Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Vona

26.08.2005
Jako většinu všedních rán jsem zamířila do práce.
Azurové nebe, na jedné straně sluníčko, na druhé měsíc (tedy půlka měsíce).
Prostě nádhera. Až mi přišlo líto, že mám vlézt do podzemí.
Co nadělám, nejen nádherou je živ člověk, tak hurá do metra.
Jako většinu všedních rán jsem si šla pro výtisk Metra.
Vlastně si ho beru vždycky, když nemám knížku.
Dřív leželo Metro ve stojanech, ale ti co přišli dřív ho brali po desítkách výtisků (je to přece zadarmo), takže na ostatní nezbývalo.
Tak teď Metro rozdávají lidé, pěkně každému jeden.

Mně ho většinou dává jedna starší paní, dneska si na pomoc vzala pána.
On noviny, ona přílohu s televizním programem.
Ostatně, kam bychom se v moderní době dostali bez efektivní dělby práce.

"Dobré ráno", beru si noviny a televizní program "díky a hezký víkend" a ......
Původně jsem chtěla odejít, jenže pak slyším, jak ta paní říká kolegovi "hele, to je vona, ta blondýnka, viděls?".

Když tohle slyšíte, občas vás to svede ke zvědavosti, zvlášť když cítíte v zádech zvídavé pohledy.
Rozhlížím se a žádná jiná vona blondýnka nikde kolem.
Tak možná jsem vona já.
Říkám si, že jsem asi něčím zaujala.
Možná mám šmouhu od řasenky, legrační výraz nebo flek na kalhotách.
A nebo mi někde kouká něco, co koukat nemá či nekouká, co koukat má?
Možná můj culík dělá, za mými zády, na lidi kolem nějaké drzé obličeje, o kterých nevím.
Během těch pár okamžiků jsem vymyslela nejmíň deset různě praštěných teorií, proč právě já bych mohla být vona.
Když něco nevíte a chcete vědět, je dobré se zeptat.
Maximálně vám nikdo nic neodpoví.
Jenže na to nepřijdete když to nezkusíte.
Takže se otáčím a ptám se "promiňte, zaslechla jsem Vaši větu, to jste mluvila o mně?".
Paní zrudla jako pivoňka a zarytě mlčela.
Její kolega se začal smát a pak řekl "Jasně, vo Vás. Prej jste jediná, kdo jí každé ráno pozdraví a ještě přeje hezkej den, ostatní jenom seberou noviny, maximálně vobčas poděkujou. Tak sem řekl, že to bych teda chtěl vidět. Mně nikdo hezkej den nepřeje, když rozdávám noviny.".

Během těch pár okamžiků jsem vymyslela nejmíň deset různě praštěných teorií, proč právě já bych mohla být vona, ale život je plný záludností – tohle by mě opravdu nenapadlo.
Zvláštní.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 26.08.2005, 12:03:00

Komentáře

(Čelo - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 13:24:24
Ale potěšilo to ne?
Hned je den více "slunečný" :)

(Čelo - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 13:35:04
I když vlastně ... pak asi zamrzí, že člověk je tím jediným zdravičem a děkovačem. Ale co, hlavně když ten víkend budete mít všichni (podavačka i vy) pěkný ;)

(Roland - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 13:37:36
Až na to fonetické V docela dobré :) i když, co já mám jako brňák říkat :)

Hezké odpoledne (letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 14:36:27
Já ti ani nevím Čelo jestli potěšilo. Trochu potěšilo, trochu zamrzelo a nejspíš ze všeho trochu vyvedlo z míry. Vůbec by mě nenapadlo čeho všeho si ta paní všímá. Moje chyba.

Rolande naprosto chápu tvou připomínku, přiznávám, že ani já nemám tohle V (vokna, votočit, vopsat, vodrat, vona, vobčas, atd.) ráda, bylo použito jen v rámci snahy o autentický přepis vysloveného.
P.S. Brno je fajn:-)

Vona je blondýnka? (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 14:47:49
Doufám, že ne vodbarvená, ale vod přírody... ;)

Ještě něco... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 16:02:01
Zdravice a díkůvzdání jsou pro mne balastní komunikační aktivity. Dávám přednost tomu, když jsou potlačeny na nejnižší "nudnou" míru či zcela vynechány... ;)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 16:39:04
Vona se vybarvila už jako malá holka, tak světlebarevná je vod přírody, jen vodstíny se trochu měněj. Třeba sluníčkem, vodou nebo barvou v zimě. :-)

A ještě něco. Vždycky znovu mě potěší, jak je tenhle svět barevný. Mám ráda rozmanitost. :-) To, co někteří považují např. za balastní komunikační aktivity, jiní vnímají jako základní pravidla slušného chování a projev respektu a slušnosti k druhým. Tedy pokud účelem zdravic a díkůvzdání není něco jiného než zdravice a díkůvzdání. Pak bych byla pro jejich potlačení na nejnižší "nudnou" míru či naprosté vynechání. :-)

Účelem zdravic a díkůvzdání (aTeo lehce konfliktně ;) - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 18:46:30
je téměř vždy "něco jiného". Kdejací assertivní vopruzové, co mi chtějí prostřednictvím telefonu klást dotěrné otázky, ovládají pravidla "slušného chování". Přesto jsou jejich motivace jiné, než deklarují a záměry veskrze neslušné. Běžně je forma nadřazena obsahu, mnohdy jej i brutálně znásilňuje. Často kromě formálních rituálů není už nic jiného - nic podstatného. Tzv. slušné chování předvádějí např. komentářoví roztleskávači. Aniž by sdělili cokoli vyživného, nic nezkazí... ;)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 18:57:05
Myslím, že to nebyl aTeo lehce konfliktně, ale aTeo silně realisticky. Bohužel jsi uhodil hřebíčkem přímo na hlavičku. V dnešní době je často slušnost prostředkem k tomu, aby byl člověk vzápětí zmanipulován. To je moc smutné. Myslím, že skvělý článek napsal na tohle téma i binární, jen musím najít odkaz.

Já ale, na rozdíl od tebe, myslím, že je pořád velká spousta lidí, poděkují jen proto, že mají chuť poděkovat za to, co jim druhý dává a pozdravit prostě jen proto, že je fajn někomu popřát hezký den. Mimochodem co se týká těch komentářových roztleskávačů, myslíš, že když řeknou "díky" nic tím nesdělí? Co když jen, stejně jako já na díkůvzdání, mají chuť vyjádřit svůj pocit a nic dalšího tím nesledují? Pak by to byla velmi výživná slova k věci, nemyslíš? :-)

(Roland - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 19:03:51
Když si vzpomenu na naši učitelku... "Vynechte to vaše V a votevřete dveře na chodbu..."

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 19:10:48
Tak přidávám odkaz na článek ohledně slušného chování, myslím, že se k naší diskusi s aTeem docela hodí, i když je z trochu jiného soudku - http://binarniladin.bloguje.cz/184485_item.php

Rolande opravdu jsi mne pobavil, tedy paní učitelka. Jen tak přemýšlím, že prý tohle divné V je snad pražská specialita?? (tuším, že mi to někdo psal po článečku o Ostravákovi) a já to nikdy neříkala. Tedy obecně mám okna a okapy a odpusť a odemkni. Tak zatím mě s V napadá jen voda, ale u té snad nevadí. :-)

(Roland - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 19:51:21
Já se přiznám, že fonetické V je specialitkou i v Brně... Vono je někdy těžký se po patnácti letech mluvy s vokny, votvíráním a vodpuštěním, natož pak se šalinami a rožínáním...

Ono je to úplně mimo mísu, ale v Praze nejezdí šaliny (to pro mě byl šok) a když řeknu "rožni" tak se mě spolubydlící na hotelu ptal na gril... Někdo by měl sepsat slovník :)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 19:54:30
Rožni mě nevyvedlo z míry, domyslela jsem si ho, horší byl šufánek. :-(

Nešahejte mi na vokno! (Jago - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 21:09:31
Ale no tak! Co máte proti voknům? Tzv. protetické v- je starobylý pozůstatek v obecné češtině (není to zdaleka jen pražská specialita) a nevidím důvod je zatracovat. Ostravaci jsou nadšení z Ostravakova dialektu, Brňáci mají svůj hantec (kolikpak toho v něm zbylo z češtiny?), Chodové bulají - to všechno jsou milé, dojemně etnické projevy, ale běda, když se "vobjeví vokno"! Já bych naopak na uvedeném místě zavyl hrůzou a prchal, kdyby ta paní řekla "to je ona". Jinak se mluví a jinak se píše...
Ale jinak autorce fandím, dneska někoho od srdce pozdravit už jaksi bohužel vyšlo z módy a vyvolává to úžas, ba nedůvěru. Svatý Václave, ojeodo České země, voroduj za nás!

No (Zúzi - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 21:34:00
nádhera. :) Tak poetický a krásný konec už jsem v reálu dlouho neviděla. ;o) Go Letinko go! :)

Qěci... (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 26.08.2005, 23:04:17
Vlastní brácha mne zavrhl, že jsem poděkoval liftboyovi.:(
A o těch komentářových roztleskávačích, kteří nic neříkajícími slovy (Jééé! Bezvááá! Ťůůů! Suprr!) si navzájem uměle zvyšují návštěvnost blogů, by se dala slohová práce... :)

Bez nadpisu (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 27.08.2005, 12:53:24
Tak jsem nejdříve dojetím uronil slzu. Jenže potom jsem informace prolisoval svým mozkovým filtrem. A vypadl mi z toho závěr, že Letinka je tak dokonalá, že nemůže existovat!

(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 28.08.2005, 15:30:35
Dobrý den,
děkuji
prosím
promiňte
nashledanou
používám.
Protože mi tato slova
připadají při komunikaci mezi lidmi
potřebná.
Dávají druhému zpětnou vazbu
že jej bereme na vědomí
a že se nás nijak nedotkl
a že k němu necítíme nepřátelství.
Bez těchto slov může druhý člověk
zůstat na vážkách s broukem v hlavě.
Ale slovní spojení, které se rozmohlo
nemusím.
Příjemný den
Příjemný víkend
Na mne působí vlezle.


Komunikace mezi lidmi (Alka - Mail - WWW) Vloženo 29.08.2005, 18:39:09
probíhá prý převážně v nonverbální rovině. Jenže je na to stále méně času. Jazyk se vyvíjel spontánně ke sdělování rychlých informací, signálů. A to nejen obsah, ale i intonace. Proč pozdravím trafikanta a poděkuji mu za to, že zrealizuje svůj obchodní záměr a získá svůj rabat ?
Necítím k Vám nepřátelství. Neohrožujete mé teritorium, rodinu, tlupu, klan, nemám proto vůči Vám agresivní záměry. S obchodem jsem spokojen. I pro mne byl ziskem. Pouhým tónem hlasu můžeme dát najevo rozladění, nelibost, nespokojenost. To jsou veledůležité informace !!
Preventivní neslušnost, nevstřícnost, přehlížení, arogance, je formou agresivity se všemi důsledky. Jistě jsou situace, kdy na ně má člověk právo. Velká většina z nás to dokáže rozlišit, myslím.

Ještě perlička (Alka - Mail - WWW) Vloženo 29.08.2005, 18:51:54
Jednou jsme zabloudili do jakési Nákupozemě. Hned zkraje je ovoce. Utrhl jsem si igelitový sáček, navlékl na ruku a uchopil jablko, abych si ho prohlédl. Bylo namačkané. Položil jsem ho zpět a vzal další. No, nic moc, ale nechám si ho, potlučená jsou všechna, říkám si, a zkouším najít další. Tati, tatíííí, slyším tlumený šepot. Mé děti stály asi šest metrů ode mne. Evidentně se za mne styděly. Tatiii, rozhlídni se....... Opravdu, kolem mne stálo asi patnáct lidí, hrabali se ušmudlanýma rukama v lískách a nevyhovující jablka odhazovali od sebe jak Fibingerová koule. Tatiiii, nech toho, seš jedinej, kdo má na ruce igelit !!!

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 29.08.2005, 20:09:49
Jago neboj tvé V nemíním vymýtit ze světa. Jen mně se prostě více líbí otevírat okna než votevírat vokna. Na druhou stranu je forma stejně méně podstatná než obsah (jak nadnesl aTeo), hlavně, že si vyvětráme. :-)

Zúzi díky za milá slova. :-)

anquetile já si taky myslím, že je moc důležité si vážit práce lidí kolem, tak snad tě bráška neotrávil. O těch roztleskávačích nic nevím. Myslím, že tady lidé říkají co mají chuť říkat. A hlavně i nesouhlas umí vyjádřit, a to kultivovaně. Mám z toho velkou radost. :-)

jh11 myslím, že vlezle může znít cokoli. Dobrý den, dobrou noc a nebo krásnou dovolenou, záleží moc na tom kdo to říká, jak a hlavně proč. Jinak ovšem máš pravdu, že každý to můžeme vnímat jinak. :-)

Alko díky za tvé zajímavé komentáře. Myslím, že jsi po dovče,snad byla fajn, jsem ráda, že jsi zpátky plný energie. :-)
Musím se udat, že ovoce taky vybírám rukama, i když uznávám, že tvůj způsob je nepochybně správnější. :-) Taky si tak trochu uklidňuji svědomí, že ovoce si stejně každý umyje, jo a a neházím! Nicméně třeba rohlíky neumyješ a spousta lidí je bere taky do ruky.:-(


(letinka - Mail - WWW) Vloženo 29.08.2005, 20:17:14
Jejda Kráťo já na Vás málem zapomněla. :-) Myslím, že Váš mozkový filtr dostal málo vstupních informací a proto došel k nesprávnému závěru. letinka je jako já, má k dokonalosti pořádně daleko. :-)

To teda zamrzí! (Mikin - Mail - WWW) Vloženo 30.08.2005, 07:02:19
Tohle poděkování používám naprosto běžně a ještě si na mne za to nikdo ani nestěžoval ani neukazoval prstem. Snad, že nejsem blondýna... Nebo, že by jednooký mezi slepými králem? :-)))

Dobré ráno (letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.08.2005, 10:11:15
Mikine myslím, že jsi uhodil hřebíčkem na hlavičku. Barvou vlasů to tedy určitě nebude, spíš ten jednooký. :-) Přiznávám, že mě hodně překvapilo,čeho si vůbec lidé všímají a byla jsem zvědavá na vaše pocity z toho. Ale když jsem nad tím přemýšlela došla jsem k závěru, že je to hodně i prostředím. Metro nejspíš většina lidí popadne v poklusu když spěchá ráno do práce, možná nejsou ani pořádně vzbuzení, nejspíš si mnozí ani nevšimnou, že noviny místo regálu podává člověk a jaký člověk. Jsme zahlceni spoustou jiných věcí. A tenhle svět je takový, že mnohdy neřekneme obyčejné hezké věci ani lidem, které známe a máme je rádi, což teprve těm cizím, kteří se nám "jen připletou do cesty" prodavačky, podavačky, liftboy, atd... Díky za tvůj komentář i otázku,kterou předestřel k úvaze.:-)

Je těžké žít (Mikin - Mail - WWW) Vloženo 30.08.2005, 11:17:08
ve společnosti kde je slušnost a ohleduplnost stavěna naroveň slabosti a hlouposti, že? A ano, i fyzická krása je hodně ceněna. Tohle je ovšem na mne příliš hluboká úvaha... ;-)

Inu... Jak ale rozlišit, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.08.2005, 14:45:46
co je slušnost a ohleduplnost a co jsou jen prostředky, světící účel - dostat se snáze na kůži slabochům a hlupákům? Vše musí mít nějakou míru. To je, oč tu běží. Já samozřejmě taky zdravím lidi a děkuju jim. Ale neříkám: děkuji vám nastotisíckrát, přeju vám krásný den bez mráčků, přijměte mou opravdu hlubokou soustrast a podobné bláboly. Pokud slušností jsou jen slova, na hony vzdálená činům, něco je někde špatně...

Myslím, že to většinou poznáme. (Alka - Mail - WWW) Vloženo 30.08.2005, 15:29:04
Když ne podprahově, instinktem, který nás může občas svést či zmýlit, pak při řádné komunikaci. Já vím, že různá havěť spoléhá na naši slušnost, vemlouvá se, aniž by dlouho řekla, o co jí ve skutečnosti jde, snaží se svou oběť připravit, sociálně manipulovat, hrát na pudy, city, emoce, atd. Hnus těchto parazitů vynikne, uvědomíme-li si sociální skladbu obětí. Povětšinou chudí, slabí, nemocní, bezbranní....
Ale je to prostě tak, vývojově jsme sami zařadili a nadřadili nad ostatní hovádka Boží, ale kolik toho hovadismu v nás přežívá, kolik ho skrýváme a stydíme se jej projevit, až dokážeme sami sebe přesvědčit, že zrovna v nás třímá jen anděl čistoskvoucí a proto máme právo i povinnost ty druhé, zlem posedlé, potlačit všemi prostředky.....himbajs to jsem se zas rozkecal, chtěl jsem říci, že nemusíme být ve při, akcentujeme ji v komplexní výbavě svého lidství jen nějakou strunu, neschopni vyzpívat celou složitost jednoduše a srozumitelně. :-)

Mno, (Happy - Mail - WWW) Vloženo 31.08.2005, 09:41:17
to je hrozně smutný, jestli jsi jediná. Já si zase beru metro od jedný slečny, který je na ulici v blízkosti metra a vždycky si řekneme hezký den, já jí poděkuju a občas něco prohodíme jak se vydařil víkend, nebo jetsli si budeme užívat sluníčka, že to bude super...
Já to beru jako něco normálního, říct děkuji a dobrý den kdekoliv, kde jsem a kam přicházím a něco získávám...

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 05.09.2005, 22:33:05
Happy to je moc fajn.
aTeo, Alko moc zajímavá slova a pravdivá. Navíc bohužel teď nemám sílu, i když jste mi řádně nadráždili mozkové buňky. :-)


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: