Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Egyptské střípky - krásný zachumlanec

7.04.2006
Tamten černý zachumlanec je holka. Moc krásná soudě podle očí, kousku nosu a rysů obličeje, které kopíruje jemný šátek. Je to pravověrná muslimka, ale tvář mít zahalenou kvůli víře nemusí. Jenže v poušti se s šátkem lépe dýchá.
A tak sedí, peče placku a pokukuje po mrňousovi, který opodál žužlá klacek. Asi dvouleté mrně s obrovskýma tmavýma očima, kudrnatými vlásky a roztomilým obličejíkem plných šmouhanců a zaschlých nudlí. Ušmudlané oblečení plné prachu. Široký dětský úsměv a zaujetí klackem. Benjamínek v téhle rodině.
A Evropanka má chuť vzít navlhčený kapesník a očistit klučíkovi pusu.

Beduínská máma, co od třinácti rodí jedno dítě za druhým. Má jich už pět. A přitom sotva odrostla dětským střevícům. Jenže beduíni to vidí jinak. První menstruace je jasným povelem ke sňatku. Jiný kraj, jiný mrav. Beduínské holky to tak neberou. Brzy zjistí, že sex je něco, co moc bolí. Co na tom, že je ženská obřízka zakázaná. Beduínské mámy zprzní své holčičky záhy po narození, třeba starým střepem.
Brr, podivná víra.

Naštěstí mají tyhle obřezané pouštní dámy chápavé muže a tak k běžnému styku dochází jen když je třeba počít další dítko. Normou je tu sex anální, holka se nekroutí tolik bolestí a kluk si užije.

Spousta věcí, které eL nechápe a mnohem víc, které nechápe černý zachumlanec. Když člověk neví, je dobré se ptát, zvlášť když máte průvodce, který se umí domluvit. A tak zatímco si zbytek skupiny fotí beduínské ložnice a kuchyně, eL naslouchá tichému rozhovoru:

Beduínka: Jaká je poušť tam co žijete?
Průvodce: Není tam poušť.
Beduínka: Žijete v oáze?
Průvodce: Nežijeme v oáze ani na poušti.
Beduínka: To není možné.
Průvodce: V naší zemi jsou hory a voda a stromy.
Beduínka: Žijete v oáze. Kolik palem asi?
Průvodce: Není to oáza a nerostou tam palmy, jsou to úplně jiné stromy.
Beduínka: To není možné, v každé oáze rostou palmy a v poušti nerostou. Žijete v oáze.

Musím se při vší té bizarní rozpravě culit nad kouzlem češtiny, když průvodce kreslí na papírový kapesník smrk. K čemu by se taky kapesník hodil líp než k smrku.

Beduínka kouká na obrázek: To je divná palma.
Průvodce: To není palma, je to taky strom, ale má místo listů jehličí, trochu jako ostny.
Beduínka se klidně podívá a s neotřesitelnou jistotou prohlásí: To není možné, každá palma má listy.

Některé věci nemá cenu vysvětlovat, zvlášť když vůbec nechápete, jak je někdo může nechápat.

Beduínka ztichne, opodál se usadil beduínský manžel. Na nohách má značkové tenisky a na ruce digitálky. Kus od něj stojí jeho nový jeep. Když mu ho průvodce pochválí, rozhoří se mužská ješitnost a on se rozpovídá. Každý druhý den jezdí do města na nákupy a posedět v baru u televize. Ví, že na světě nejsou jen pouště a oázy, zná moderní hudbu a odlišné kultury. Jeho ženy si myslí, že je odvážný, protože jim namluvil, že musí překonat velkou poušť a jídlo nakoupit v oáze, ve které žijí zlá nebezpečná strašidla. Jsou věřící a strašidel se bojí. A taky jsou šťastné, že jsou v bezpečí ve své vesnici a nemusí podstupovat taková rizika.
Ó, jak skvělí jsou jejich mužové!

A Evropanka? Má chuť vzít benjamínkovi klacek a praštit beduínského manžela.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 7.04.2006, 14:29:00

Komentáře

Mno (Zúzi - Mail - WWW) Vloženo 07.04.2006, 15:37:27
ale ty ženy jsou vlastně šťastné. Jo, pro nás Evropany je to nepředstavitelné, ale mně příde eště víc nepředstavitelné, když se západní kultura vměšuje do té jejich. Necpěme jim hodnoty, které jim nejsou vlastní. Neříkám, že něco ne, ale na něco tam prostě nejsou připravení. Aspoň dle mě.
Ale pro mě jako pro Evropanku by tahle situace byla nepřežitelná a ten klacek bych vzala na toho chlapa sama. :) Jinak pěknej článek, určitě emotivní. :P

(ringo - Mail - WWW) Vloženo 07.04.2006, 16:50:51
2 Zúzi: jestli jsem to správně pochopil, tak narážíš na to, že tam letinka vlastně vůbec lezla, že jo:-).

2 eL: vítej zpět mezi naprosto neješitnými evropskými muži:-).

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 07.04.2006, 16:57:02
Máš pravdu Zúzi, ostatně přesně nad tím jsem se už zamýšlela v jednom spotu, zkusím najít odkaz.
Celá beduínská vesnice otevírá ohromnou spoustu otázek k přemýšlení a smíšené pocity. Tedy pokud se člověk chce trochu zamyslet a nejede si jen vyfotit podivné cvičené opičky. Na druhou stranu je pravda, že dvě třetiny beduínů v té oblasti nechtějí s turisty mít nic společného a žijí bez digitálek dál po svém a živí se hlavně sběrem pouštních rostlin pro farmaceutické firmy. Nicméně mě to přimělo přemýšlet o tom co vlastně poskytují a berou člověku informace, ale to je na nějakou další úvahu. :-)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 07.04.2006, 17:18:26
Ahóoj ringo. Našlapovala jsem opatrně a musím přiznat, že mi to nepřirozené prolínání kultur taky nebylo příjemné. Beduín s digitálkami vypadá křečovitě a fotící Evropanka v beduínské ložnici taky. Až jsem přemýšlela jestli jsem normální. Jedu k beduínům a je mi trapně lézt jim do obydlí, když jim tam spí děti nebo připravují oběd a cvakat foťákem. Na druhou stranu jsem si kvůli tomu ve volnu celkem popovídala s průvodcem a něco víc se dozvěděla o životě těch beduínů, kteří nežijí z turistického ruchu.

(draculka - Mail - WWW) Vloženo 07.04.2006, 20:32:53
Poznat něco jiného (a to se i jiných kultur týče)není nikdy na škodu a to především proto, že se tak člověk toho dozví mnohem víc o sobě a své vlastní kultuře. Dilema vidím jen v tom, jakým způsobem se to má dít. Osobně jsem zastáncem skrytého nezůčastněného pozorování, ale i to se případ od případu mění. Poznat ty druhé dokonale tak jako tak nelze... Tak snad jen se snažit minimalizovat škody, které svou přítomností pácháme a čas od času na to či ono upozornit ostatní, abychom si vzájemně trochu rozšířili obzory.

(Petr - Mail - WWW) Vloženo 08.04.2006, 02:21:44
Už koikrát jsem četl o různých kultůrách a kolikrát přemýšlel o tom jak v nich sou ženy utlačovány. Někdo tvrdí, že mají štěstí že o ničem nevědí, že se nemají z čeho stresovat, ale i tak není nad jistou svobodu a volnost.
Jsem rád že se můžu podívát na odhalenou hezkou slečnu, ve které je vidět energie a cíl. Asi mám štětstí že jsem se narodil zrovna tady.

Tak nevím ... (ivzez - Mail - WWW) Vloženo 08.04.2006, 02:56:31
Tak nevím, jezdíme po světě za poznáním nebo jenom chceme ve své evropské nadutosti a nadřazenosti kritizovat ostatní
kultury?
Dal nám snad někdo patent na rozum? Jak je možné, že už v nás není cit pro jiné zvyklosti a obyčeje? Nemohli bychom
se naopak něčemu přiučit? (Vyjma té obřízky.)
Nebyla jsem sice ve stejné situaci, ale kde se, Letinko, zrovna
ve Vás vzala chuť vzít klacek a ...
Zdravím
Ivana

ivzez: ja vim... (lelouch - Mail - WWW) Vloženo 08.04.2006, 06:45:44
da se drzeni nekoho v zamerne nevedomosti rikat kultura? da se mit cit pro cilene vezneni cloveka ve svete, kde je pouze poust, palmy a strasidla?

ja zde vidim mnohem horsi projev evropske nadutosti a nadrazenosti: neschopnost (nechut) videt lidsky osud jenom proto, ze se lisi prostredi.

jsem preci v zoo a to za mrizemi je proste jina kultura. tecka. nemuze se mi to libit nebo nelibit - proste se mne to netyka jsem jina kultura (jiny zivocisni druh).

o, jak jsem tolerantni! a jak se ucim, kdyz je pozoruji!

tolerance ma totiz blizkou sestru: ignoranci.

Ahoj (letinka - Mail - WWW) Vloženo 08.04.2006, 10:11:02
draculko skryté pozorování taky patří mezi nejobjektivnější pozorovací metody nejen u zoologů, ale také u psychologů. I tak si myslím, že nejlepší cestou jak poznat toho druhého je, jak praví indiánské (tuším) přísloví "chceš-li skutečně poznat svého nepřítele, choď týden v jeho botách". Až se mi tají dech nad tou dávkou moudrosti v pár slovech. Myslím, že slovo "nepřítel" můžeme nahradit jakýmkoliv jiným a hloubka obsahu se nemění. Abychom dokázali pochopit alespoň trochu jiné lidi, myslím, že musíme prostě na svět zkusit koukat jejich očima, pocítit jejich pocity a žít jejich způsobem. To je ovšem v mnoha ohledech nejen nevýslovně těžké ale také nemožné.

Petře myslím, že podobné otázky se vloudí okamžitě do hlavy každého, kdo umí a má chuť trochu používat hlavu a neprohlédnout si jen "cirkusové představení".

Ivano, lelouch to za mě v mnoha ohledech už vysvětlil. Máte pravdu, že myslet si, že víme co je jediné správné pro jiné kultury, je zcestným výrazem naší vlastní nechápavosti. Kdybychom si nejprve zametli před vlastním prahem, našli bychom tam rovněž mnohé svinstvo. Konzum, vysoké procento rozpadajících se manželství, děti, které místo pohlazení dostanou pět peněz......Ovšem každá mince má dvě strany. Pokud byste měla chuť číst, zkoušela jsem popsat své pochybnosti o tom, co je a co není dobré pro druhé, již dříve -
http://letinka.bloguje.cz/175944_item.php.

Víte, myslím, že jste nesprávně pochopila, jak jsem to myslela. Chuť vzít klacek se ve mně nevzala
- v okamžiku, kdy jsem zjistila, jak málo ví beduínka o cizích světech. To jen zarazí, zamrzí, člověk dostane chuť jí ukázat růži nebo moře, sníh, pořádný liják a asi tak miliardu dalších věcí. Jenže pak si uvědomí, že tohle je její život a že možná ona zase nejspíš dostává věci, na které my nikdy nedosáhnem. Třeba bych jí ublížila.
- ani ve chvíli, kdy jsem slyšela o obřízkách. V té chvíli mi bylo jen hrozně líto, že tyhle holky nikdy nezjistí jak úžasný a slastný pocit umí přinést milování.
Klacek bych zvedla v okamžiku, kdy se chlap holedbal tím, jaký on je moderní, jak si jezdí užívat, ženě tvrdí, že jezdí s nasazením vlastního zdraví pro zásoby a ona ho má za odvážného poloboha. Velká legrace, držet někoho záměrně v nevědomosti, abych já sama vypadala lepší, silnější a ten druhý mi byl odkázán na milost a nemilost a byl poslušný. Jistě je to jejich život a možná jediná možnost, jak zachovat své vesnice, udržet ženy v poušti, ale silně pochybuji, že právě tohle beduínští muži domýšlejí. Neměla bych soudit, ovšem člověk není stroj, aby nic necítil, i když se ho situace přímo netýkají (velmi výstižně vysvětleno lelouchovým příkladem ZOO).
Ostatně právě tahle má chuť vzít klacek měla s odlišnou kulturou jen pramálo společného. Stejně bych měla chuť praštit i českého kluka se stejným chováním. Vlastně i holku. :-(

lelouchu přesně. :-) Taky si myslím, že ztratit schopnost cítit, když se mě to netýká, je jedna z nejhorších věcí, které se člověku mohou stát. Druhá věc je, jak moc si můžeme myslet, že naše cítění a názory musí nutně zasahovat do situace a měnit ji. Ale to jsou už odlišné kategorie a o té druhé tu řeč nebyla.

Hezký den a díky všem za zajímavé názory.

Tak se mi zdá, ... (ivzez - Mail - WWW) Vloženo 10.04.2006, 04:14:21
... že jsem svůj názor asi nevyjádřila dost přesně. Nemyslím si,
že bychom odlišné kultury měli pozorovat jako v ZOO (kterou mimochodem nenavštěvuji). Ale kdykoliv čtu článek nebo příspěvek na podobné téma, vybaví se mi "misionáři", šířící "naši kulturu a víru" nebo američtí vojáci přinášející "svobodu" Iráku či Afghánistánu.
Myšlenku - nabídnout něco nového rozhodně nepovažuji za zcestnou. Ale vzpomeňte si, jak se chovali kněží v Africe, Indii, .. nebo Američané v Afghánistánu a Iráku.
Jsme opravdu MY tím, kdo má právo někoho posuzovat, soudit a kritizovat..?

Teprve (ivzez - Mail - WWW) Vloženo 10.04.2006, 05:01:36
teď jsem si přečetla úvahu z července 2005. Moc se mi líbí.
Zdravím
Ivana

velmi (Aika - Mail - WWW) Vloženo 15.04.2006, 22:06:11
zajímavý zážitek, opravdu :) a taky moc zajímavý pohled z jiného úhlu... díky :)

Egypt... (Qenda - Mail - WWW) Vloženo 20.04.2006, 12:33:58
...země krásná a neopakovatelná... Mám doma napsaný deník z roku 1995, myslím, že s ním brzy vyjdu ven. Je tam spousta zajímavého a nevšedního. Díky za slova, která se shodují s mojí duší. Mějte se krásně


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: