Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Pojišťovna lásky

25.04.2005
Moje kolegyně se bude brzy vdávat.
Její nastávající je z Moravy a oba dva chtějí velkolepou svatbu.
A tak už skoro dva měsíce poslouchám co taková svatba obnáší.
I když vdavky budou až koncem června.
Tedy povím Vám, nikdy by mě nenapadlo, že vdát se, je takový maratón.

Pozvánky, hudba, šaty a závoj.
Taky ponožky a motýlek pro ženicha.
Květiny na auta, květiny do kostela, květiny na hostinu.
Ty pro nevěstu a taky pro hosty.
Ladí se dokonce i kapesníky.
I ty, co bude mít ženich v kapse a nebudou vykukovat.
Takové svatební šílenství bych řekla.

Vím přesně, že bych neměla vůbec chuť to šílenství absolvovat.
Nemám ráda tahle velká představení.
Ale chápu, že někteří po takové svatbě touží.
Je to přece jen jednou za život.
Je moc milé dívat se jak to ty dva těší a baví.
I když už skoro dva měsíce si od té svatby odpočinu jen o víkendech.
A i když už mi z těch svatebních povídánek třeští v hlavě.

Dneska, ale kolegyně řekla něco pro mě k zamyšlení.
Povídala a povídala.
Zase o šatech, hostině a kytkách.
A o kostele.
Ptala jsem se proč se vlastně chtějí brát v kostele, když ani jeden nejsou věřící.
„Přece proto, že to myslíme vážně. Náš vztah bude pevnější, když se vezmeme v kostele.“

Myslela jsem, že se nevěřící berou v kostele, protože prostředí má neopakovatelnou atmosféru.
Protože je monumentální a oni si chtějí svůj slib říci právě na takovém místě.
Nenapadlo mě, že někdo si myslí, že jeho rozhodnutí "vdát se" je opravdovější jen proto, že chce svatbu v kostele.
Nenapadlo mě, že někdo nevěřící věří, že mu kostel může zaručit lepší manželství.

Podle mě je úplně jedno jak a kde se lidé vezmou.
Jen jací lidé a z jakých důvodů – to je podstatné.

Nikdo se přece nevdává a nežení jen proto, že se bude rozvádět.
Každý, kdo uzavírá manželství z lásky jistě v té chvíli chce, aby to bylo fajn.
Myslí si to ti na úřadech, ti v kostelích i ti ve skafandrech pod vodou.
A nejspíš si to myslí i ti, co se rozhodnou se vůbec nevzít.

Kolegyně mi vysvětlila, že to nechápu.
Prý když se vezmou v kostele, je to navždy.
Proto je takový sňatek lepší než ty na úřadě.
Mají tak větší šanci, že manželství se vydaří.
A je divné, že to nechápu.

Měla pravdu, nechápu to.
Nevím proč to tak cítí, ale moc a moc jim přeji, aby to vyšlo.
Podle všech jejich představ.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 25.04.2005, 18:33:00

Komentáře

(tláča - Mail - WWW) Vloženo 25.04.2005, 18:57:18
hups. ale moc tomu nevěříš, co ?

re tláča (letinka - Mail - WWW) Vloženo 25.04.2005, 19:42:53
Nemám ráda lidi co prorokují, že to těm ostatním určitě nevyjde, takže doufám, že budou mít přesně takové manželství jaké si přejí. Jen se o to musí starat sami dva a nespoléhat na kostel. :)
Mám pocit, že ten jejich vztah je fajn. Jenom ta svatba mi připadá (mně osobně) děsná. Co já vím, hádají se kvůli přípravám jako za celý pětiletý vztah ne. Silně mi to připomíná vánoce, kdy někteří lidé žijí sprintem, místo, aby si vychutnávali kouzlo okamžiku, který už se nikdy nevrátí. A úplně zbytečně myslím. Krásný večer. :))

(Jen tak... - Mail - WWW) Vloženo 25.04.2005, 19:44:41
...mimochodem IMHO nemá pravdu. Církevní právo není moje hobby, ale pokud jsou oba nevěřící a berou se v kostele jen čistě kvůli takovéto pověře, tak by ten sňatek šel z církevního hlediska později snadno zneplatnit.

Ale neříkej jí to, měla se to dozvědět od faráře. Před svatbou člověk udělá spoustu hloupostí (já se třeba poprvé a naposledy opil pod obraz), kterým se později zasměje.

(karf - Mail - WWW) Vloženo 25.04.2005, 21:22:21
Taky jsem měl před časem takovou kolegyni. Ta několik měsíců před svatbou docházela na "školení" ke knězi, a pak se tasila s takovými moudry, že v kostele to má mnohem větší váhu, že takové manželství schvaluje papež osobně, a že to pak nelze jen tak normálně rozvést.

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 25.04.2005, 23:58:00
Mno.. před patnácti lety jsme se s paní Binární Ládinovou také brali v kostele. Tehdy to vlastně ani nebylo nějak moderní a dokonce to ještě nemělo platnost občanského sňatku, potřebovali jsme tedy napřed obřad na radnici. Odávající farář byl něco jako náš známý, protestant , nabídl se kdysi že našemu sňatku požehná, bez abych tak řekl náboženských podmínek , protže podle jeho názoru může on jako sluha boží požehnat i nevěřícím. Nám se na celé myšlence sňatku v prostém protestanském dřevěném kostelíku líbil hlavně manžeský slib. Pan farář vybral celkem prostý obřad s krátkým slibem. "Já Martin , beru si tě Hano , a slibuji před bohem a tímto shromážděním, že tě budu milovat a ctít , v štěstí i neštěstí,v nemoci i ve zdraví, dokud nás smrt nerozdělí". V důsledku onoho administrativního zádrhelu jsme tedy absolvovali dvě svatby, jednu s prostým občanským "ano" a jednu s výše uvedeným slibem. A jak se říká, zkusil jsem obojí... nedá se srovnat. Tož asi tak.

(binanriladin - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 00:06:18
Eh.. ta stylistika.. omlouvám se za nadužívání onoho slova které se mi už opakovat nechce..:o)) prostě jsem si to po sobě nepřečetl.:o) nicméně smysl je snad jasný.:o)

No tak vidíš... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 00:10:12
a po 15i letech vám přes výše uvedený slib pochodují Bruce Willis a Sandra Bullock... :O)

(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 00:27:28
aTeo máš pravdu, ale když jsem ten slib skládal , netušil jsem nic o Hollywoodu. Časem zkrátka celý závazek obdžel několik veřejných i neveřených dodatků a modifikací, zkrátka, jako každý zákon podléhá neustálým novelizacím. Naštěstí zatím pouze po vzájemné dohodě. Žádné pokusy o jednostrané vypovězení nebyly zaznamenány.:o)

(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 02:09:08
Na Moravě se říkávalo,
vlézt musí svatba stála moc peněz.

Což asociovalo hmotnou stránku vztahu.

Založit na tom budoucnost?
Spadla klec?
Komerce?

Dnešní doba potřebuje a oslavuje úspěšné.

Viděl jsem rvačku dvou mladíků
jeden odešel druhý se vrátil
k dívce.
Když jsem procházel okolo
dívka říkala
Ale já jej mám ráda
on má peníze.

Možná odhadla budoucnost vztahu
kdy láska s nedostatkem prostředků
může zaniknout.

Takže z jednoho úhlu pohledu
velká svatba
může vyselektovat budoucí problémy.

Ale pojistkou není,
ani svatba v kostele.



(Fade - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 09:05:38
Letinko, já to taky nechápu. Vyrojilo se teď kolem mě takových svateb spousta (jsem z těch silných ročníků, blížíme se ke třicítce, tak asi mají kolegyně a kamarádky pocit, že jim ujíždí vlak). Já jsem se vdávala naprosto neplánovaně po pár měsících známosti v hradní krčmě :) před třemi lety. Malá tichá svatba, jen nejbližší rodina a kamarádi. Nelituju, na takovýhle šílenství bych neměla nervy. Ono totiž ani při sebelepším plánování nemůže pak všechno vyjít podle plánu. A pak zákonitě nastává zklamání (a obviňování).
Tak držím těm dvoum palce, aby to nebylo manželství...

Chtela bych vedet (Janneke - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 10:35:05
co si myslis o tomto: dva spolu zijou, chteji spolu zustat a mit deti, ale nechteji se brat, protoze to povazuji za zbytecne.

představení (Špendl - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 11:13:17
Letinko, zkus si pro sebe místo termínu představení použít pojem slavnost:-). Symbolika má v životě občas velkou váhu.

Chtěl bych se zeptat, co snoubenci slibují při civilním sňatku? Zažil jsem jich nemálo (např. brácha měl civilní svatbu), ale nemůžu si vzpomenout.

Při katolickém obřadu si navzájem slibují (měl jsem svatbu před skoro pěti lety, ale tohle si opravdu pamatuju):

Já, Roman, odevzdávám se Tobě, Evo, a slibuji, že Ti zachovám lásku, úctu a věrnost. Že Tě nikdy neopustím, a že s Tebou ponesu všechno dobré i zlé až do smrti. K tomu, ať mi dopomáhá Bůh.

Hezké skoropoledne (letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 12:09:46
Re Janneke: Nemám nic proti lidem, kteří nechtějí žít v manželství. Kvalita vztahů, a to jak rodičovského, tak i partnerského, věřím opravdu nestojí a nepadá s prstýnky a oddacím listem. Nicméně pro mě osobně rozhodně není manželství zbytečnou a přežitou institucí. To jsem pořádně zkrátila, ale tady není prostor v komentářích psát všechn své pocity. Ale díky za zajímavý námět, psala jsem z problematiky rozvodovosti jednu práci a myslím, že lépe vypoví o mém názoru,tak jí zkusím najít a upravit pro povídání na letince. :)

Re Špendl: myslím, že chápu co jsi chtěl vyjádřit. Slavnost je opravdu mnohem lepší slovo pro sňatek. Jen mně osobně prostě k tomu, co kolegyně chystá jde spíš termín představení. Ale to je můj osobní pohled.
Nemám vůbec nic proti svatbám v kostele. Jen já osobně nechápu to šílení kolem. Ten stres, co už pár měsíců produkují a co ještě pár měsíců produkovat budou. Nechápu proč se dva zamilovaní lidé, kteří se chystají vstoupit do manželství, mají hádat o barvu ponožek. Prý to musí být perfektní vysvětlila mi kolegyně. Jenže podle mého vnímání je perfektní svatba ta na které stojí vedle mě člověk, kterého miluji. A upřímně mi je úplně jedno jakou barvu mají jeho kapesníky /které nejsou ani vidět/. Možná jsem málo náročná a možná strašně moc. Nevím. Vlastně perfektně to popsala Fade.

Stejně jako ty mám pocit, že svatba je něco výjimečného a člověk by měl mít úžasný pocit, že zažívá něco neopakovatelného a milého.
Symbolika. Krásně řečeno.
Ne maraton kvůli barvě kapesníků, které budou schované v kapse a ne pocit, že mám záruku lepšího vztahu a proto kostel. :)

Díky všem za velmi zajímavé komentáře :)

ad Letinka (Špendl - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 12:28:49
Ber to třeba tak, že tenhle stres před svatbou je pro ty dva důkladná zkouška, kterou si navíc nachystaly sami. Taková maturita přípravného předmanželského období:-) (Jsou-li dotyční puntičkáři, je to jejich volba. Ty bys takovou svatbu nechtěla, oni nechcou jinou.)

Letince (Jen tak... - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 13:18:28
100% souhlasim. Ja se bohuzel maratonu zcela nevyhnul. Myslel jsem, ze snatek ve meste odkud rodina nevesty pochazi jeji rodice potesi a ono je to vyprovokovalo k horecnate aktivite, protoze se proste v Mestecku nemuzou shodit (ve hre byl i kocar s konmi).

Prisel jsem na to, ze nema cenu se hadat a kazdemu doprat, po cem touzi: neveste krasne bile saty, mne kostel, tchanovi nejlepsi lokal v Mestecku, me mamince 30 litru vina (na hostinu pro 27 lidi).

P.S. Z hlediska cirkve (aspon te moji, katolicke) je snatek nevericich na radnici uplne stejne platny a hodnotny jako vericich v kostele. Do manzelstvi vstupuji ti dva, knez u toho jen asistuje (ostatne vyskyt kneze na svatbe dlouho nebyl nutny).

Janneke, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 15:31:54
Pokud stále platí, že "rodina je základ státu", pak je povinností státu podporovat a motivovat uzavírání manželství. Není-li tomu tak, něco je holt špatně...

A chápete-li, či nechápete rituály, které jsou pro někoho důležité, pro jiného směšné, by mohlo být podstatné jen v případě, že byste se na finacování těchto taškařic podíleli.
Svatba mé dcery v Anglii byla na můj vkus a na první i druh pohled příliš pompézní. Jelikož však akce byla vůči mně finančně inertní, prostě jsem si to užil. :) Ani kostel, ani úřad, ale historická knihovna se spoustou svazků a neopakovatelnou "duchovní" atmosférou. A ty dny na středověkém zámku si všichni budou do konce života pamatovat. Ačkoliv jsem ekonom a přišlo mi to marnotratné, musím uznat, že hezčí obřad jsem nikdy nezažil... a jsem rád, že se tak stalo právě při této příležitosti.

(PJ - Mail - WWW) Vloženo 26.04.2005, 22:49:00
souhlas, svatba v kostele není zárukou šťastného manželství... navíc mi připadá od nevěřících dost pokrytecké brát se v kostele...neodsuzuju, když to tak chtěj, budiž jim přáno.
btw byl jsem i na svatbě s rozpočtem 13 (slovy třináct) tisíc Kč se vším všudy, a byla to tak nádherná svatba, že dokonce změnila i můj do té doby ryze "antisvatební" názor... narozdíl od předchozích několika "honosných" svateb ze kterých mám pocity rozpačité až podivné.
Takže ani monstrózní "teátrsvatba" nemusí být zárukou šťastně prožitého svatebního dne.

(Špendl - Mail - WWW) Vloženo 27.04.2005, 02:05:44
Snad ještě jednu poznámku:-). Na jednu stranu chápu, když chce nevěřící svatbu v kostele. Na druhou se tím dopouští lži. Například slibuje, že bude vychovávat děti ve víře.

(PJ - Mail - WWW) Vloženo 27.04.2005, 13:10:48
no mně spíš zůstává rozum stát, komu to vlastně slibujou svůj manželský slib - Bohu o kterém oba tvrdošíjně prohlašují že neexistuje?? To mně na tom fascinuje nejvíc...

ad PJ (Špendl - Mail - WWW) Vloženo 28.04.2005, 09:03:22
Nejen Bohu, ale i církvi.

Re Frederik (letinka - Mail - WWW) Vloženo 28.04.2005, 14:52:34
Moc mě těší, že se dívám jako slušný člověk, snažím se tak i chovat.:) Jen musím říct,že myslím, že být slušný člověk a katolík se vzájemně vůbec nepopere. :-)

Komu to slibují (jindřich - Mail - WWW) Vloženo 01.05.2005, 23:20:14
to PJ, Špendl - ale kdeže, to slibují jedině a výhradně jeden druhému. To že věřící v tom vidí navíc svátost (něco jako projev Božího působení, které se v tom slibu jakoby ztělesňuje) je jiná věc, ale samotný ten slib (jak ho kdesi výše přesně ocitoval Špendl) udělují jen oni sami sobě navzájem.

to Frederik - chlapče nešťastná...


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: