Celebrita?
Přiznávám sebekriticky, že často za to mohou moje nedokonalé mozkové závity, ale v některých případech si troufám tvrdit, že jsem záměrně uváděna v omyl.
No posuďte sami. Třeba taková celebrita.
Často vídám tohle slovo a za ním spousty jmen, které s ním vůbec nesouvisejí. Tedy aspoň mně se to tak zdá.
Jednou vidím, že celebrita je cvičitelka aerobiku ze Snídaně z Novou, taky pornoherečky a zástupy modelek, taky účastníci různých televizních reality show. Na pozvánce na propagační akce se zase dozvídám, že přítomny budou celebrity Petr Zvěřina a Věra Patt.
Tihle lidé jsou určitě zajímaví a něčím jedineční, ostatně jako každý z nás, ale celebrity?
Jsem zmatená a hledám chybu ve své hlavě. Už to mám! Já jsem si jen myslela, že chápu význam toho slova, ve skutečnosti nevím co znamená! Mám radost, že jsem přišla na to, kde se stala chyba a lačně sahám po slovníku cizích slov.
„To nic eL žádný učený z nebe nespadl!“, brumlám si nespokojeně, když hledám CE a LE a pak zbytek BRITY. A už sedím a čtu, že celebrita je „znamenitost, vážená, proslulá osobnost, potentát“. V první chvíli cítím pocit uspokojení z toho, jak šikovná jsem holka – tohle jsem věděla správně. Jenže ve chvíli druhé už si zlobně měřím slovník. Lhář jeden! Má tiskovou chybu nebo přeházené vysvětlivky k cizím pojmům, tohle vůbec nesedí!
Rezignovaně spouštím prohlížeč, možná co neumí knížka, vysvětlí mi pan Google. Píšu „celebrita“, pak enter a zírám. Vidím tu Ester Ládovou a nějakou Gábu, co říká, že celebrita není. Možná je celebritou taky Krejčíř a Kájínek a Kožený. Zkouším jiný vyhledávač a hned na prvním odkazu vidím Balogovou, Partyšovou, Poláčka, Průšovou a nějakého příjemného mladého herce, jehož jméno jsem nikdy neslyšela. Začínám se cítit méněcenná a tak si říkám „DOST!“.
Jak nějaké kouzelné zaklínadlo si v duchu opakuji slova „znamenitost, vážená, proslulá osobnost, potentát“ a nutím mozek, aby našel spojitost mezi nimi a zmíněnými lidmi.
V čem jsou tak výjimeční, tak znamenití, opravdu si zaslouží označení „vážení, proslulí“, tohle jsou ty pravé osobnosti?
Občas mám pocit, že strašně pomalu chápu.
Nebo že nechápu vůbec.
Možná, že nemám chaos jen ve významu slova celebrita, třeba nechápu ani významy dalších slov, jako jsou „znamenitost, vážená, proslulá osobnost, potentát“.
Komenský říkal škola hrou. Není nad názorné vyučování, člověk lépe chápe těžko pochopitelné.
A tak to zkouším spojit „znamenitá Partyšová, znamenitá Průšová, znamenitá Ládová, znamenitý Krejčíř“, falešné tóny pro mé uši.
Možná, že „vážená a proslulá“ bude lepší.
Kdepak, nevím za co bych si právě těchto lidí měla vážit víc než jiných a proslulost?
Divný pojem.
Co se pod ním vůbec schovává? Je to určitý počet článků v bulvárním tisku nebo kapitola v učebnicích? Hvězda na chodníku? Kolik minut, kolik dní na televizní obrazovce je třeba nebo stačí jen vymetat společenské večírky?
Už mi zbývá jen ten „potentát“.
Jenže, pokud mi něco neuniklo, žádný z těch lidí není vysokým hodnostářem či panovníkem. Zase špatně.
Je těžké vysvětlit ta slova ze slovníku, každý máme své subjektivní vnímání, ale snad bychom se mohli shodnout, že celebrita by měl být někdo, o kom se ví, že převyšuje (v kladném slova smyslu) ostatní lidi. Někdo, koho nemusíme mít rádi, ale máme důvod si ho vážit.
Ovšem v realitě to tak, zdá se, vůbec nefunguje.
Uznávaným vědcům a myslitelům říkáme pane a paní. Holka, která dostala dar a narodila se krásná, je pro nás celebritou a pokud si nechá vycpat výstřih silikonem a pak o tom všude vypráví, má velkou šanci stoupat na celebritním nebi výš. Zkuste krást ve velkém a pak utéct a možná se někdo zamyslí jestli už nejste celebritou. Čím víc skandálů, fotek v novinách a rozhovorů v televizi, tím větší celebrita.
Opravdu mi právě tohle chtěl slovník vysvětlit?
Nevadí mi, že jsou lidé známí či populární. Nemám nic proti pornoherečkám, účastníkům reality show, slečnám co se zúčastnily miss ani těm, které si opatří bohatého chlapa a pak vymetají večírky. Vadí mi ta devalvace slov, související s devalvací hodnot.
Už jsem našla chybu. To slovník!
Přesto, že se jmenuje „pro nové století“ a je vydaný v roce 2003, ustrnul a nepřizpůsobil se vývoji. Jinak by totiž vedle slova celebrita nejspíš byla uvedena jiná vysvětlivka.
Ne ta zastaralá a nelogická „znamenitost, vážená, proslulá osobnost, potentát“, napadá mne třeba „mediálně známá osoba, bez ohledu na důvod, pro který se v médiích ocitla“.
Možná by to bylo nespravedlivé ke slovu „celebrita“, ale rodiče, jejichž synové a dcery přijdou oznámit, že se stali celebritami, by měli jasno. Nemuseli by přemýšlet, zda je to dobré nebo zlé. Zda jejich děti našly lék proti rakovině, složili nádhernou symfonii, objevili desátou planetu sluneční soustavy nebo jestli se náhodou jen před miliony diváků nepřiznali, že točili pornofilmy.
Máme ještě jednu možnost. Místo přepisování slovníků, zkusit vrátit slovům jejich pravý význam.
Komentáře
Tak mi to nedalo (Andrea - Mail - WWW) Vloženo 10.12.2005, 19:46:14
a dala jsem si "celebritu" taky do vyhledávače. A narazila jsem i na stránky www.celebrity.cz a www.celebrita.cz. Na druhé uvedené můžete celebritu dokonce vytvořit - cituji:
"Koho přidat do celebrit? Jste dost ambiciózní? Přidejte sebe! Nebo přidejte osobu, která podle vás
již celebrita je nebo by měla být. Někoho vyjímečného, úžasného, skvělého. Přidejte svého partnera, své rodiče, nejlepšího přítele, plastického chirurga,
tajnou lásku, investora, zaměstnavatele, prostě kohokoliv kdo se stane celebritou."
No, Letinko, mám v tom hokej :o)
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 10.12.2005, 20:21:10
Tedy ty mi dáváš Andreo, vůbec jsem nevěděla, že celebritou se můžu stát i samoprohlášením. To ovšem značně znepřesňuje můj návrh na změnu vysvětlivky.:-) Nevíš jestli je možné navrhnout i psa? Můj je osobnost a vážím ho každou chvíli.:-) Díky moc za upozornění, k článku se myslím hodí výborně.
Devalvace slov ? (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 10.12.2005, 20:34:20
Tak to vidíte, eL. Vám vadí "ta devalvace slov, související s devalvací hodnot." Souhlasím s Vámi. Jen bych dodal, že mně vadí neuvěřitelná devalvace mozků. To, jak lidé blbnou (stávají se blbějšími a blbějšími) "v přímém přenosu". Nebo - možná jsou stejní, jako byli předtím a jen to je stále více vidět. Nevím, ale je to hrozné.
Já vím, tento můj názor je v rozporu s Vaším viděním světa a názorem, že ve všem je potřeba hledat to pozitivní. I v lidech. Tak to vezměte tak, že vedle bílých vran existují i černé ovce.
CeléBrity se nějak přemnožily... (Teo - Mail - WWW) Vloženo 10.12.2005, 20:34:26
Přitom je zřejmé, že zhusta jde o pouhé polobrity, čtvrtbrity či dokonce nulbrity.
Je-li jednotkou mediální provařenosti 1brita, pak naducanost britami lze jednoduše měřit frekvencí výskytu jedince na TV obrazovce či v multibarevných čaŠokpisech. K tomu pak přistupuje tzv. "dvořanský komplex". Přiblížením se ke všeobecně známé persóně, byť rychlokvašené ve vile, roste prudce i náš význam.
Každý chce přece zanechat stopu. Důkazem je např. přemnožení blogerstva a jejich ambice vyniknout. Úspěšnost se pak měří pomocí počítadel návštěvnosti. Jednotkou je jeden "klik", odpovídající 0.00001 brity. Ani komentářové a známkovací potleskoměry nelze podcenit. Celostnost brit bych však nepřeceňoval. Přízeň dvořanstva je vrtkavá, konkurence obrovská a tak se tento slepenec často hroutí a rozpadá na prvočinitele, které jsou nepřenosné a tudíž bezcenné, asi jako jeden klik.
A jestli jste dočetli až sem, máte můj obdiv, páč ztrácet čas takovou howadinou namísto čumění na skorobrity VeVileVyVolených vážně postrádá smysl. No uznejte! ;)
Souslovi (Martan - Mail - WWW) Vloženo 10.12.2005, 21:03:35
Mozna to neni jedno cizi slovo, ale spojeni dvou: caelum = nebe (latina) + bright = zare (angl.)
Viděl jsem (Kyklop - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 03:38:13
před dvěma dny zprávu, jak se narodila dvojčata, jedno zdravé, druhé s velmi vážnou vadou srdce, která byla neslučitelná se životem. MUDr. okamžitě udělali operaci a miminku "zázračně vymodelovali" srdeční síň a já nevím co ještě. Dítě přežilo, žije a má šanci. Ti doktoři (i zbytek týmu) si neříkají celebrity, necpou se před kamery a na titulní stránky časopisů, ale právě oni by na to měli nárok. Nevím, zda takovéto lékaře (i jiné machry z jiných oborů) nazývat celebritami, ale pro mne to rozhodně jsou hrdinové a lidé, kterým patří SKUTEČNÝ obdiv... No, možná se pletu ;-)
Devalvace hodnot ? Nejen Kyklopovi... (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 13:27:09
Nevím, jak přesně bych popsal svůj pocit, ale slovo "celebrita" já vnímám v podstatě jako urážku. Dost často sou tak označováni lidé, kterými já dokonce pohrdám (a možná nejsem sám).
Ti lidé, o kterých píše Kyklop, bývají spíše zváni "váženými" a "uznávanými".
I já nejméně jednoho takového znám. Ten, kterého znám osobně se jmenuje Prof. MUDr. Antonín Sosna, DrSc. Pokud vím, uznávají ho tisíce lidí a váženým je po celém světě... I když v bulváru se to nedočtete.
A víte co? Nemyslíte, že nám může být zcela ukradeno nějaké anglické slovo? Já jsem přesvědčen, že si bohatě vystačíme s těmi českými a že právě jejich prostřednictvím dokážeme lépe a výstižněji vyjádřit, co si o někom myslíme a jaký k němu máme vztah !
Takže: Celebrity ? Fu*k them !
2 eL (ringo - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 15:31:07
Milá autorko s pěkným článkem.
Toto jsem řešil již před časem a došel jsem k tomu, že tak jako správný muž by měl splnit tři věci, tak i celebrita, hlavně ta hi top end level, by měla za svůj život splnit aspoň tyto věci: Napsat knížku, vydat cédéčko, ukázat kozy či nějakého hlodavce, u mužů ekvivalent. Pro dovršení mít svuj pořad v komerční televizi a časem nechat objevit se nějaké pěkné video z dob krajní nouze a nerozvážnosti raného mládí.
Ostatně, z tebe mluví pouhá závist. Ruku na srdce. Co ti, kromě morálních zábran, brání v tom, natočit třeba porno a stát se řádnou celebritou:-)))?
ty jsi taky:) (e.t. - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 16:21:51
letinko mozna vykladu pomuze muj nazor ze ty jsi jednoznacne celebritou ceskych bloggerek:) to se pozna jednoduse tak ze se k tobe da odleckad doklikat:) takze cim vic odkazu tim vetsi celebrita:)
(isabelle86 - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 18:36:47
Dlouhej trefnej report...doufam, ze se neurazis, kdyz moje reakce bude kratka - a to: NAPROSTEJ SOUHLAS.
Letinko... člověče.. (Aika - Mail - WWW) Vloženo 11.12.2005, 19:30:20
něco na tom bude.. to já su taky Celebrita.. dokonce jak píše aTEo jsem celá a skoro - ale Brita je jméno, ne? tak leda bych byla celeaika:))) no nic... poslyš... na co být celebritou - mně stačí vědět, že jsem mladá, krásná, dokonalá, chytrá, inteligentní...... :-))))
Před časem (Jago - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 09:58:13
napsal jistý Kapitán Kid na svých stránkách přibližně toto: ...a pak se omylem ocitnu uprostřed pořadu, kde si tak zvaný celebrity dávaj do nosu, pařej, tancujou s ženskejma nahoře bez, dámy se chichotaj na pánským striptýzu, každá v ruce sklenici šampáňa s jahodou – a já koukám, kterej ze známejch (jak jsem je tak nasbíral po různejch besedách a festivalech) se tam zase přidřel a počítá, co mu to vynese… Napadá mě, jestli o tom dneska taky někdo z těch našich geniálních oskarovejch tvůrců natočí film. Nic proti svobodě, dámy a pánové; jen by mě zajímalo, proč se tý veškerý smetánce, která si už ani neuvědomuje, že si ze zbytku národa dělá zpupnou srandu, říká „celebrity“, a co to v tom případě vůbec taková celebrita je…
Tak proč s tím, sakra, něco neuděláme?
Pro mne slovo celebrita (Happy - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 10:01:26
zhořklo asi stejně jako Kráťovi - celebrita je spíše chvilkový závan zájmu než skutečná hodnota. Ale je to tím, jak to lidi začali do světa dávat a jak ho začínáme chápat. Slovník neklame, jen my jsme udělali celebrity z těch, kteří jsou JEN a POUZE známí a jsou vidět...
Hmmm, ale aspoň můžeme odlišit skutečně váženou osobu od prachobyčejné "celebrity"... ;-)
celebrita je pojem relativní (Inečka - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 11:15:01
Myslím že slovník nelže, je to opravdu jen posunuté vnímání mnoha lidí. To ale neznamená, že se s tím posunutím musíme nutně všichni ztotožnit.
Já vnímám slovo celebrita jako podstatné jméno od anglického slovesa celebrate = oslavovat, velebit; tedy jako někoho koho já chci dobrovolně oslavovat. A pro mě tak může být celebritou moje babička, která pro mě hodně znamenala, a v duchu ji často oslavuji a velebím.
Tím chci říct, že každý můžeme mít své vlastní celebrity (i letinka svého váženého psa) a je jenom na našem uvážení, zda chceme oslavovat i celebrity těch druhých.
(anjin - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 13:09:35
ahoj letinko,
osobne ma pro mne pojem celebrita spis pejorativni nadech a oznacuje nekoho, kdo je medialne proflaknuty. pro ty, kterych si vazim, mam rezervovane slovo elita.
cimz jsem si odfiltroval vsechny ty "takevyznamne", jejich vaznost je pomerovana mirou viditelnosti v mediich a snadno rozpoznam ty vyznamne, kteri se pomeruji svymi ciny.
Hrome !! (Alka - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 18:16:49
A já si dodnes myslel, že celerbita je nějaký druh zeleniny !! :-)))
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 12.12.2005, 20:44:07
Podle doposud nenalezeného slovníku J.Cimrmana
Slovník našich slov
lze nalézt původ slova celebrita na Moravě
prvotní výskyt byl zaznamenán mezi rolníky,
kteří používali spojení
Totok je celé Brit
jako označení člověka nevídaného
dalo by se říci exota.
Inkoustovou tužkou bylo u výrazu připsáno
nezaměňovat s výrazy všeobecně vážený a uznávaný
také to není titul před jménem za jménem
a o funkci se rovněž nejedná.
Nejednalo se také o snižování významu Britů na Moravě
spíše o jejich malý výskyt v těchto končinách v té době
tedy nevídanost.
Na rozdíl třeba od Francouzů,
kteří se občas vyskytli v čele s Napoleonem.
Bývaly doby (Mikin - Mail - WWW) Vloženo 14.12.2005, 07:12:59
kdy komedianti a jim podobní přebývali za hradbami z té správné strany... Pak někoho napadlo, že vlastně ty hradby nejsou na nic potřeba... už... Nezbývá než vystavět hradby uvnitř sebe a novodobé celebrity nechat za nimi... :-|
Slovníkům nelajme, pohříchu vznikají opisováním. ;-)
Hezký večer vespolek :-) (letinka - Mail - WWW) Vloženo 14.12.2005, 21:35:26
Kráťo já mám pocit, že s lidskou blbostí to není o tolik horší než dřív. Spíš bych řekla, jak jste nadnesl, že díky pokroku více víme. Většina skutečně schopných a moudrých lidí má hodnoty jinde než v tom, aby se "producírovali" před úžaslými davy a tak jsou prostě méně vidět - viz skvělý příklad Vašeho profesora. :-)
Teo moc zajímavé, existují taky duobrity? Ale v mnohém máš bohužel pravdu. Jsou lidé, kteří sami neumí vyniknout a tak se snaží, aby je ofoukl alespoň závan celebritismu jiných. Co se týká blogů, je to stejný Gauss jako všude jinde. Trošku jsi mě ovšem zklamal, že jsi mi neřekl to o potleskoměru než jsem ho vyhodila, ztrácím tak zjevně důležité body. No naštěstí je tu ještě Andreou předestřená možnost, kdyby bylo nejhůř nanominuji sama sebe. Jinak velmi pěkně rozebraná podstata určitého typu lidského chování. :-)
Martane když si představím nebeskou záři, připadá mi Ládová snad ještě dál než u potentáta. :-)
Kyklope díky za komentář, vidím to naprosto stejně. :-)
Milý ringo s pěkným komentářem, dala jsem si ruku na srdce a došla k závěru, že závistí to nebude a nejspíš ani morálními zásadami. Porno netočím, protože bych si neuměla zapamatovat tolik složitého textu. ;-)
e.t.: vida ono záleží i na klikách, má doma dvě náhradní, takže kdyby chtěl někdo být celebrita, můžu je poslat, aby si kliknul. Ale vážně docela ráda zůstanu prostě letinka, ostatně jak psal výše výborně Teo přízeň publika jest vrtkavou. Ale ty odkazy na jiných stránkách mě moc těší. Ne kvůli "celebritismu", ale kvůli lidem, kteří do mě investují svůj čas na čtení mých povídání. Moc si toho vážím.:-)
isabelle86: díky, stručné a milé, mohla bych to taky někdy tak zkusit :-)
Aiko vždycky když slyším jméno Brita, okamžitě mi naskočí taky Lasse, Bosse, Anna, Lisa a Ole. Milovala jsem tyhle děti, vlastně je mám ráda pořád. :-)
Jago zajímavý komentář a pěkná otázka. Co s tím obecně mě vůbec nenapadá. Já s tím dělám soukromě, zkouším nedegradovat slova. Když říkám, že je něco "upřímně" je to upřímné, stejné je to s ostatními slovy. Vlastně je jedno jestli je to celebrita, mám tě ráda, stýská se mi. Je jen na nás jaký obsah budou mít naše slova. ;-)
Happy ano to je přesné, opravdu jsme některým slovům v průběhu času dali úplně jiný význam než měli. Možná je to dobré pro vývoj, možná velká škoda. :-(
Inečko moc milý komentář, babička by měla určitě velkou radost.:-)
Anjine elita je výborné slovo, naštěstí zatím nedopadlo tak příšerně jako celebrita. I když se mi vaří krev, když slyším, že se někde sešla politická elita a pak vidím Paroubka s Topolánkem, ale to je už jiné povídání. Jinak s tebou naprosto souhlasím elita pro mě pořád má punc výjimečnosti, taky kapacita je pěkné.:-)
Ty Alko vůbec se nedivím, že v tom máš zmatek, u celerbit je možné snad úplně všechno. Jen nevím jestli je to masochistická zelenina - bitá celer nebo naopak sadistická - celer(em) bitá. :-)
jh11 správná připomínka, tuším, že Cimrman je jediný, kdo by se v našich celebritách bez problémů zorientoval, byl to prostě génius. :-)
Mikine slovníku jsem se opakovaně omluvila a postavila jsem ho hned vedle Letiště, má pro něj slabost. :-)
Díky moc všem za komentáře, omlouvám se, že nestíhám reagovat rychleji, čtu ale poctivě a moc ráda.
Duobrity? (Teo ;) - Mail - WWW) Vloženo 15.12.2005, 00:37:25
Google zná jenom tyhle dcerky:
http://www.thekopergirls.com/images/duo/duobrit.jpg
Jináč by to mohly být sušenky s náplní z mazutu a polevou ze syntetické pryskyřice. Existují však dvojbrity, čili dvojbřity. Dokonce i trojbřity. Hladce oholen mám pak více šancí státi se celobritou... :)
(dgx - Mail - WWW) Vloženo 16.12.2005, 10:28:41
S uctívanými neoddělitelně souvisí uctívající. Vlastně uctívaní jsou právě takoví, jaké uctívající chtějí uctívat.
Podle Ringovi krásné definice celebrity můžeme popsat i uctívající: ti, kdo koupili knížku, pořídili si cédéčko a shlédli kozy. A dokud bude dost těch, co chtějí takové knihy kupovat, taková cédé slyšet a takové kozy vidět, budou i celebrity takové, jaké jsou dnes. Ale to není jejich chyba, že?
2 dgx (ringo - Mail - WWW) Vloženo 16.12.2005, 15:17:56
Mluvíš mi z duše. Avšak ještě je tu jeden aspekt, který tvé tvrzení úplně nevyvrací, a to je vymývání mozků. Třeba Vovka Železný dokázal jako první (kromě komunistů před ním) u nás udělat opakovanou masáží celebrity z naprostých nýmandů. Dalším takovým jsou česká rádia. Popravdě, líbí se někomu z vás programová skladba a procento reklam v komerčních rádiích? Věříte, že hrají např. tabáček od chnaski 5x denně, protože je tak skvělý, a lidé si o něj tolik píší, nebo, že producenti lobují své koně do rádií, a "oni si lidi nějak zvyknou." Já tomu odmítám uvěřit. V jiných zemích (AT, DE, SI, CR, GB, USA...) jsem tak hrozné skladby programů rádií neslyšel. Aspoň ne v takovém procentu.
Já vím, že každý má mít svou hlavu, ale přeci jen velké stádo oveček se dá vždy šikovným manipulátorem zvrátit na odvrácenou stranu.
Ačkoliv, znal jsem jednu manipulátorku...:-)
I já budu celebrita! (mekymesr - Mail - WWW) Vloženo 18.12.2007, 16:53:29
Začnu chlastat,flámovat a každý týden jebat jinou babu
(pokud možno patřičně nalitou).To by bylo,aby jsem se
mezi ty chlíváky nezařadil!
Přidání komentáře...
