Je na prodej?
Myslím, že když si člověk přečte takový titulek, okamžitě ho napadne otázka "Cože se to dá koupit?".
Muška jenom zlatá, stav mysli a duše nebo plný žaludek? Kolik peněz by stála upřímná láska někoho, o koho zoufale stojím, a on miluje někoho jiného? A kolik třeba zrak, který jsem ztratil uprostřed svých miliónů? Jakou cenu má na trhu štěstí pocit, že mám skutečné přátele?
Na druhou stranu je těžké být šťastný, když jsou žaludky mých drahých nafouklé hlady, když nemám co pít a kde hlavu složit. Když chybí peníze na potřebné léky a moje dítě nemůže mít na zimu boty, které zamezí omrzlinám. Ale proč potom existují lidé, kteří se i v bídě cítí šťastnější než vládci v palácích? Proč tolik zoufalců v luxusních obalech?
Má pravdu ta studie? Dá se koupit to křehké cosi, čemu říkáme štěstí?
Nepochybně si odpověď musí najít každý z nás sám. A nejspíš jich za život najdeme i víc než jen jedinou. Já si své rozhřešení našla v jednom prastarém příběhu.
Jednoho rána přišel k moudrému starci mladý manželský pár.
On a ona: " Moudrý muži jdeme tě žádat o radu. Jsme mladí a naše rodiny jsou zámožné. Máme všeho dostatek, nouzí netrpíme. Jen štěstí nám chybí. Chceme ho nakoupit. Spoustu, aby nám vydrželo! Tak padesát povozů štěstí nebo víc! Pověz moudrý, kde se kupuje štěstí."
Stařec: "Proč kupovat čeho je plný okolní svět?"
On a ona: "Kdepak plný okolní svět. Přijeli jsme zdaleka a žádné volné štěstí jsme po cestě nepotkali! Hledali jsme ho důkladně. A to, které jsme viděli, už měl nějaký člověk, nebylo k mání!"
Stařec: "Štěstí se nehledá, štěstí se cítí. A je jisté, že jste se dívali moc špatně, když jste žádné nepotkali. Vraťte se domů a otevřete oči a srdce.".
I odjeli mladí manželé zpátky domů. Uběhlo pár dní a na dveře starcova domu se opět ozvalo dvojí zaťukání.
On a ona: "Moudrý muži, poslechli jsme tvé rady a otevřeli oči, ale žádné štěstí jsme neviděli. Nechceme už čekat, chceme štěstí hned! Kde ho můžeme nakoupit? Máme sebou plné měšce, řekni, kde se prodává, prosím."
Stařec: "Nu což, i slepec vidí mnohdy více než otevřené oči vidících. Když jinak nedáte, pojďte, vezmu vás k obchodníkovi se štěstím.".
I vydali se on a ona a stařec do obchodu se štěstím. Moc pěkný obchod to byl, zvenku pomalovaný zářivými barvami. Jenže když vešli dovnitř, regály vypadaly prázdné.
On a ona: "Vždyť není co nakupovat, štěstí je vyprodané. Koukněte moudrý muži, regály jsou skoro prázdné. Jen spousta malých hadrových pytlíčků se v nich krčí. Velikých sotva jako nehet palce.".
Stařec: "To je štěstí, nakupte kolik potřebujete."
On a ona: "Ale my chtěli víc štěstí, máme spoustu peněz a mnoho povozů, které ho odvezou. Tohle nestačí, chceme být hodně šťastní!!"
Stařec: "V každém tom plátěném pytlíčku je tolik štěstí, že by ho ani všechny povozy světa nedokázaly uvézt. A stojí jen nejmenší penízek, který máte. I ti nejchudší z chudých si ho mohou koupit."
On a ona: "Není možná starče. Zdá se, že ti zlá nemoc rozum zatemnila! Do takového malého pytlíčku se nemůže vměstnat tolik štěstí. A už vůbec není možné, aby štěstí bylo tak levné. Každý ho přece chce nakoupit!"
Stařec: "V každém plátýnku je zabaleno semínko štěstí. Jen jediné. To si můžete koupit. Musíte se ale o něj starat s láskou, musíte ho chránit před mrazem a musíte ho každý den vyživovat. Je zranitelné a přitom nesmírně mocné. Jen na vás samotných záleží, zda nezhyne a jak veliký strom z něj vyroste.".
Komentáře
Za peníze (Zúzi - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 09:17:49
se dá koupit snadnej život a pokud je to štěstí, pak se dá koupit. Každej ale vidí štěstí v něčem jiným a tak si myslím, že třeba to moje (spokojenost, pravá láska a přátelství atd.) se za peníze příliš koupit nedá. :) Tak asi tak. ;o)
Za penize snadny zivot? (Pavel - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 09:51:48
Za penize se da koupit snadny zivot? Kde prosim? Zaplatim vsechno co mam, jen aby kamaradka uz vicekrat nemusela na chemoterapii. A abych treba koupil rodinu vsem detem z detskych domovu.
Koupis bydleni, koupis jidlo a obleceni. Nekoupis lidi, city, zdravi.
Co dela stastnym? Lustr, nebo posezeni s pritelem u hrnku caje?
Stesti nekoupis.
(jituvka - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 10:12:35
Milá Letinko,myslím si,že chytří lidé, kteří se zabývají těmito průzkumy,by tuto energii mohli věnovat právě příčinám neštěstí mnoha lidí na celém světě a jejich řešení.Pokud jsme šťastni v soukromém životě, máme určitě prostor činit šťastné i lidi kolem sebe. Děkuji Ti za námět k zamyšlení a přeji Ti hodně šťastných chvil.
(marek - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 11:19:15
Moc hezky píšeš, Letinko.
Vztah peněz a štěstí? Těžké, napadá mě peníze jako oheň, dobrý sluha, špatný pán. Vládnu-li penězi, mohu být šťastný, mohu i rozdávat (štěstí). Běda vládnou-li peníze, to pak štěstí asi vždycky zmizí.
eL, (Rincewind - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 12:06:48
článek na serveru aktualne má jen schválně provokativní titulek. "Objevná" vědecká studie nám tu neříká nic víc než to, že tam, kde mají lidé co jíst, jsou většinou spokojenější, naopak tam, kde je bída, se lidé cíti špatně. Jsou samozřejmě i výjimky a zdánlivé paradoxy: někde jsou i chudí spokojení a naopak bohaté státy - třeba na severu Evropy - vykazují statisticky významný počet sebevražd... Přátelé, vážně je na tohle potřeba vědecký průzkum? Na to, abychom zjistili, že bída a utrpení zaviněné nedostatkem základní obživy působí bolest a že těžce vybojovaného života že si člověk váží více než ten, kdo jej má v přesycené západní společnosti skoro zadarmo?
Nic proti, ale štěstí se nijak zajistit nedá. Ani penězi, ani pěstováním, láskou a péčí. Bohužel. Někomu chybí základní hmotné i sociální zajištění, někdo je uvězněný ve vlastních předsudcích. Jediné, co můžeme dělat, je snažit se. O to, aby se věci zlepšily.
Jak bychom se mohli považovat za skutečně "šťastné", když víme o neustále se dějícím utrpení nejen našich blízkých, ale i jiných lidí kolem, ve světě?
Rincewind taky hezky píše! (marek - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 12:47:29
Co věta to pravda, i když se dá rozporovat. Hodně zdraví.
2 Pavel: (Zúzi - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 16:21:50
Já nemluvila o zdraví... To se bohužel koupit nedá, jen péče o něj. :P A myslela jsem tím, hlavně materiální zajištění, ne to citové. :P
hra se slovy ... (lodivod - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 18:24:48
článek sám volně zaměňuje pojmy "štěstí" a "pocit spokojenosti", což považuju za dva diametrálně odlišné pojmy. navíc pracuje se statistikou, takže by bylo třeba jít až do původních dat (dotazů a způsobu sběru odpovědí), aby se dalo odvodit, o čem ta studie vlastně vypovídá. článek na aktuálně vypovídá maximálně o úrovni novináře, který jej napsal - a ta imho není valná.
a ce týká štěstí - jsem přesvědčený, že "šťastnost" není stav, kterého lze dlouhodobě dosáhnout. je to něco, o co je třeba usilovat a v právě v té cestě, k přibližování se našemu ideálu štěstí, spočívá ta pravá radost ze života. štěstí se prostě jen nesnáší s ustrnutím (i v pocitu štěstí). na takhle malém prostoru se to špatně formuluje, ale snad mi rozumíte ...
(Rincewind - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 18:51:32
Souhlasím s lodivodem, zejména v hodnocení článku a novináře :-)
Pokud rozumím správně, tak "šťastnost" - nebo možná lépe "šťastný život" - není pouhý přechodný stav, ale týká se CELKU života. Problém je v tom, že život neustále plyne, nikdy nezůstává stát na místě a "celý" je až v okamžiku smrti... :-)
(ringo - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 19:51:36
A ptal se někdo, zda např. znudění boháči chtějí být šťastní? Já myslím, že momentálně je in být znuděný a do další nudy investovat. Tzn. nějakým fyzicky nenáročným přibližovadlem se dostat z bodu A na nějaké zajímavé a společností obdivované místo či atrakci, tam se nejlépe rozhlédnout s kamerou v ruce, a pak se rozmrzele rýpat v p*deli a doma dávat na odiv ostatním, jak to se mnou vlastně je a jaké přidané hodnoty jsem užíval.
2Lodivod (Jago - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 20:17:27
Vřelý souhlas s hodnocením článku. Autor se ani neobtěžuje s definicí pojmů a interpretace statistických výsledků mu taky nic neříká.
A co vy ostatní - vy víte, o čem je řeč? Já, abych se přiznal, moc ne.
(aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 20:35:14
Jó, štěstí je tak krásná a přepychová věc, ale prachy si za něj nekoupíš!
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 13.09.2006, 23:48:11
Ono to funguje jinak.
Bohatství neprodukuje štěstí,
ale štěstí vytváří,
či lépe řečeno
rovná se bohatství.
(-fim- - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2006, 08:30:52
No, imho stesti se nevyskytuje izolovane, ale jako protipol k nestesti. Jinymi slovy - uroven "stastnosti" kazdeho jedince osciluje kolem jakesi neutralni hodnoty (ktera je u kazdeho patrne jina) a vytvari obdobi stesti a nestesti. Jeste jinymi slovy - stastna obdobi zivota jsou vlastne jen ta, kdy se nam vede lepe. Bez ohledu na to, jak dobre se nam "opravdu" vede.
fime, ano... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2006, 15:57:31
je to tak. Trvale se v oblasti kladného či záporného emočního prožívání nalézají jenom blázni. Já už se léta snažím moc se nevychylovat a zachovat si emoční stabilitu v neutrální poloze. Aby rozptyl měl co nejnižší hodnotu. Neskáču radostí, neroztékám se štěstím, ale taky nepropadám zoufalství a depresím. Dá se to natrénovat...
je leti... (e,t. - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2006, 16:49:24
... ja si ci koupit ten pytlicek se seminkem - kde ze je to plodavaji??:-)
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 14.09.2006, 23:29:50
Ještě
Štěstí nekoupíš za milion
přece věak na dosah leží.
A rada anglické královny jak zbohatnout?
Staňte se šťastnějšími.
A starodávný Herakleitos?
Nemoc činí zdraví příjemným a dobrým,
hlad činí nasycení, příjemným a dobrým,
únava činí odpočinek příjemným a dobrým,.
Letinko (David V. - Mail - WWW) Vloženo 15.09.2006, 10:23:10
díky, opět krásný článek.
Da se koupit.. (Martan - Mail - WWW) Vloženo 16.09.2006, 01:13:41
.. v tabletach i v ampulich, ale jen na cernem trhu.
Možná,záleží (par - Mail - WWW) Vloženo 04.10.2006, 20:34:46
ale jde o to jestli jich máte čím dál víc, nebo čím dál tim mín.Je to jako na houpačce, čím víc se rozhoupáte, tím je příjemnější bít navrchu a horší být dole.
(Lukáš Hakoš - Mail - WWW) Vloženo 06.10.2006, 20:00:42
Bohužel, v dnešní době se dá koupit vše, snad až na ten život a na pár léků (bohužel) na některé zatím nevyléčitelné choroby... Ale i bez peněz se dá žít hezky, stačí mít k sobě někoho, kdo umí udělat alespoň malý plamínek v srdci :)
Práve štastie sa kúpiť nedá zdravie niekedy áno (Seneca - Mail - WWW) Vloženo 27.11.2006, 06:47:58
Už dávno nepláti, že ľudský život má nevyčíslitelnú cenu. V prípade detí z rozvojových krajín môže mať hodnotu napríklad jedného očkovania proti žltačke alebo môže mať hodnotu filtra na vodu a podobne..!!!
Ikeď sa zdravie ako také nedá stále kúpiť je veľky rozdiel či mám na lieky, ktoré mi môžu ikeď nemusia zachrániť život alebo proste na ne nemám a kúpim si nejake lacné čo mi vôbec nepomôžu! Takže aj zdravie sa dá niekedy kúpiť.
Čo sa týka štastia tak sa dá kúpiť lebo niekoho urobí štastným nové auto, ale to je len povrchné a nestále štastie. O mesiac sa auto stane obyčajné a štastie opadne. Pravé štastie sa nachádza vo vnútri! je to stav mysle, s ktorou vieme pracovať. Predo aj keď si chudobný ako kostolná myš a tvoji blízky nemajú čo jesť, itak môžeš byť štastný, štastnejší ako boháč.
PS: dúfam, že to niekto prečíta či ma bolia prsty od písania zbytočne? :))
Přidání komentáře...
