Bylo, je a bude
A přišlo mi divné, jak málo stačí, aby lidé prodali část svých dnů příštích.
Jenže na druhou stranu žít je třeba dnes, kdo ví jak bude zítra.
A není nakonec rozumnější preferovat dnešní prospěch před tím co možná bude?
Běh času.
Narození, dětství, dospívání, dospělost, stáří a smrt.
Minulost, přítomnost a budoucnost.
Občas mě napadá, jak zvláštní je prolínání těchto světů.
Říkáme, že je třeba se dívat kupředu a ne zpátky.
Dokonce máme občas chuť některé věci z minulosti přepisovat či vymazávat. A zapomínat.
Jakoby naše hlavy snad ani nechápaly, že zkušenost je jednou z nejlepších cest k pochopení.
Tak přemýšlím kam se budeme ubírat, pokud přestaneme brát minulost jako cennou součást a jeden z nejdůležitějších zdrojů poznání?
Budeme dělat stejné chyby jen na jiných místech nebo v nové době půjdeme jinou cestou, intuitivně správnou?
Dokážeme rozpoznat nebezpečí, které už jsme jednou nepoznali, když tak snadno zapomínáme, že tohle už tu bylo?
Možná se s těmi novými technologiemi ve zbrojení ubráníme snáze chybám.
Nebo budeme dělat chyby horší?
Vymazat cokoli z toho, co bylo, znamená jen zavřít oči a zbavit se možnosti znát.
Minulost je jistě součástí naší přítomnosti i budoucnosti.
I na tom, jak dokážeme těžit z toho co bylo, záleží jaké bude to, co bude.
Jenže co když se při těch návštěvách do minulosti ztratíme?
Co kdy si nevšimneme, že už není tenkrát, ale že je teď?
Když nepochopíme, že minulost je skvělou příležitostí poučit se a zkusit věci dělat jinak. A nebo stejně, protože fungovaly?
Jaké asi je ustrnout na místě a doufat, že svět zastaví běh času, protože já chci, aby byl stejný?
Ztraceni z reality.
Zavřít se do minulosti nejspíš znamená vzít sám sobě šanci jít dál.
Do budoucnosti, co se stane současností a minulostí.
My žijeme teď.
Nemůžeme si dovolit na to zapomínat pro minulost.
Ani pro budoucnost.
Každý z nás v nějakou svou doufá. I kdy doufat není asi správné slovo, my prostě počítáme s tím, že ji máme.
A jsme zvyklí brát to jako samozřejmost, než nás přítomnost poučí, že věci jsou samozřejmé jen v našich hlavách. Poučí a proběhne kolem, aby se stala minulostí, kterou možná zkusíme zapomenout.
Všichni máme pocit, že máme budoucnost.
Jen si pro ní představujeme různé barvy.
A tak zkoušíme často podřizovat běh přítomnosti tomu, co chceme, aby jednou bylo.
Děláme mnohé, aby naše budoucnost byla jakou jí chceme mít.
A pak říkáme „ještě tohle a tohle a potom….“
Jako bychom mohli mít nějakou jistotu, že nějaké potom vůbec bude.
Jako bychom mohli směle říct, že právě tahle minuta, tenhle den, tenhle rok určitě nebude poslední v našem životě.
Jenže bez víry v minuty, co přijdou, se snad ani nedá žít.
Bylo by vůbec možné vykročit bez pocitu, že krok stihneme udělat?
Mohli bychom něco začínat bez naděje, že budeme mít šanci to dokončit?
Jsou zvláštní tyhle myšlenkové rovnice o časech.
A můj výsledek?
Měli bychom se umět otočit za včerejškem, zamávat mu a slíbit, že si budeme pamatovat, co se nás snažil naučit.
A hlavně bychom právě dnes měli zkoušet žít tak, abychom zítra mohli mít pocit, že minulost byla moc fajn a že jsme stejnou šanci dali i své budoucnosti.
Komentáře
(ringo - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 19:38:01
Nó... zcela výjimečně je článek zajímavý:-)).
V pátém odstavci jsi použila slovo doufat. Hrozné slovo - čiší z něho zoufalost. Více se mi líbí věřit. Když člověk doufá, tak nevěří, když věří, nemusí doufat.
Jednat s lidmi, kteří žijí minulostí je smutné. Žít minulost je jako hrabat se celé dny v septiku a horovat, že jsou kolem samé s*ačky. Na druhou stranu je dobré vědět, že jakýsi "septik" máme, že je užitečný a je třeba se o něj starat a ne se za něj stydět a tvářit se, že není.
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 19:45:48
Nó... zcela výjimečně s tebou souhlasím. :-)).
Ale vážně, máš pravdu, věřit je opravdu v této souvislosti lepší než doufat. A jednat s lidmi, kteří žijí jen minulostí je opravdu moc smutné, skoro stejně jako s lidmi, kteří žijí jen budoucností a uniká jim součastnost. Hezký večer
(Tenisak - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 20:17:22
Život se furt opakuje. Takže, očekávejme to Nej....
Rozjímání o budoucnosti (aTeo odlehčeně ;) - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 21:08:25
Dva faráři sedí v sakristii a popíjejí mešního vína. "Co myslíte, bratře, dožijeme se toho, až Vatikán vydá dekret o zrušení celibátu?" "Nevím, bratře, my ještě asi ne, ale naše děti už určitě!"
Jsme nepoučitelní....... (Jirka* - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 21:29:03
Nepoučíme se z minulosti asi nikdy, protože jsme lidi. Nedávno jsem našel staré noviny (1936) a viděl jeden inzerát za druhým typu: "Po dvou měsících budete mít vlasy jako dřív", "Jen naše zubní pasta umí to, co od ní moderní člověk očekává", "Chcete si dopřát uzeninu a neztloustnout?"....Druhá světová válka? Nesmysl, vždyť jsme se teprve nedávno poučili z hrůz té první, to nikdo nedovolí. Třetí světová? Nesmysl, vždyť už každý ví, že v míru se dá dělat všechno (podívejte se na dokument o raketové základně na Kubě a rejdění ruských a amerických ponorek).....rozešel jsem se s přítelkyní, protože "nebyla dobrá" a chodím s přítelkyní, která není úplně "dobrá" (teď trošku ujíždím z pravdy ven). Píšu moc dlouhý komentář, když jsem si minule řekl, že už to nikdy neudělám.....8^) Omluvte mě - jsem jen člověk...
K předchozímu komentáři... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 22:43:39
Všude je plno úplatkářů a korupce. Děti nedbají příkazů svých rodičů. Kdekdo se pokouší psát knihy. Je nepochybné, že konec světa se blíží.
(záznam na asyrské destičce :)
Pardon (Jirka* - Mail - WWW) Vloženo 27.09.2005, 23:15:14
aTeo 8^)
Nevim... (-fim- - Mail - WWW) Vloženo 28.09.2005, 21:50:13
ale asi jsem dnes nejak nesoustredeny, jelikoz jsem se v letincinych myslenkach tentokrat obcas ztracel. Prominte tedy, budu-li reagovat trochu mimobezne.
Beh casu, vyvoj, pokrok. Pro leckoho asi skoro synonyma. Pro jineho naopak "...vsechny zmeny jsou k horsimu".
Zalezi na situaci. Na jedne strane treba obdivuji NASA, ktera behem par let dokazala pokrocit od nesmeleho balistickeho skoku k pristani cloveka na Mesici. Na druhe strane mne fascinuji lide, udrzujici remesla, ve kterych se vse podstatne odehralo v antice.
Rekl bych, ze potrebujeme oboji - ukotveni v minulosti a tradicich ale soucasne i touhu a odvahu poznavat a objevovat nove. Jedno i druhe je podle meho nutne, aby clovek byl opravdu clovekem.
Člověk člověku člověkem (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 28.09.2005, 22:02:34
Lidé až příliš zapomínají. A historie by nám všem měla být důkladným ponaučením... S omluvou vkládám své neumělé verše, které jsem složil k nedávnému výročí srpna 1968. aTeo i jiní znalci se určitě usmějí, ale není to o rytmu ani rýmech, je to o myšlence, kterou jsem chtěl naléhavě sdělit...
Memento 21.srpna 1968
Bratr bratru otevřel tu vrátka
A už se sem hrne, ta čeládka,
která nechce žádné "příště"!
Pod rouškou noci na letiště
tu usedají šedí ptáci oceloví
A už ráno se to město doví:
Že přistřihli nám křídla
a ukradnou nám životy
Ať už jsi to ty nebo ty.
Po celou pětinu století
byly tu jenom trampoty.
Nezapomeň na to! Ty,
kdo budeš lístek do volební urny vkládat.
Aby nemusel ses před nimi stydět i hádat,
až dětem svým účty svoje budeš skládat!
A sakra... Tohle je teda těžkej kalibr! No comment... (aTeo :-( - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 00:34:49
Co tady plácáš o těžkým kalibru, aTeo? (anquetil - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 01:51:22
Pracoval jsem ve zpravodajské službě, v rozvědce a kontrarozvědce, které byly organizačně začleněny do správy StB, a proto logicky musím být i v jejích seznamech. A nikde se s tím zapsáním v seznamech netajím! Spokojen ty i tví "informátoři"? Keep your hair on! :)
Ano, boj s třídním nepřítelem měl svou zvrácenou logiku (aTeo - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 02:13:13
http://www.mvcr.cz/policie/udv/securita/sbornik2/2c5.html
Pěkné ráno (letinka - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 08:30:55
Tak se mi zdá, že mi ta cenzura opravdu začíná jít. :-(
PRO VŠECHNY NEZÚČASTNĚNÉ, KTEŘÍ NECHÁPOU SOUVISLOSTI:
Po anquetilově básničce se objevil komentář, který odkazoval na seznamy StB. Za normální situace bych brala tento komentář jako věcnou připomínku k diskutovanému, ale jsou věci, které mi vadí a proto jsem ho musela smazat.
aTeo má pravdu, jsou věci, které jsou těžký kalibr.
- Je hrůza kolik lidí mezi námi chodilo a ubližovalo za zády, často i svým nejlepším přátelům. Říkali jim sladká slova chvíli poté co rozdupali jejich životy a životy jejich dětí.
A mnohým to prošlo a spokojeně si žijí dál a dál lžou své pokrytecké pravdy.
- Je hrůza kolika lidem zničily životy chyby v podobných seznamech, přesto, že byli nevinní. I tohle je pro mne osobně další z megavin komunistů, oběti nebyly jen ti v dolech a na popravištích a v exilu, oběti si odporná ideologie vybírá do dnes. Navíc grázlům tak snadno stačí říct, že i v jejich případě se stala chyba a my pak lehce odsoudíme nevinné a za nevinné považujeme viníky.
Ale zpět k tomu proč jsem smazala komentář.
Pokud někdo chce ukázat na špínu či nepravost a označit konkrétního pachatele, je to BEZVADNÉ!, jen by to měl udělat rovně. Nemám nic proti tomu, když se řekne, že svinstvo je svinstvo a dá se obviněnému prostor vysvětlit věci, aby se mohl hájit. Ale na nějaké anonymy, kde bude v označení obviněného uvedeno PLNÉ OBČANSKÉ JMÉNO a v kolonce toho, kdo soudí bude uveden Karel Kryl, opravdu nejsem zvědavá. Ironie - Karel Kryl si tuším uměl stát za svými názory!
Takže pokud dotyčný/á chce stejný komentář uveřejnit znovu, NEMÁM PROTI TOMU NIC V PŘÍPADĚ, ŽE SE PODEPÍŠE SVÝM JMÉNEM. Anonymních pošťuchovačů bylo vždycky spousta a myslím, že pokud se neumíme postavit za svá obvinění, neměli bychom je vznášet. Je to stejné jako s anonymním dopisem, taky by letěl do koše. Nemám je prostě ráda.
A co se týká v seznamech uvedeného člověka, je mi líto, ale pokud si proti tobě stoupne skutečný člověk se svým obviněním, budeš se muset obhájit sám. Před některými věcmi se prostě nedá utíkat a nezmizí jen tím, že je letinka vymaže z komentářů. Ovšem samozřejmě při korektním způsobu vyjádření tvého názoru dostaneš prostor k vysvětlení.
Snad pochopíte proč se chovám, jak se chovám.
Možná to není přesně podle vašeho gusta a možná ani objektivně jediné správné, ale je to nejlépe jak to umím. Krásný den všem.
Reagoval jsem na komentář, který jsem nepsal... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 09:55:47
Co k tomu dodat? Jsou chvíle v životě čestného muže, které ho nutí ušpinit si boty. Někdy je však lepší obejít bahnitou, páchnoucí kaluž, pokrytou slizem a zachovat si boty čisté. Nebylo to vždy možné. Vzpomínám na Karla Kryla a pět let, jež jsem prožil v kotelně se špinavými botami a montérkami. Paradoxně proto, abych zůstal čistý...
Vím aTeo, že jsi ho nepsal (letinka - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 10:11:47
Teda já mám pech :-) (Alka - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 12:48:16
Vždycky přijdu, když je po všem a připadám si jak na řetízkovém kolotoči. Nevím, kde je vpravo, vlevo, nahoře, dole. Člověk si nemůže být ničím jist. :-)
Při debatě o lustračním zákonu jsem připomněl pár drobností, ale nikdo to nechtěl vidět, slyšet, tisknout. Možná to příští týden blognu. Nechci omlouvat konfidenty, jen mnozí byli obětmi a dodnes jsou (např. Kanyza) protahováni špinavými kalužemi, zatímco skuteční viníci jsou utajováni, a možná i ... - nevíte někdo, jak dopadl nedávný "skandálek" v BIS ?
taxe taky projadrim:) (e.t. - Mail - WWW) Vloženo 29.09.2005, 14:28:13
Přeskočím to intermezzo o stb a tak - nezachytil jsem to a vubec je to pro to co chci rict OT.
"My žijeme teď.
Nemůžeme si dovolit na to zapomínat pro minulost.
Ani pro budoucnost"
Teď se taktuje ve vteřinových intervalech...
Zapomínat myslím můžeme a měli bysme - co jinýho jsou třeba narozky nebo st. Vaclav?
interrupnout soucasnost kvuli minulosti nebo lepe budoucnosti je podle me ok - jen je potreba se do pritomnosti vratit!
Tak asi tak...
p.s.
klido se podepisu:-D
Jan Hasala:-)
Přidání komentáře...
