Puzzle - o rentgenu a kořenu kdoví čeho
Dílek k dílku a je z něj obrázek.
Dost často to vypadá, že nám spoustu kostiček chybí, nebo, že je neumíme vidět.
A občas zapomínáme na to, co vlastně dohromady tvoří.
Pitváme svět na kousky a unikají nám souvislosti.
Často a v mnoha směrech.
Tak čím začít?
Člověk.
Taky puzzle.
Plíce, srdce, játra, ledviny a mozek, krev a lymfa…
Tepny, žíly, svaly, kosti a chrupavky…
Žaludek a mícha, taky vlasy a kůže.…
Oči, uši, ústa, nos….
Všechna ta nervová, oběhová, trávicí, rozmnožovací, vylučovací ústrojí….
Mnoho malinkatých kostiček, které do sebe potřebují zapadat, aby obrázek byl celý.
Aby vládl soulad, harmonie a funkčnost.
A když jen jediná začne zlobit, může zbořit celý obrázek.
A když ne zbořit, určitě nabourat.
Máme vědy.
Naše vědy hodně vědí.
Občas je prý lepší nevědět.
Hloupost, vždycky je lepší mít informace, říkám si.
Když vím, mám ohromného spojence.
Ale co když vědět mnohé o jednotlivých dílcích, znamená ztrácet schopnost vidět celý složitý obrázek, do kterého patří?
Neschopnost poskládat puzzle?
Máme vědy.
Naše vědy hodně vědí.
Jeden člověk nemůže vědět všechno co vědí naše vědy.
Příliš informací na jeden lidský mozek.
Není možné znát při perfektní znalosti věci všechny dílky skládanky.
A tak skládanku rozebereme a specializujeme se.
Máme odborníky na srdce, na plíce i na mozek.
Jeden rozumí tlustému střevu a jiný tomu tenkému.
Každý zná skvěle svou práci………….. svůj jediný dílek.
Jenže je právě tohle zárukou toho, že umíme složit funkční celek?
Představte si, že vás rozbolí jazyk, i když vám jinak nic není.
Jako mou kamarádku.
A tak jdete k praktickému lékaři.
Ten vás pošle s jazykem ke stomatologovi.
Stomatolog si myslí, že tohle je věc ORL.
A na ORL vám vysvětlí, že tohle tedy určitě je problém stomatologa.
Stomatolog vás pošle k praktickému lékaři, aby vás doporučil na speciální vyšetření.
Pak vám řeknou ať jíte vitamíny, že s tím stejně nejde nic jiného dělat.
Ty umělé, protože ovoce vám dráždí jazyk.
Smůla, máte strašně rádi jahody a pomeranče.
Nedáte si pokoj a dál obíháte doktory.
Jiné ORL a jiný stomatolog.
A znovu to kolečko, kde se dozvíte, že máte jíst víc umělých vitamínů.
Každý řeší jen svou kostičku.
Pak ze zoufalství rezignujete na tradiční medicínu.
Po půl roce nic neřešících prohlídek a po vyjedených krabičkách komplexního zdraví na vás koukne babka léčitelka a řekne, že je zbytečné léčit jazyk.
On nemá problém, to úplně jiné kostičky zlobí.
Jazyk je jen důsledek.
Všechno přece souvisí se vším.
A ta šarlatánka vám napíše směs bylinek.
Nejdřív prý vyčistíte játra, ledviny a ostatní orgány od marastu.
Hlavně trávicí trakt.
Jenže máte pocit, že ten vám problémy nedělá, to jazyk.
A tak víte, že tohle je marnost nad marnost.
Jenže tonoucí se stébla chytá, tak co vám zbývá?
Pijete ten anýz, lopuch a kořeny kdoví čeho.
Ostatně stojí jen pár korun, nepatrný zlomek ceny vitamínů.
Týden, dva.
Ráno a večer, čaj za čajem.
A váš jazyk?
Už zase vám chutnají jahody a pomeranče.
Vůbec tu nezatracuji tradiční medicínu.
S bolavým zubem jdu k zubaři a se zlomenou rukou na rentgen a chirurgii.
Jím antibiotika na angínu a analgetika na bolesti.
Očkovaná jsem já i moje dítě.
Přiznávám, že jsem nedůvěřivá k virgulím a kamínkům, které si někdo přehazuje v ruce.
Jen přemýšlím, nechybí vědeckým metodám, díky jejich stále větší specializaci na jednotlivosti, občas schopnost vnímat celek a provázanost jednotlivých kousků skládanky?
Nepřicházejí nakonec pro odbornost na odhalování neduhů, občas trochu o schopnost neduhy vidět?
Komentáře
Ale letinko (David - Mail - WWW) Vloženo 17.06.2005, 14:55:41
no fuj, kam by sme to přišli, kdyby se každý dokázal vyléčit nějakými lektvary - vždyť to by naše farmaceutické koncerny vůbec neprosperovaly a nemohly by pro nás vyvíjet stále novější a dokonalejší (a bohužel i o něco dražší) přípravky.
Máte chřipku? Vezměte si náš zázračný prášek a za minutu už můžete zase být dokonalý frikulín:
- Free - budete dokonale volný a nic už vás nebude trápit
- Cool - budete opravdu dokonale chladný
- In - ano budete uvnitř :o)
tradice ... (anjin - Mail - WWW) Vloženo 17.06.2005, 15:28:17
pekne napsane. jen u te tradicni mediciny jsem se zarazil. mne pripada, ze vetsi tradici ma prave ta babka korenarka. :)
navic je to take o celkove filosofii. moderni medicina - to je ta tvoje tradicni ;) - se imho az prilis zamerila na odstraneni symptomu a nejak se z ni vytratilo hledani priciny, leceni nemoci. a o diky tomu dosla k te atomizaci poznani. kazdy specialista umi odstranit/zmirnit/potlacit priznaky "svych" chorob. ale kdo je tu od toho, aby uzdravil cloveka? takovou specializaci moderni medicina asi nema ... :(
(aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 17.06.2005, 15:44:05
Naštěstí máme experty, co vědí, jak na to:
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.230.jpg
Kdo si vzpomene na ty, kteří tvrdili, že to vědí a ... nevěděli?
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//2.257.jpg
Snad leda státní zástupci...
Díky za (letinka - Mail - WWW) Vloženo 17.06.2005, 16:35:16
moc zajímavé komentáře.
Re David: Bohužel trefně vyjádřena další stránka věci, léky jsou výhodný kšeft jako snad každá oblast lidského bytí.
Na druhou stranu máme myslím velké štěstí, že ty tabletky, sirupy, kapiky a globule, nálevy, koupele, zálivky a kdo ví co ještě máme. Třeba by jen stačilo uvědomit si, že méně je někdy více a užívat je s mírou. Občas mám pocit, že se prášky jedí úplně na všechno - vypadlým vlasem počínaje a ulomeným nehtem na palci u nohy konce. :-(
Re anjin: Máš naprostou pravdu a vnímám to úplně stejně jako ty. Tradiční jsou i pro mě spíše jiné druhy léčby - i když po pravdě si pod tím pojmem víc než bylinkářku představím např. medicínu čínskou. V článku jsem jen použila nevhodné slovo, moderní by byla určitě lepší. Díky za výbornou připomínku. :-(
Re aTeo: Tvoje obrázky mě rozesmály a přitom když nad nimi přemýšlím, jsou spíš k pláči. Opravdu samé kapacity:-(.
Nemáš tam někoho, kdo by o zdravotnictví věděl alespoň tolik jako králíci z klobouku? :-( Jinak samozřejmě díky za velmi výstižný obrazový doprovod mých písmenek. :-)
babka kořenářka (Inečka - Mail - WWW) Vloženo 17.06.2005, 22:43:31
nejsem sice babka kořenářka, ale před pár lety jsem sama na sobě pocítila to, o čem letinko píšeš.. začala jsem hledat souvislosti metodou pokus-omyl .. šla jsem po podstatě a objevila například, že moje nadváha souvisela s partnerskými problémy - vyřešila jsem jejich kořeny a nadváha sama zmizela .. naučila jsem se pár metod a dneska pomáhám druhým tím, co jedni nazývají šarlatánstvím a druzí tradiční alternativní medicínou
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 00:33:58
Ale co když vědět mnohé o jednotlivých dílcích, znamená ztrácet schopnost vidět celý složitý obrázek, do kterého patří?
Neschopnost poskládat puzzle?
Tak tenhle problém si myslím,
má naše školství.
Učí děti mnohé o jednotlivých dílcích toho puzle.
A k tomu nadhledu se již nedostanou
V životě jako dospělým lidem
jim to potom chybí.
Myslím si že obrácený postup by byl lepší.
Dám příklad:
Nejdříve např. letecký snímek kontinentu
poté města, která jsou vystavěna z budov.
Do budov jsou zavedeny inženýrské sítě
elektrika, plyn, voda.
A tak by se výklad dostal
až ke kohoutku na vodu.
A z principu pákové baterie
bychom se dostali k výkladu o páce.
Nebo k šroubu a nakloněné rovině.
Ihned by bylo zřejmé pro koho tato
látka má význam a kdo ji v životě využije.
Ostatní by si to jen uvědomili.
Samozřejmě tohle je příklad
a nevím jestli pochopitelný.
Jen se mi výuka současným stylem nezdá.
Jelikož se na děti valí spousta detailů
o věcech o kterých neví jak je v životě použijí,
a tak je raději zapomenou.
No ale učitel nejsem
tak to nechám těm co na to mají papíry.
(Fade - Mail - WWW) Vloženo 19.06.2005, 18:50:27
Existuje i tzv. celostni medicina. Jeste jsem to v praxi nevyzkousela, ale zni to docela logicky...
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 20.06.2005, 17:45:01
Díky všem moc za zajímavé komentáře.
Re jh11: pro mě naprosto srozumitelné a úplně souhlasím. Ono zpravidla stačí pochopit podstatu a pak už se mozaika poskládá logicky a často skoro sama. :-)
Přidání komentáře...
