Královské slovo
Na parcelách, které jste celý svůj život považovali za majetek své rodiny.
Ale zpátky na začátek.
Vlastně celé mé vyprávění začíná ve chvíli, kdy se jeden osmdesátiletý pán rozhodl, že přepíše dům na svou dceru, i s velkou zahradou a přilehlým rozsáhlým sadem.
A tak dcera začala připravovat podklady pro převod nemovitostí.
A pořídila si tak na pár týdnů pořádnou noční můru.
Až z listů vlastnictví totiž zjistila, že dům je sice jejího otce, ale pozemky pod ním i kolem něj jsou nějakého cizího pána, o kterém nikdy v životě neslyšela.
Jak to jen proboha mohlo tolik let všem unikat!
Pěkný malér pro ni a výborná vyjednávací pozice pro majitele pozemků. Přece jen ten dům nepůjde přenést a kdo ví kam až může vyšplhat kupní cena pozemků.
Dcera na zhroucení, její manžel na zhroucení, jen starý pán mávl rukou.
Prý před nějakými padesáti roky pozemky řádně koupil od nějakého přespolňáka. Zaplatil sjednanou kupní cenu a obchod zapili. Vše je tedy v pořádku. Co na tom, že neexistuje smlouva, chlapské podání ruky má přece úplně jinou váhu! Nač cár papíru, kde bydlí mužská čest!
Inu pěkná představa, jenže dokumenty si dál trvaly na svém – pozemky jsou ve vlastnictví původního majitele.
Co jen s tím?
Nezbývalo než najít původního majitele. Naštěstí ještě žije! Jenže kdo ví, jak moc mu slouží paměť.
A hlavně, jak je na tom asi jeho čest.
Mladým bylo jasné, že tohle bude drahá zkušenost, ale starý pán jen kroutil hlavou.
Nač ty strachy?!
Vysvětlil přece jasně, že si podali ruku.
Jak naivní jsou jen tihle staří lidé. Nemají vůbec ponětí o tom, jak to ve světě chodí!
A tak se sešli dva staříci.
Představili se jeden druhému a popovídali o letech dávno minulých.
Vlastně si povídali hodiny, o pozemcích jen jedinou větu. Stačila.
Vždyť kde bydlí chlapská čest a má svou cenu podání ruky, je jasno.
A cesta domů?
Mladí mlčeli jako zařezaní a přemýšleli, kde jen vznikne problém, přece není možné, aby to všechno bylo tak snadno vyřešené. Jen starý tatínek kroutil hlavou „jak naivní jsou tihle mladí lidé. Nemají vůbec ponětí o tom, jakou cenu má chlapské podání ruky.“
Mohla bych nechat zazvonit zvonec a pohádky by byl konec.
Jenže do konce ještě zbývá pár vět dodat.
Záležitost dostal do ruky právník a za pár týdnů byly věci na svém místě i v dokumentech.
A taky nejsme v pohádce, ale v reálném světě.
I když mám pocit, že tenhle příběh se od pohádky liší pouze tím, že není vymyšlený.
Vždyť víte, jakou cenu má královské slovo.
A od těch staříků by se nejen leckterý vladař měl co učit.
Komentáře
právo VYDRŽENÍ ! (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 22.09.2005, 21:43:03
www.ceskenoviny.cz/prilohy/paragrafy/obecne/index_view.php?id=32612
já vím, jde o něco jiného... ale stejně...
Slušnost, zdá se, nevymřela (Jago - Mail - WWW) Vloženo 22.09.2005, 21:49:52
a příběh je to pěkný. Máloco dneska končí happyendem. A královské slovo? "Jednou se ti královsky odměním. (sotto voce: Zavřu tě, až zčernáš!)" (Cimrman)
Abych však zůstal věrný svému nicku, neodpustím si dloubanec: Zdá se, že ti mladí nikdy neslyšeli o institutu vydržení. Kdyby byli slyšeli, klidně by zalehli a spali a spali a spali... Hezký večer.
Xakru, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 22.09.2005, 21:52:04
zase jsem objevil Ameriku.
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 22.09.2005, 22:00:03
Mnoho lidí neslyšelo o mnohém právu. A nejsou jasné i daleko běžnější věci, každou chvíli např. někdo dává výpověď dohodou. Ovšem na druhou stranu co se zdá snadné na papíře, je v praxi občas nesmírně složité prosadit, třeba vydržení. Já bych klidně nespala. Musí rozhodnout soud a když si proti sobě stoupnout dva schopní právníci, není jisté vůbec nic. Ale na tomhle příběhu je stejně krásné spíš to, že soud se ke slovu vůbec nedostal. :-)
Nikoliv k článku, (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 22.09.2005, 23:34:36
ale ke komentářům... Právo vydržení je pěkná čuňárna!
A pročpak? (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 00:10:45
Je to nástroj ke sladění stavu formálně-právního s faktickým. Kradenou věc nelze vydržet...
(Alka - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 08:27:05
Jago má pech, vždycky ho někdo předskočí, to znám :-).
Ale jdu se historicky znemožnit. Říká se, že muže dělá slovo. Není to náhoda. Muži jsou OBECNĚ daleko velkorysejší v těchto záležitostech než ženy. Letinčina krásná "pohádka" mohla mít krásný konec proto, že do toho starým pánům nemluvily jejich ženy, tvrdím nesměle a čekám pohlavky. U muže je nedodržení slova bezcharakternost, sviňárna. U ženy obrana rodiny.
Nebo je to jinak ?! :-)
(Happy - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 08:58:46
Tak to je frajeřina :-)
(Pachollini - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 09:38:58
Třeba pro Aristotela je základní otázkou, jestli je jednání krásné a úctyhodné. Dneska už tahle kategorie velkou roli nehraje, což je škoda, žilo by se s ní asi radostněji. Ale každý z nás má konec konců možnost takhle přemýšlet a jednat a ti staříci nám zmateným ukazují, jak to vypadá a k čemu je to dobré.
smouva (Čelo - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 10:03:34
Njn, smlouva je holt jen seznamem věcí ve kterých si dané strany navzájeme nedůvěřují. Tihle "dědové" si důvěřovali, tak na co smlouvu? :)
Ale bohužel nežijeme v pohádce ani království, ve kterém čest něco znamená. Tedy jak pro koho. Hlavní je, že to dobře dopadlo.
Díky letinko (David V. - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 10:06:09
za hezký příběh.
Jo, (Zúzi - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 11:23:22
slovo prý dělá muže, jak už zde bylo řečeno. Podle mě by to spíš mělo být tak, že slovo dělá člověka. Záleží na charakteru, ne na pohlaví. Znám muže, kteří už tisíckrát porušili dané slovo a znám ženy, které, co slíbí, to také udělají.
Jinak, to co se událo v příběhu je moc hezký a myslím, že takhle by se měl zachovat každej slušnej člověk. A je fakt, že mi občas připadá, že už jich dneska moc není. :P Dík Letinko za hezkou pohádku ze života. ;)
nemal som to stastie poznat svojich starkych... (danuwaanalihi - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 13:46:22
a trochu aj mojou vinou. Ale podarilo sa mi spoznat starkych mojej byvalej dlhorocnej priatelky... Dedko, ktory nevladze chodit. Lubi si vypit a napriek tomu je z neho citit obrovska laska a trpezlivost. Kraasny clovek. Uprimne povedane. Teraz mi mozno chyba viac on ako byvala :-)
Znova sa mi vtisli slzy stastia do oci... Ak toto je skutocny pribeh, tak si mi znova na chvilu (a mozno na dlhsie) zodvihla doveru v tento svet... Dakujeeeem! :-)
Pro tyto "pohádky" je radost žít :o) (Márinka - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 17:01:25
(Jana - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 18:28:34
řekla bych, že je to takové "překvápko." Třeba jako když přišel z lesnictví dopis, ve kterém požadují co nejdříve ošetřit jistou lokalitu, kterou napadl kůrovec. Že by nějaká mýlka? Kdepak....to praděd kdysi vlastnil jistý kousek lesa, který mu sebrali a pak zase vrátili....jenom o tom zapomněli říct :)))
Třeba proto... (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 22:31:08
že lze vydržet ukradené právo.
Povolíte jednomu, aby v létě jezdil přes Vaši louku. Příští rok už si to nepřejete .... a máte smůlu. Cesta je vyježděná, všichni jeho známí mu dosvědčí, že tam jezdí už patnáct let (vždyť se na tu cestu podívejte) a Vy jste i s celou svou loukou ... tam u těch bonbonů a kapek! I tak vypadá právo vydržení.
Nebo necháte všechny jezdit přes svůj pozemek a svůj most. Vždyť se tamtudy jezdí odjakživa a přece se nezblázníte kvůli padesáti metrům cesty. Potom se ten most rozbije. Nemusíte přemýšlet, jestli ho rozbilo Vaše osobní auto nebo obecní traktor stahující obecní dřevo z lesa. Každopádně, po Vás chtějí, abyste ten most na své náklady opravil, protože oni vydrželi právo tamtudy jezdit a Váš havarijní most je ohrožuje. I tak si společnost představuje vydržené právo.
První se stalo známému, druhé mě.
Věcné břemeno, Kráťo, (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 22:53:06
tak se tomu říká. Rodinný domek mých rodičů stojí na úpatí lesnatého kopce, v jehož hloubi vyvěrá potůček. Už léta zvonivě teče kolem našeho domu a po bouřkách, těhotný hojností vody, se rozvodňuje v malou říčku. A že naši bydlí v ulici, co se pod lesem rozdvojuje ve véčko, odjakživa tam stojí můstek, o který se rádi staráme. A přes náš pozemek po něm chodí všichni. Jenže dřevěný můstek a most, to jsou nebe a dudy...
Břemeno by to bylo, (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 23:41:22
kdyby bylo zapsáno na LV a někdo ho na mě přenesl (např. při koupi) nebo bych já souhlasil s jeho uvalením (např. při plynofikaci). Žádné takové nikde zapsané nemám. Může mi ale být zřízeno na základě vydržení. To když si někdo zvykne chodit (jezdit) přes moji "zahrádku" a já mu to budu deset let tolerovat (respektive, nepodaří se mi mu v tom legální cestou zabránit), tak po deseti letech už nemusím mít šanci mu v tom zabránit vůbec. On to deset let vydržel, tudíž to vydržel...
... a ještě přesněji (Jago - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 23:45:32
právo cesty neboli průchodu. Zajímavé je, že jeho u nás dnes uplatňované principy se údajně příliš neliší od principů uplatňovaných již v obecném občanském zákoníku z roku 1811. Nechtěl bych se o ně soudit.
2 Jana: Tak to jsme dva. Nebýt kůrovce, asi bych se nedozvěděl, že jsem zdědil po tatínkovi les.
P.S. On ten můj most... (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 23:49:13
...taky není nějaký žďákovák... Rozpon asi 3 metry, šířka asi 3 metry, nosnost asi tak 10 až 15 tun.
A co říkáte tomuhle? (Jago - Mail - WWW) Vloženo 23.09.2005, 23:50:53
Byla-li cesta od nepaměti veřejně užívána z naléhavé komunikační potřeby, jde o účelovou komunikaci. Účelová komunikace může vést přes pozemek v soukromém vlastnictví; nejde-li o pozemní komunikaci v uzavřeném prostoru nebo objektu, který slouží potřebě vlastníka nebo provozovatele uzavřeného prostoru nebo objektu, je účelová komunikace veřejně přístupná a uplatní-li vlastník pozemku proti osobě užívající tuto komunikaci negatorní vlastnickou žalobu, může se žalovaný úspěšně bránit námitkou, že žalobcův pozemek užívá jako cestu z titulu práva obecného užívání účelové komunikace.
(Rozsudek Nejvyššího soudu České republiky sp.zn. 22 Cdo 2191/2002, ze dne 7.10.2003)
Občas lituju letinku, (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 24.09.2005, 00:22:15
co všechno od nás musí v komentářích VYDRŽET. Podstata jejího sdělení nesměřovala k právním aspektům, nýbrž k obyčejné morálce. A je smutné, že čestné jednání je považováno téměř za raritu, jež nás přivádí k údivu...
Říkám, (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 24.09.2005, 00:28:04
že tam je nejdůležitější slovní spojení "od nepaměti". U známého si tu "nepaměť" sami vyrobili.
A stále se domnívám, že je-li komunikace veřejně přístupná, tak by si ji alespoň měla udržovat ta veřejnost, která ji užívá. Třeba prostřednictvím obecního úřadu. Například, u toho mostu - mě by bylo bývalo stačilo starý most strhnout a pro svoji potřebu postavit něco, co by uneslo tak tři tuny.
No a potom také existuje neveřejná veřejnost. Divné? Jednoduché. Přes pozemky mé ženy jezdí její strýc ke své chalupě. Jezdí tamtudy proto, že na obecní cestě, která vede jen do obecního lesa a k němu, spadl před 20-ti lety dřevěný můstek a nikdo ho neopravil. To ale není to podstatné. Podstatné je to, že po prvních pěti letech ježdění po louce vyjezdil takové koleje, že nešlo touto cestou projet. Tak začal jezdit vedle. Teď už dosluhuje třetí cesta... Bude tak mít právo tří cest? Nebo kolik jich ještě vyrobí? Ale do toho se nemontuji. Jsou to manželky pozemky a manželky strýc. A ona má pocit, že by se ho mohlo dotknout, kdybych chtěl ať nové dvě "cesty" uvede do původního stavu a tu první ať si spraví.
Ne, je to jednoduché. Když se chovají slušně, ať si jezdí třeba do alelujá. Když ale někde něco zkur...kazí, tak vždy přemýšlím, jak jim to zatrhnout. A neříkejte, že se mi divíte.
mno (e.t. - Mail - WWW) Vloženo 24.09.2005, 08:45:19
odbocim od prava:) letinko je vazne prima kdyz se stane neco podobnyho. v tomto pripade videno z nasi soucasny para neeticky perspektivy ten prodavajici dedecek vlastne daroval kupujicimu dedeckovi ty pozemky:( je to docela smutny ze uz se to takhl normalne vnima ale je to dneska tak samosebou je tu to podani ruky:
profesor Kohak rikal kdysi na prednasce ze si nechaval stavet srub v americe a stalo to x tisic dolaru, ptal se kamarada co mu to mel stavet jestli nechce nejakou smlouvu ze mu to pak zaplati - a on prej na to:
smlouvy - to pravnici vzdycky prekroutej - placnem si na to a je to...
ano byla to prednaska o etice...
sakra mel bych se do skoly zajit aspon sem tam mrknout:-D
diky!!!
(tláča - Mail - WWW) Vloženo 24.09.2005, 22:47:20
Fakt, bejt vy třída a já eL, tak vás nechám po škole za neustálé unikání od tématu. Natvrdo + stokrát opsat "než začnu komentovat post, pokusím se ho pochopit".
Je fakt, (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 25.09.2005, 00:59:05
že se tato část Letinčina webu jmenuje Komentáře, nikoliv Diskuse.
I tak si troufnu tvrdit, že Letinku pochopil každý. Jen si někdo, bohužel, dovolil komentovat komentář a z toho se rozvinula diskuse. Asi se to nesmí, když se to tady jmenuje tak, jak se to jmenuje...
Tak už se aTea na nic nezeptám, no!
tedy Letinko, (Aika - Mail - WWW) Vloženo 25.09.2005, 08:39:38
trnula jsem hrůzou, jak to dopadne. Dostalo mě to. :-) Takovýhle pohádky já ráda. My jsme totiž právě koupili dům s minimálním pozemkem, zbytek zahrad je majetkem PF a ví bůůůůh, kdo asi kápne dřív a víc, jestli se k tomu dostaneme nebo ne.. ale budu myslet na happyend :))
Hezký skorovečer (letinka - Mail - WWW) Vloženo 25.09.2005, 19:35:06
Díky za všechna milá slova pro starého gentlemana, opravdu to je naprosto reálný příběh, starý jen pár týdnů.
Nejdříve k Alkovým holkám.:-) Je pravda, že mnohému pánovi umí jeho drahá vymluvit díru do hlavy až pochopí, jak se má správně chovat. Nicméně věřím (stejně jako Zúzi), že na pohlaví nezáleží, je to o povaze každého. Je mnoho pánů, kteří nemají v těle cti ani za mák a jiných, kteří jsou čestní za každé situace. S dámami to bude tuším úplně stejné. :-)
Tak tu vládne pěkná rovnováha aTeo, já zase občas lituji vás co ode mě musíte vydržet v článcích.:-)
Jinak máš ale naprostou pravdu, tenhle příběh mě dostal tím kolik cti a morálky v něm je. A přitom je tak jednoduchý, je úplně jasné, že takhle je to správné ( to myslím cítíme všichni) a přece tak zvláštně čisté v tomhle podivném světě. Mimochodem jsem opravdu moc a moc spokojená, že se nenašel nikdo, kdo by měl chuť napsat, že prodávající pán byl senilní idiot a měli by ho zbavit svéprávnosti.
Jinak vidím, že mám skryté rezervy jako špión. Ani jsem se nenadřela a vypídila jsem (pro neznalé píditel bývala moje milovaná Pipi Dlouhá punčocha), kdo má les, kdo most a kdo rodinný dům. :-) Teď trošku k právu. Vezmu to jen hodně zjednodušeně a ve zkratce. K tomu, aby mohlo být něco (právo, movitost, nemovitost) vydrženo je nezbytná dobrá víra v to, že jsem oprávněným držitelem. A to nikoli subjektivně, nýbrž objektivně! Takže s tím vydržením chození přes zahrádku nebo louku, když vím, že je cizí a nemám tam co dělat, by to šlo myslím těžko. Bez ohledu na to, jak dlouho chodím. :-) Věcná břemena se zapisují se do KN a mohou být vázána buď na osobu nebo na nemovitost. Navíc zápis věcného břemene oprávněným nezakládá jen práva, ale i povinnosti. Co se týká případů, kdy je možná obslužnost pozemku výlučně přes sousední pozemek, soud rozhodne tak, že vlastník je sice povinen strpět takové přístupy, ovšem může to být omezeno třeba jen na právo vstupu a chůze, nikoli jízdy, atd. To už záleží na konkrétní situaci.
Kráťo myslím, že v případě tvé manželky, záleží jen na ní, jeslti bude mít chuť se začít bránit, myslím, že naději na úspěch má.
Tláčo ty bys byl pěkně přísná paní učitelka. :-)))
Díky, že jsi připomněl o čem článek byl, ale já to nevidím tak černě. Myslím, že věcná diskuse o čemkoliv nevadí.
Chtěla jsem z letinky udělat místo k povídání.
Navíc, i když spot byl opravdu o něčem úplně jiném, diskuse se odvinula od něj. Takže si povídejte na letince klidně o všem, co vás u spotů napadlo a když mi občas řeknete svůj názor, souhlas či kritiku i k tomu, co jsem psala a budu mít možnost konfrontovat své názory s jinými a budu opravdu ráda. :o)
e.t. máš pravdu, měl bys. :-)
Aiko držím moc palce, aby všechno dopadlo dobře. :-)
Trochu jsem provokoval a fauloval, (Alka - Mail - WWW) Vloženo 26.09.2005, 12:32:34
pohlavků se nedočkal. Faul spočíval v přesunutí rolí. Žena je zodpovědná za slovo své, ne mužovo. Faktem je, že žena slovo dává nerada, obává se pevných závazků. Můžeme to říci i tak, že muži jsou lehkomyslnější :-)
A také každý hrajeme svou roli. Do kluků jsou od dětství výchovou vtloukány jiné prvky environmentální etiky, jiná očekávání.
Smutným posláním letinčina příběhu je dojem úpadku "očekávání", daný zkušenostmi. Naše očekávání jsou tak nízká, že nás nepodrazácké chování skoro překvapuje. Ach jo.
Přidání komentáře...
