Hádanka
„Tak ti povím, že jsem z té hádky pořád otrávená“.
L: „Hádky občas pěkně otráví život, s kým jsi se pohádala?“
Kolegyně se na mě divně podívala.
Prý přece se šéfem, ráno.
A proč se ptám, když jsem u toho byla.
Nejspíš mi něco uniklo, zdá se.
Vím o tom, že ráno měli každý jiný názor na věc.
Nevšimla jsem si, že by lítaly kanceláří propisky, spisy nebo monitory.
Nikdo nekřičel, nevyhrožoval ani neházel klávesnicí či myší ve snaze umlčet protivníka.
Žádné vzteky vykulené oči, slzy, ani pára z uší.
Žádné osobní urážky ani jedovatosti.
Žádný hnusný tón v hlase.
A nikdo nebouchl dveřmi ani nedal či nedostal výpověď.
Nikdo nepřišel o peníze ani o čest.
Ani o zuby.
Jen odlišné názory na věc.
Jen slušně vyjádřený nesouhlas s tím, co si myslí ten druhý.
Tak nevím, neměla jsem pocit, že se někdo s někým hádal.
Prostě si dva lidé vysvětlovali své postoje.
Vznesli argumenty, ale stejně nepřesvědčili jeden druhého o své pravdě.
Takže si každý nechali svůj názor s přesvědčením, že je správný.
Jenže tohle přece neznamená hádku.
Tak si tak přemýšlím, kde končí naše právo uvažovat jinak než náš diskusní partner a svůj názor korektně hájit, a kde začíná hádka.
Občas se mi zdá, že pomalu každý vyjádřený odlišný názor je vnímán jako výstřel ze startovací pistole.
Závod o hádku.
A pak ta odporná pachuť z ní.
Trpkost, co zůstává na duši ještě dlouho po posledním slově či gestu.
Jako by mít jiný názor znamenalo být nepřítel.
Jako by vyjádřit ho, znamenalo chtít urazit či naštvat.
Jako by nepřesvědčit někoho o své pravdě znamenalo, že jsme každý na jiné straně světa.
A že máme problém.
Pro fungování jakéhokoliv vztahu je nezbytné komunikovat, vysvětlovat své postoje, názory i pohledy.
Pro fungování jakéhokoliv vztahu je nezbytné, aby ten druhý měl chuť s námi komunikovat, vysvětlovat své postoje, názory i pohledy.
A pokud se názory liší, třeba i diametrálně, neznamená to vůbec, že máme problém.
Problém máme když ztratíme chuť nebo schopnost komunikovat.
Komentáře
(tláča - Mail - WWW) Vloženo 30.05.2005, 21:38:54
b i n g o (zejména ty dvě poslední věty, vyběh jsem na chodník a vytesal je do obrubníku).
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 30.05.2005, 21:52:34
No jo , je škoda , že kolegyně neměla tvoje pocity ale svoje pocity a tudíž měla pocit , že se hádala :o)
a jinak.. z osobní zkušenosti mám dojem že s některými lidmi se komunikovat nedá. Pokud někdo nerozumí tomu co se snažím říct a zároveň se neumí vyjádřit, mám někdy tendence rychle ztrácet trpělivost.
A pokud se naše názory liší diametrálně , tak jistě že máme problém , pokud spolu zároveň jsme nuceni vycházet. Problém nemáme tehdy, pokud máme diametrálně odlišné názory a zároveň si ale může jít každý po svém.
(Jana - Mail - WWW) Vloženo 30.05.2005, 21:56:23
"Pro fungování jakéhokoliv vztahu je nezbytné, aby ten druhý měl chuť s námi komunikovat, vysvětlovat své postoje, názory i pohledy".
Promiň, musela jsem to sem opsat.... myslím si, že tato slova by měla být i pozlacena! O posledních dvou větách ani nemluvím...
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.05.2005, 22:12:43
Re tláča a Jana: díky za ta milá písmenka :o))
Re binarniladin: Tohle povídání bylo spíš o lidech se kterými normálně vycházíš, ne o těch, kteří jsou naladěni vždycky jinak než ty. Prostě o takových, s nimiž někdy souhlasíš, jindy oni s tebou, někdy jste neutrální a v jiných věcech se prostě neshodnete. Myslela jstem to tak, že když budeš mít na nějakou věc diametrálně odlišný pohled než já a kultivovaně ho vyjádříš a já zase vyjádřím svůj, nebudu mít hned pocit, že se hádáme, i když se zrovna neshodneme. :o)
Jinak s tebou naprosto souhlasím, že vůle komunikovat musí být vždy na obou stranách! Ostatně komunikovat není myslím jen o mluvit, ale také o umět mluvit na stejné téma ve stejný čas a taky umět naslouchat.... a neztrácet nervy. I když občas je to pořádná fuška.
Krásnou dobrou noc
(anquetil - Mail - WWW) Vloženo 30.05.2005, 22:32:19
Stalo se mi už, že jsem pádnými argumenty o falši jako žolíkem přebil nekriticky obdivný názor přítele a on, místo uznání své chyby, mne naopak zavrhl. Přitom šlo jen o pouhou výměnu názorů...
Vidím to (ach jo, už zase) jinak (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 00:08:33
Ten vztah nebyl rovnovážný - jednalo se přece o šéfa a jeho podřízenou. Pak není co řešit. Šéfoval jsem 5 let příšernému babinci. Kdybych naslouchal jejich protichůdným názorům, psal by o mně dnes Alézi veselé historky z blázince. Musel jsem se chovat diktátorsky, jinak bych "nepřežil". Dnes bych asi postupoval stejně. Podřízení jsou od toho, aby plnili mé pokyny či příkazy, ne proto, aby se mnou diskutovali o jejich správnosti. To, co píšeš, by platilo ve vztahu rovný s rovným.
Dobré ráno (letinka - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 08:07:24
Re anquentil: bohužel člověk to jestli je přítel přítelem pozná málokdy v "mírové době". Na druhou stranu je moc dobré vědět na čem jsem, je lepší když zůstávají jen ti opravdoví.
I když taková situace, o které jsi psal bolí. Hezký den
Re aTeo: Je jasné, že šéf je od toho, aby usměrňoval, jinak by snadno zavládl chaos a anarchie na pracovišti. :-) Nicméně to,co popisuješ ty, je direktiva, která perfektně může fungovat na určitých postech, na jiných máš daleko lepší výsledky s coachingem.
To znamená, že z lidí dostáváš maximum a jen je navádíš na směr, kterým chceš, aby šli. Pokud to umíš, jsou zaměstnanci mnohem svobodnější, výkonnější a přitom spokojenější. Je to pochopitelně pro šéfa mnohem náročnější než jen vydávat povely a trvat na jejich splnění. Taky to nelze uplatňovat např. u pásu. Prostě je i jako šéf dobré vědět, že více hlav více ví. To ovšem vůbec nevylučuje, že takový šéf má respekt svých podřízených a autoritu. Jsou povely o kterých se dá diskutovat, o jiných ne. A tohle nebyla diskuse šéfa s podřízenou, ale diskuse dvou právníků o právní názor.
My opravdu nemáme direktivní vedení.
Sečteno - diktátor na určitých postech je nezbytnost, jindy je však nesmírně limitující pro to, co z lidí dostaneš. To záleží hodně na typu práce. :-) Díky za zajímavý komentář
Nadsázka (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 08:09:57
to mi připomíná někdejší humorný náhled žen na názory v manželství - muži budou doma rozhodovat o politice a sportu, manželky o všem ostatním...
Dobré ráno, Letinko (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 08:14:24
I přes rozdílnost některých názorů rozumní lidé umějí vždycky najít společnou řeč. A je to i o umění naslouchat tomu druhému...
No jo, každej sám sebe považuje za rozumnýho (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 15:56:00
Demokratické vedení si dovedu představit u kreativního kolektivu (redakce, reklamní agentura apod.). Já tu kliku neměl, jednalo se o ekonomický úsek, zparchantělý přechozím liberálním vedením. Zkuste nedirektivně uřídit hejno slepic, jejichž obvyklou metodou je podraz, pomluva a intrika. Vyloučeno! JÁ byl zodpovědný za výsledky. Mé zkušenosti z "výměn názorů" jsou poměrně tristní. Pokud je to možné, volím autoritativní postupy. Pokud ne a je zřejmé, že "názorová výměna" nikam nevede, jdu raději od toho. Přesně to vyjádřil Binární Ládin. Když nemusím, nediskutuju. Njn, tak proč to sem vlastně píšu, že jo? Nejspíš už mi taky hrabe, jako těm slepicím, co na mě (kupodivu) vzpomínají celkem v dobrém... :O)
(binarniladin - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 20:27:10
aTeo
Bodejt by na tebe vzpomínali ve zlém.:o) dokud si tam byl , evidetně nemuseli o ničem rozhodovat a měli pokoj.:o)) Ono totiž debata je jedna věc a já mám debatu taky celkem
rád ,ale rozhodnout se a vzít na sebe odpovědnost za výsledek, to už je kolikrát celkem fuška. George Junior by mohl vyprávět! Rozhodl se: "Já půjdu do Bagdádu!" všichni pak od něj dali ruce pryč ale jakmile odstranil Saddáma ze scény,ty co nejvíc křičeli už stojí frontu na investiční příležitosti..:o)) (a herdeg, netáhám já sem politiku?..:o)) Ještě chvilku se tu budu takhle předvádět a letinka mě plácne srolovanýma novinama.:o))
Náhodou (letinka - Mail - WWW) Vloženo 31.05.2005, 20:48:45
je letinka mírumilovné děvče a nemlátí nikoho novinama. Tak možná ještě vrbovým proutkem. Ale ten zase nemám teď právě po ruce. :-)
Ale vážně, chci Vám oběma poděkovat za tyhle komentáře, jsou zajímavé.
Myslím, ale že to je všechno hodně individuální.
Záleží na lidech i práci. Já třeba bych těžko snesla direktivního šéfa, radši dostanu podklady a poraď si. A odpovědnost mi vůbec nevadí, naopak myslím, že patří nezbytně k tomu, aby člověk měl pocit, že svou práci opravdu dělá on. Ráda si namáhám mozek a byla bych znuděná a nejspíš i naštvaná, kdyby za mě myslel někdo jiný a já měla jen mechanicky poslouchat. Takže se šéfem diskutuji, někdy má pravdu on a jindy přijme můj návrh řešení. Nicméně určitě je i dost takových, kteří rádi chodí domu s čistou hlavou a odpovědnost a přemýšlení za ně nesou aTeové.
Ještě počkám jak se to tu vyvine s tou politikou a eventuálně půjdu vytahat z truhlíků petúnie a zasadit vrbu. :-))
Jsi špička (Jatika - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 13:59:52
Naprosto skvělý úžasný a bezvadný článek. Zatím jsem četla jen pár tvých článků, ale líbili se mi do jednoho.
aTeo: (koldak - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 15:56:58
"Podřízení jsou od toho, aby plnili mé pokyny či příkazy, ne proto, aby se mnou diskutovali o jejich správnosti." Jako bych četl Main Kampf:-/
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 17:20:50
Re Jatika: díky za milá slova :-)
Re koldak:Nejspíš ta věta opravdu zní pořádně diktátorsky, ale musím se aTea zastat (trošku). I když nemám sama direktivní řízení ráda a neuměla bych pod ním pracovat je mnoho pracovních míst, kde je nezbytné, aby zaměstnanci sami nepřemýšleli a jen plnili pokyny šéfů. Kdyby se na takových postech mohlo diskutovat, nejspíš by nikdy nebyla práce hotová. Naštěstí já takovou práci nemám. :-)
Mein Kampf ? No to snad ne?! :O) (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 19:45:56
Na webu Kudl@nk@ čtu občas tvé mnohem smířlivější komentáže k podstatně bizarnějším příběhům. Je zajímavé, že po pracovní době je TAM vždy mrtvo a pusto. Přes den se v komentářích pilně chatuje. Tohle já bych opravdu NIKDY nepřipustil...
Jo a až si ten Mein Kampf přečteš (po pracovní době ovšem :), už se takového nemoudrého srovnání (snad) nedopustíš. ;)
(exit - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 21:39:19
http://allora.cz/index.php?cmt=107704 <<<<<<<< taky jedna taková moudrá dokonalá osoba :)))
(allora - Mail - WWW) Vloženo 01.06.2005, 22:38:52
Ano, to mám od narození :-)
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 02.06.2005, 00:03:00
Allora určitě není dokonalá (jako nikdo z nás) a co se moudrosti týká, jsem přesvědčená, že by se našlo mnoho moudrých myšlenek.
K její kritice mohu jen podotknout, že má naprostou pravdu. Přiznávám, že jsem češtinu pěkně pochroumala.
Alloru respektuji a čtu ráda její písmenka.
Co mi vadilo a co jsem považovala za důležité k tomu říct, jsem řekla....Alloře. Dál je zbytečné se tím zabývat. :-)
Dobrou noc
P.S. Slíbila jsem jako satisfakci svým pravidlům českého pravopisu nový igelitový obal.
(@n@ - Mail - WWW) Vloženo 02.06.2005, 16:10:24
letinka, nic si z toho nedelej; allora je typickej priklad zamindrakovany trubky obecny, kera nema ani poneti o slusnym vychovani
(allora - Mail - WWW) Vloženo 02.06.2005, 23:47:42
Tak obzvlášť od tebe, bratček, bych se o slušném chování a mindrácích nechala ráda poučit.
(Alka - Mail - WWW) Vloženo 10.06.2005, 14:53:26
Problém máme, když ztratíme víru v účelnost další komunikace.
aTeo má pravdu v tom, že u mužů je procento účelnosti komunikace řádově vyšší. Nic proti ženám. :-)
Přidání komentáře...
