O kočičce a prasatech
A holky pěkně koukaly, když jsem jim říkala to o těch mávátkách a že nesměl hrát Kryl.“.
Jedna imaginární postava řekla ústy jedné reálné postavy, že komunisté jsou prasata.
V rádiu.
Potrefení komunisté žádají omluvu.
Pro sebe.
Ochránci zvířecích práv i antikomunisté žádají omluvu.
Pro prasata.
A reálná postava se omlouvá.
Prasatům.
Prasata plní přední stránky novin i internetové stránky.
Jsou v rádiu i v televizi, řeší se v metru i na ulicích.
No jistě, vyřešit komu se kdo má omluvit je cílem číslo jedna.
Nebo dva.
Hned po tom, co vyřešíme, kdo může za Paroubkova zmačkaná saka.
Máme přece tak málo skutečných problémů k řešení.
A naše děti?
Diví se mávání a zpívání na povel.
Domyslí si, že komunisté jsou prasata, protože jim smrděj nohy.
A smějí se tomu.
Ale opravdu nám právě o tohle běží?
Je na komunistech skutečně něco k smíchu?
Nevyrostla jsem v komunistické rodině.
Žádný z mých rodičů nebyl ve straně.
Co se prarodičů týká, jejich třídní profil byl naprosto nevhodný.
Dědeček z malostranské šlechty, babička dcera velkostatkáře.
Oba byli skvělí, pracovití a čestní.
Oba dřeli, aby jim režim všechno zabavil a zdevastoval ve prospěch lidu.
Jejich chytré dcery snily o vysoké škole.
Snít bylo taky jediné, co jim vzhledem k původu zbývalo.
Pravda, nikdo z mých blízkých neskončil v dolech ani na elektrickém křesle.
I tak jsem upřímně ráda, že je ten režim pryč a nikdy jsem komunisty nevolila.
A přitom mi nikdy nikdo doma neříkal, že ti rudí jsou prasata.
Když jsem se ptala, dostávala jsem věcné odpovědi a utvářela tak svůj názor.
Nikdy jsem od rodičů neslyšela, že každý komunista je špína.
A přesto jsem přišla na to, co je špatné a co ne.
Pochopila jsem v čem chci žít a jakou budoucnost určitě nechci pro své dítě.
Ani pro sebe.
A pokud se mě moje dcera ptá, neříkám, že je někdo prase.
Co by jí to vlastně řeklo?
To samé co Maxovi?
Nebo, že si nečistí ti lidé zuby?
Drobí si do klína, dávají si hlavní jídlo do talíře s polévkou?
Možná si strkají prsty do nosu a vzápětí do pusy.
Jejich šaty páchnou nebo zneužívají malé děti?
Nebo moc rádi šlapali po životech druhých jen proto, že neměli stejný názor?
Pokud se moje dcera zeptá, neříkám, že je někdo prase.
Slyší (úměrně svému věku) o utrpení a popravách lidí a o tom, co se smělo a nesmělo říkat.
O pomerančích, co byly jen na prvního máje.
O výjezdních doložkách, frontách na vložky a toaletním papíru na příděl.
O písničkách, které se nesměly zpívat a o jiných, jejichž slova člověk musel znát i když neměl chuť.
A taky o šedivých dětech, co nesměly nosit mikiny s obrázky Walta Disneye.
O tom, jak jsme se měli radovat a smutnit na povel.
A nejspíš to občas slyší i když se vůbec neptá.
Neříkáme jí, že komunisté jsou prasata.
A přesto si myslím, že má moje dcera víc jasno než ti, kterým to říkají.
Ví, že komunistická ideologie napáchala mnoho zlého a že je hrozbou.
Taky ví, že říkat o jednotlivci nebo skupině lidí, že je prase, vůbec nic neřeší.
Často slyším lidi nadávat na komunisty.
Prý je hrůza kolik mají křesel.
A často si říkám, že kdyby všichni, kteří nadávají, využili svého práva volit, možná by nebylo na co nadávat.
Často slyším lidi říkat, že komunisti jsou prasata.
A slyší to i naše děti a ti co zapomněli v čem žili.
Místo toho, aby jim někdo řekl, co se dělo nebo aby jim to připomněl.
Bez lhaní a nic neřešících urážlivých nadávek.
Vždyť v tomhle případě se děly takové věci, že stačí věcný popis reality.
Opravdu chceme naši budoucnost učit nadávat lidem do prasat, místo toho, abychom jim vysvětlili věci minulé?
Nemám vůbec ráda komunisty.
A mám ráda tu, co se omluvila prasatům.
Ale pro tentokrát myslím zbytečně ulítla.
Urazila skupinu lidí a vůbec nic neřekla.
Jak nebezpečné je podceňovat zrůdnosti některých ideologií, nám v praxi již předvedl fašismus.
Nesmíme dopustit opakování stejných chyb.
Jen já si opravdu nemyslím, že by nadávky někdy něco vyřešily.
Nejsou pro mne argumentem, odvahou ani kulturou.
A tak je ta kočičkovo-prasečí kauza podle mě dobrá jen k tomu, aby plnila stránky novin.
Navíc při řešení nesmyslností snadno zapomeneme na to, že nemáme vyřešenou komunistickou podstatu, která nás tolik pálí.
---------------------------------------------------------------------
Ale abych pořád nemluvila jen o tom, co já říkám své dceři, zkusím jít pro příklad k někomu, jehož uvažování je diametrálně odlišné od mého. Nadává s chutí a často.
Nesouhlasím s ním zásadně v miliónech věcí, ale když vezmu tuhle jednu konkrétní situaci odvedl Radek podle mého názoru pro naší nekomunistickou budoucnost nesrovnatelně větší díl práce než prasata v médiích.
Komentáře
letinka (Tom - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2005, 10:04:33
s tym odkazom clanku v podstate suhlasim, ale hlasia sa tu dalsie totolitaristicke ideologie, velmi podobne komunizmu. Komunizmus uz v hlavach mladych ludi nema vela miesta, staci porozpravat pribehy z pred par rokov. Fuj. Ale o to horsie su podobne ideologie, ktore sa takto jednoducho nedaju odbit.
Tím výrokem se (Bimbo07 - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2005, 11:07:34
u mě Ester Kočička, druhořadá česká komička, definitivně zahalila do krvavé holokaustní paušály.
(jindřich - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2005, 13:03:54
to Bimbo07 - co prosím??? Mohl by mi to, prosím, někdo přeložit do češtiny? Nebo to je úryvek abstraktní symbolistické poezie?
Zdroj informací: (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2005, 17:29:34
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.289.jpg
Re aTeo (letinka - Mail - WWW) Vloženo 25.05.2005, 17:51:28
To je přesně to o čem jsem psala.
Nepotřebujeme používat nic neřešící nadávky, abychom na něco upozornili. Politická satira je myslím velmi dobrým příkladem, jak se s některými jevy poprat.
Myslím já a myslel tuším i Havlíček. Díky aTeo :-)
No... já nevím... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.05.2005, 00:27:22
ale komančové si o tom myslej něco jinýho. Kdybych ti nechal přečíst svou mailovou poštu, asi by ses lekla. Ale já se jim ani nedivím, že se vztekaj. Pokud jsou Kočičkové prasata na žalobu, pak některé mé nactiutrhačné obrázky jsou na doživotí...
Re aTeo (letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.05.2005, 11:11:01
Rozdíl mezi prasaty a tvými obrázky?
Na jedné straně zbytečná urážka, která sdělí jen to, že autorka umí nadávat a nemá ráda určitou skupinu lidí.
Na straně druhé přemýšlení a snaha něco říci k podstatě a přitom třeba pobavit lid a pošťouchnout mocné.
Tvé obrázky jsou v jistém ohledu pochopitelně mnohem horší než nesmyslné nadávky.
Rozhodně neříkám, že vždycky a všechny (jsou i takové, které mi neřeknou vůbec nic a nelíbí se mi), ale většinou, myslím, jsou poměrně dobrým odrazem reality.
Možná se mýlím, ale nemám pocit, že vznikají primárně proto, abys ublížil, urážel či naštval lidi kolem.
Vlastně to vnímám stejně jako např. karikatury.
Dobrá karikatura (stejně jako satira) vůbec není o ztrapnění, zesměšnění či odebrání lidské důstojnosti znázorněného, má nějakou vypovídací schopnost, odráží realitu.
To je zřejmě důvod pro rozdráždí mnohem víc než vulgární nadávka. Čím blíž se dostaneš k podstatnému, tím víc člověka zasáhneš a tím víc zpravidla řádí.
A kdyby tě přece jen zavřeli, umím péct skvělé buchty. ;-)
letinko, za ztracenou generaci: (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 26.05.2005, 18:22:45
rád tě čtu a vážím si tvých moudrých vět, jež na tomto blogu pronášíš. Nemýlím-li se, pak v sázce je tu jediné slovo. Zda a pro koho je či není urážkou. Jsem ve 4.poschodí a o komunistech bych tu mohl napsat roletu, sahající až na chodník pod barákem. V posledních větách by pohříchu byla zmínka o tom, že navzdory modernímu veřejnému osvětlení zůstal tu dostatek kandelábrů. Naštěstí...
O zlu a zločinech komunistů není třeba se zmiňovat, vše je obecně známo. Ale posuzovat komouše nepřísluší tomu, kdo sám tehdy potichu šlapal brázdu a i jeho rodiče mlčky ohýbali své hřbety. Promluvit by měli ti z nás, kteří mluvili a jednali už tehdy a kterým komunisté ukradli celé životy! Já to nebudu, já bych je věšel!!!
Copak řekneš zločinci: "Ty ty ty, to se nedělá!" ???
re anquetil (letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.05.2005, 20:23:28
Děkuji za tvůj zajímavý komentář. :-)
S mnohým z toho co jsi napsal i souhlasím, na některé věci mám trochu jiný názor.
Víš já si nemyslím, že v sázce je tu jen jediné slovo.
Podle mého jde o mnohem víc.
Třeba o způsob jaký se stává standardem vyjádření nesouhlasu s druhými lidmi a řešení problémů.
Plýtváme příliš urážlivými slovy, která nic nezmůžou.
Možná nám připadá normální urážet jeden druhého.
Zvykáme si, že na místo řešení nastupují osobní útoky.
Jako by nám chyběl dostatek inteligence a schopnosti řešit věci věcně.
Co se komunistů týká, nikdy bych neměla tu drzost prohlásit, že jsou všichni špatní. Šmahem zahodit do stejného pytle zapálené milicionáře s lidmi, kteří za války umírali v boji proti nacismu. Mně osobně však vadí filosofie téhle ideologie.
Říkáš, že ti kteří otevřeně nebojovali proti komunismu, by neměli soudit, protože jim životy nikdo nezkazil.
To je nesmírně těžká otázka.
Znala jsem holku, jejíž strejda rozšiřoval nějaký protikomunistický časopis.
Opakované výslechy, mlácení, sledování, nakonec utekl do zahraničí.
Celá jeho rodina i rodina jeho sestry pak nesla následky za něj. Byl snad víc hrdina než oni?
Pravda neměli odvahu aktivně bojovat, taky neutekli a komunisti je nenechali na pokoji.
Druhý strejda skončil v dolech, maminka se utrápila a sestra s rodinou např. už nikdy nesměla vycestovat, přesto, že obě děti měly těžké alergie a bulharské moře jim nesmírně pomáhalo.
Kdo tu byl hrdina? A kdo sobec?
Já to opravdu nevím, je to strašně těžké posoudit.
Každý jsme jiný a ne všichni jsme bojovníci.
To neznamená, že jen ti akční mají o co přijít nebo o něco přišli. Neumím soudit lidi, kteří se snažili žít v klidu, neudávali ostatní a vyhli se pokušení získat prospěch z příslušenství ke straně. Je to stejné jako kdybych lidem, kteří se nepostavili s puškou v ruce nacistům vyčítala, že jsou zbabělí.
A co řeknu zločinci? Určitě ne, že je prase.
Nevím totiž k čemu by to bylo dobré.
Snad jen, že by se mi ulevilo.
Ale nevyřešila bych vůbec nic.
Kdybych měla tu moc, postavila bych ho před soud, aby dostal trest za to, co provedl. A kdybych tu moc neměla, možná bych zkusila přesvědčit ty, co ji mají.
Krásný večer :-)
letinko, (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 26.05.2005, 20:54:13
vím, o čem mluvíš, švagr taky utekl za kopečky a celá jejich rodina měla utrum se studiem i s postupem v zaměstnání. On se pak se on vrátil jako zbohatlík a hrál si tu na geroje.
Děkuji ti za obsáhlý komentář a rovněž já tobě přeji velmi příjemný večer. :)
Přidání komentáře...
