já otázky a ona odpovědi. Pak sama řekla, že ta hra vlastně vůbec není zábavná a že jí nemá chuť hrát. Chválím jí když se jí rodí zvířátka v její ZOO a když jsou všichni spokojení a vychází ekonomicky. A jí to baví. Navíc u pc nesedí celé dny, hodně moc čte. To taky nepřijde samo, je třeba děti směrovat. O tom jsem přesvědčená. A prostě mám pocit, že sedět u hry ve které kopu do ležících babiček není vhodně strávený čas pro malé dítě. Může se učit poznávat kytky, nové země, planety, hrát si s keramickou hlínou nebo stavebnicí, co já vím. Nebo třeba malovat či běhat venku. Ale to je o různém názoru, netvrdím, že ten můj je jediný správný. Navíc dokud jsem neměla svého sviště, taky jsem to vnímala trochu jinak. Nicméně opravdu moc děkuji za ty jiné úhly pohledu. Jsem ráda, že jsem je měla možnost číst a snad tak připochopit. Krásný den

Re Rogik (letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 08:06:21
Ještě jedna technická poznámka k tvému zajímavému komentáři. Já nikomu neříkala, že má něco zakazovat, bylo na kamarádce jak věc vyřeší. Ona je máma a ten klučík je její svišť. Jen jsem se zeptala co je to za hru. Bez urážek či směrování kamkoliv, nepohoršovala jsem se ani nerozčilovala. Mohla mávnout rukou, mohla zakroutit hlavou, mohla zakazovat, mohla vysvětlovat. Prostě nevěděla co synek hraje a když to zjistila rozhodla po svém, jak to vyřeší. :-))

(Tng - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 10:51:41
souhlasím s Dgx. Záleží na tom, co chceme, aby v našem kulturně-společenském kontextu bylo normální. Pokud to mají být babičky rozjeté na přechodu, prodávejme takové hry, pokud babičky, kterým dá někdo na silnici přednost, tak takové hry neprodávejme a dětem nedávejme.

Lidí je moc a už dávno neplatí, že svoboda končí tam, kde začínají práva jiného člověka. A je jedno, jestli ty hry ovlivňují negativně nebo ne - prostě to do naší kultury nepatří a kulturu spoluvytváříme i tím, k čemu vedeme děti.

(Qark - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 12:18:28
Nezda se mi, ze by to zalezelo jen na pocitacovych hrach.
Kdyz jsem byl kluk a rozbil jedne pani okno, tak jsem se tetelil strachem, aby to nesla rict k nam domu nebo do skoly. Dneska, kdyz kluk rozbije okno, tak te pani jeste s klidem sproste nada, a kdyby si ta pani snad sla stezovat k nemu domu, tak dostane jeste par facek od otce.
Tohle neni hrama, ani televizi. Je to tim, ze dneska se lidi neboji, ze budou potrestani za to, co udelali. A podle toho vychovavaji sve deti.

(Rogik - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 14:42:54
Podle me prehnane 'usmernovani' svych ratolesti take neni dobre. Nevim, treba me davali rodice v mych zajmech absolutni volnost, takze jsem jako maly klucina porad hral 8h denne PC hry, v patnacti chlastal a hulil travu, pak se dal na progaming a denne skillovat Quake3, knizkama jsem naprosto pohrdal ... no a tak pred dvema lety jsem si rekl : "k sakru, to te bavi, byt takova vzdechlina?" no a tak jsem zacal behat, a za pul roku uz jsem behal vecer denne 10km, rikal si, jak je ten sport skvelej a zaroven mel radost z toho, ze jsem na to prisel sam ;-) A kdyz jsem zacal v 18ti cist Tajemny Amber od Zelaznyho, zase jsem si uvedomil, ze knizky jsou vlastne jeste zabavnejsi nez filmy a hry a od te doby ctu velice rad ;-) Myslim, ze kdyz clovek k necemu dospeje sam, ma to vetsi hodnotu, nez kdyz ho k tomu nekdo nasilim dokope ...
Vidim kolem sebe vrstevniky, ktere rodice odmalicka kopali ke sportu, do uceni, tahali je na kulturni akce, a kdyz ve fazi dospivani jen trosicku polevili, stali se z hosiku totalni flakaci, hulici, hospodsti povaleci, nebo na druhou stranu totalni exoti stojici na okraji spolecnosti ... ;-)
Asi jsem mlady, abych vynasel takove soudy, ale vskutku verim, ze davat diteti prostor a do niceho je nekopat ma sva zrejma pozitiva ;-)

(ondra - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 15:07:29
hele rogiku, přesně o tomhle psal výš jh. Měls kliku že je z tebe fajn kluk a to je super,ale tví rodiče by potřebovali dostat pár facek.Přesně s timhle přístupem se plní stránky novin nezletilejma kriminálníkama. Ještě že jsou i rodiče jako letinka, ale to ti třeba dojde časem. Dávat prostor neni to samý jako dovolit všechno a kašlat na to čím se moje dítě baví.

(Rogik - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 15:34:36
Ondra : zjevne jsi vubec nepochopil myslenky, ktere se tu snazim naznacit ... jinak mi rodice by si par facek urcite nezaslouzili, ja jsem nerekl, ze se mi NEVENOVALI, k sakru, ja jen rekl, ze jsem nikdy nemel nijak velke restrikce, nikdo me nikam nekopal, mohl jsem delat, co me bavi ...

Naopak znam lidi, ktere rodice odmalicka tahali po nudnych muzeich a vystavach, nutili je hrat na klavir, a ucit se tri hodiny denne, ockovali jim, ze hrat 'krvave hry' je hloupe, at si radeji prectou neco z klasicke literatury a vnutili jim poslech vazne hudby, cimz totalne pokurvili vyvoj jejich osobnosti a udelali z nich naproste lamy, ktere se nejsou schopny v kolektivu svych vrstevniku nijak uplatnit, nejsou schopny asertivniho prosazovani svych nazoru a jejich future i pres akademicke vzdelani mnoho krasnych svetskych statku neslibuje ;-)))

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 16:04:21
Re Ondra, Rogik:
Myslím, že ten drobný spor je zbytečný. Zkusila bych udělat takové malé shrnutí.
Myslím, že základní problém je v tom, že výchovu vnímáte buď černou nebo bílou. Ani jedno není podle mého názoru dobře.
Rogiku (vůbec nic osobního, je vidět, že jsi chytrý kluk a používáš velmi dobře hlavu) nechat sedět dítě osm hodin u pc a v patnácti chlastat není podle mého názoru dobré, jen velice pohodlné. Pak nevychováváš, jen čekáš co vyroste. Když máš kliku je to skvělý kluk jako ty. Když smůlu nejspíš přidáš číslo do statistik. Což ovšem vůbec neznamená, že tví rodiče nemohou být naprosto úžasní lidé, kteří tě milují.
Stejně tak je příšerné vychovávat dítě jen prostřednictvím příkazů a zákazů. Jenže tobě z toho úplně vypadla barevná výchova. Ani ta "dělej si co chceš" ani ta "dělej jen co chce rodič".
V ideálním případě by výchova měla nejspíš být jakýmsi coachováním. Tedy nasměrováním a vedením při respektování veškerých potřeb dítěte, měla by ho vést ke schopnosti samostatně uvažovat, ale zároveň by mu měla ukázat mantinely. Taky není žádná frajeřina něco dítěti přikázat (návštěvu muzea, knížky, atd.). Pravé umění je zaujmout a získat pro tyhle věci.
Jenže to sebou nese nesmírné nároky na čas a energii rodičů. A je to velice těžké (kež bych si jednou mohla dovolit říct, že jsem to alespoň trošku zvládla). Ale myslím, že to se nedá pochopit, to se musí zkusit :))

A s tím fackováním Ondro bych byla hodně opatrná, je snadné soudit, ale nesmírně těžké být dobrým rodičem, když navíc ten zaručený recept neexistuje.

Nooo... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 20:27:05
zatím tvoje kamarádky nic moc.
Posledně skorohysterka, tady zase ignorantka (?)

Nooo (letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 20:51:19
udělat o jakémkoliv člověku závěr, že je "nic moc" z jediné (třetí osobou zprostředkované příhody) já neumím a musím přiznat, že to považuji za velmi unáhlený způsob škatulkování lidí.
Ale nejsi sám, kdo má tyhle tendence. Vím, že to dělá spousta lidí. Krásný večer:-))

Inu, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 20:59:42
vlastně jsi mne taky zaškatulkovala.
Mezi povrchně soudící, unáhlené kádrováky.
Nebo snad ne? Krásný večer i Tobě ;)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 21:18:08
Nevnímám to tak aTeo, že bych tě kamkoliv škatulkovala.
Na to jsi příliš kreativní a znám tě moc málo. :-))

Reagovala jsem na jediný komentář.
Tedy v tomto konkrétním případě - pokud mám brát vážně co říkáš - jsi dle mého názoru udělal unáhleně rychlý soud.

Mít tendence je obsahově velmi zásadní rozdíl od "být takový". Ovšem pokud bych o tobě na základě tohoto jediného tvého komentáře udělala závěr, že jsi "nic moc" bylo by to povrchně soudící, unáhlené škatulkování.

Pro mě pocitově velký rozdíl.

Dneska nedostanu žádný pěkný obrázek? :-))

Hm, to mi v podstatě napsal (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.03.2005, 21:40:04
i Zdenda Škromach - že nejsem ani tak zlý, jako spíš pomýlený. Jsem zvyklý vyjadřovat se zkratkou. V tomhle případě jsem myslel na nevšímavé matky, lakující si nehty a nedbající svých potomků. Minule na psychorachejtle - však víš. To, co mi vykreslíš, není pro mě konkrétní člověk, ale jakási virtuální postava s jistým povahovým rysem. Nic víc.
P.S.: na ateo.cz jsou mraky obrázků (většinou ale nic moc :)


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: