Koblihová variace na pomeranče
Držím v jedné ruce koblihu a v druhé pomeranč. A vidím, že jsou každý úplně jiný, jeden vlevo, druhá vpravo. Ale vážně je to tak snadné?
Když se člověk zamyslí – sníst se přece dají oba.
Ani jeden z nich nemá rohy a taky žádný kytičkovaný dekor. Ani jeden neumí bruslit a troufám si tvrdit, že ani řídit autobus. Je pravda, že nejsem žádný stoletý stařec, ale za celý život jsem neviděla ani jedinou koblihu skákat přes švihadlo! A pomeranč taky ne. Takže další věc, ve které jsou stejní. Žádná švihadla.
Když do nich mizerně kousneme, můžeme si být jistí, že tohle se našemu tričku nebude líbit. Věnovat se jim příliš, může vyvolat pořádnou nevolnost a znechucení.
Tak to vypadá, že člověk velmi snadno může dojít podobným uvažováním k tomu, že pomeranč se vlastně koblize podobá jako vejce vejci. Tudíž je jedno, co sníme, jaká bude naše volba. Nelogické? Nesmysl? Jistě. Přesto, že mají mnohé společné, kobliha prostě není a nikdy nebude pomeranč.
O pomerančích už jsem tu vyprávěla a aby se kobliha necítila diskriminovaná, přidám ještě jedno povídání o ní.
Před pár dny jsem šla ráno do práce a u metra stál stánek ODS. U něj pán a dvě slečny. Rozdávali kolemjdoucím koblihy. Pán s koblihou a letákem v ruce pozdravil dámu, která šla přede mnou a podával jí stravu pro žaludek i hlavu.
Dáma: Díky, nechci.
Pán: Vy nemáte ráda koblihy? Přísahám, že jsou dnešní, s marmeládou!
Dáma: Koblihy mám ráda, ale já vás určitě nebudu volit. Volím zelené!
Pán: Aha, chápu. To ale úplně mění situaci.
Během chviličky se otočil a položil leták zpátky na stolek. Usmál se, udělal krok za odcházející dámou a podával jí koblihu. Dáma se na něj nechápavě podívala.
Pán: Volit nás nemusíte, takže žádný leták, když jste rozhodnutá. Ale snídat koblihu, když je máte ráda, byste mohla. Záleží nám na tom, aby se dobře cítili všichni lidé.
Dáma se překvapeně usmála a vzala si koblihu. "Tak víte co, dejte mi i ten leták, aspoň si ho přečtu." Pak mrknutí a usměvavý dovětek: "Ale stejně budu volit zelené!".
Jestli dostala leták nevím, protože už jsem šla pryč. Nepochybně, ale dostala úsměv. A já hned po ránu spoustu důvodů pro úsměvy své.
------------------------------------------------
Předem upozorňuji všechny, kteří by v tom povídání chtěli vidět agitku pro ODS, že nic takového nemám v úmyslu. Je to jen povídání o lidech a zamyšlení nad tím, jak se snadno se nám může zdát kobliha stejná jako pomeranč. Osobně budu volit do místního zastupitelstva stejně jako uplynulé období. Podle lidí, které znám jako čestné, pracovité a inteligentní, stranická příslušnost je pro mě u neparlamentních voleb až na druhém místě a vybranou stranou doplním jen chybějící počty.
Je nesmírně osvěžující potkat hned ráno paní, která se nevrhá na koblihu, kterou má ráda, jen proto, že je zadarmo. A stejně milé bylo vidět inteligentní přístup koblihového pána. Žádný udivený pohled, že by si vzít měla, protože ji nemusí platit. Bez ohledu na to, kolik pravdy bylo asi v prohlášeních pána – pro mě výborná demostrace toho, jak by měla či mohla předvolební kampaň vypadat. Škoda, že tací jako jeden koblihový pán a jedna zelená dáma nejsou všichni, dýchalo by se tu lépe. Nemyslíte? Naše politická scéna je bohužel za poslední období zamořena buldozery, kteří nemají ponětí o základní lidské slušnosti.
Komentáře
Hruza (Hanzy - Mail - WWW) Vloženo 20.10.2006, 14:58:25
az dnes jsem si cetla i povidku o pomerancich. Prijde mi zbytecne psat tam (uz je to asi mrtva diskuse) tak pisu sem. Hlasim se do rad "nenormalnich" :-) Stejne jako ty nechapu lidi vrhajici se na veskere veci "zadarmo", ktere si berou, prestoze vedi ze jim k nicemu nebudou (reklamni predmety), nebo lidi (vetsinou duchodci, ale neni to pravidlo), kteri se vsude cpou a nepripadaji si trapne
(Kobliha - Mail - WWW) Vloženo 20.10.2006, 17:20:48
No a mně, Koblize, nikdo koblihu nenabídl - holt v Praze i koblihy skáčou samy do pusy :)
Taky jsem psala o dárku "zadarmo" - u nás zase rozdávají prošlé zboží - a prodavačky se moc divily, proč to nechci, když si to každý bere (je to přece zadarmo!)
http://kobliha.pise.cz/1894-nevadi-ze-je-to-prosle--je-to-prece-zadarmo.html
(dgx - Mail - WWW) Vloženo 20.10.2006, 17:54:02
Letinko, můžeš opakovat do aleluja, že to není agitka za ODS, vždycky se najde dostatek lidí, kteří "ví lépe než ty", že to agitka je :-)
Rozhodný nesouhlas! (motoneznalek - Mail - WWW) Vloženo 20.10.2006, 19:22:25
Jedna KOBLIHA mě několik let vozila autobusem po Ostravě.
Nikdy jsem nenašel odvahu se zeptat na nápln ale odhaduji to na citron :-).
Dodatečně mě napadá že to neodporuje teorii že kobliha neumí řídit autobus. Moje KOBLIHA skutečně autobus řídit neuměla.
(aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 20.10.2006, 21:34:38
Neustále potkávám a školím absolventy rychlokurzů asertivity, jimž rychle ztuhne úsměv úžasem nad tím, že se mohou vyskytnout i tak otrlí jedinci, na něž jejich finty nezabírají... ;)
díky (paxik - Mail - WWW) Vloženo 21.10.2006, 14:34:14
Vždycky mám radost, když slyším nebo čtu o tom, že se lidé dokážou domluvit i přes tu počáteční lhostejnost (a někdy i takovou přednaštvanost), se kterou do kontaktů s cizími lidmi vstupujeme.
(e.t. - Mail - WWW) Vloženo 21.10.2006, 16:07:34
Ja myslim ze ne, pomeranc je ovoce, ale kdyz ho upecete v zupanu, je to uz pecivo!
(Lenka - Mail - WWW) Vloženo 21.10.2006, 19:37:35
Je jasné, že tady byla kobliha podána lépe než dřívější pomeranče. Osobně bych však uvítala, kdyby politici nebojovali ani koblihami ani pomeranči, ale nechali za sebe mluvit pouze své činy. Ale asi chci zatím moc. :-)
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 22.10.2006, 15:03:01
Po parlamentních volbách
strany které se dostanou do parlamentu
dostanou za každého voliče (dušičku)
peníze mám dojem
že to dělá
něco okolo stovky za dušičku.
Takže nic není zdarma
platí to daňový poplatník.
A jedná se o klasické přerozdělování
které některé strany zhusta odmítají.
Takže k čemu ostych
i když stranu nevolím platím
a proto chci kvalitní koblihy.
(Lenka - Mail - WWW) Vloženo 22.10.2006, 16:54:03
to jh11: Jo ták, já zapomněla. Jsem myslela, že vlastně politiku by měli dělat lidi, co už peníze nepotřebujou, že už mají dost a tedy mají čas, motivaci a prostředky, aby svou moudrost a schopnosti dávali do služeb celku. Zase jsem si spletla nějak dobu, možná i planetu. :-)
Slyše o koblihách, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 22.10.2006, 17:37:54
vzpomenu si na Saturnina... :-)
(ringo - Mail - WWW) Vloženo 23.10.2006, 08:05:30
Jestli tomu dobře rozumím, tak článek byl o tom, že ODS měla mnohem lepší marketingovou agenturu než ČSSD ;).
Když se ovšem estrádníci kterékoliv z obou stran blýsknou v médiích, nevidím mezi nimi většího rozdílu :-(.
Myslím, přístup s koblihami, ač milý a slušný, nemá (nemusí mít) nic společného s kvalitou lidí, již měl zastupovat.
Zatímco s pomeranči, asi kouzlem nechtěného ano.
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 23.10.2006, 10:33:51
Hanzy máš pravdu bohužel, některým lidem je v podstatě úplně jedno, jestli věc potřebují či ne, berou ji i kdyby ji měli za rohem vyhodit. Když je zdarma. Kdyby měli vydat byť jedinou korunu, chovali by se již úplně jinak. :(
Kobliho tedy to jsou věci. Předpokládám, že reklamní slogan:"jako dárek dostanete zdarma sadu dva v jednom -úžasné, rok prošlé, dětské ubrousky a luxusní alergickou reakci na ně" chyběl. :(
Lenko, obávám se, že je bohužel stále velká spousta lidí, kteří spíše než na chování a práci politika uslyší na pomeranče, koblihy a guláše zdarma. A dokud budou tací, koblihy se prostě vyplatí. :(
dgx, všimla jsem si, že v některých diskusích čtenáři vědí lépe než autor co chtěl, co nechtěl, kde byl a co tam viděl.:)) Pár takových se jistě najde, ale co nadělám. Řeším to formou "Chytrému napověz.......". Ti ostatní se naštěstí na letince vyskytují výjimečně.:)
motoneználku, záleží na tom, jestli se tvářila kysele. Pokud ano, je citron pravděpodobnější než čokoláda.:)
aTeo, to ráda věřím. :))
paxiku máš pravdu, bylo to opravdu příjemné. Nezůstal z toho ani pocit vlezlosti. :)
e.t. a už jsi měl pomeranč v županu? I když proč ne, když tam můžou lézt jablka a broskve, proč ne citrusy. Jen by mě zajímalo jak to chutná.
:)
jh to je ale pořádně drahá kobliha. :(
Jago Saturnin je moc dobrá asociace, jen by mě zajímalo, co vzpomeneš slyše pomeranč. :)
ringo ne tak docela. Článek vůbec nebyl o tom, jaká byla marketingová agentura toho či onoho. Vlastně jsem přesvědčená, že to nebyla strategie, jen fajn koblihový pán. Dal do "předvolební masáže" kus pohody a fantazie sám ze sebe. Koblihy se rozdávaly i jinde, ale podobné reakce jsem nezaregistrovala. Je to o konkrétních lidech, myslím. :) Co se týká těch rozdílů, tak i o tom byl článek, to jsi vyjádřil přesně. Pomeranč se občas zdá úplně stejný jako kobliha, i když není. ;) O konkrétních lidech, kteří rozdávají letáky, atd. skutečně hodně vypovídá, jakou odpověď najdou na slova "děkuji, nechci". A pro mě ta "je to zadarmo přece" patří mezi úplně nejhorší varianty. Jde z ní na mě, kromě jiného, obrovská neúcta k hodnotám, které sám nemusím produkovat. :)
Krásný den všem
(ringo - Mail - WWW) Vloženo 23.10.2006, 15:03:57
Aha, takže jestli to správně chápu, tak to má být politická agitka ODS?!
Né, jen tě zlobím, pochopil jsem hned napoprvé ;).
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 23.10.2006, 18:09:24
A vůbec byly ty koblihy balené podle
hygienických norem EU?
I stánkový rozdej by měl ukazovat
že politici se taky
zkouší řídit zákony.
Ani umyvadlo s automatickou
baterií na vodu by neškodilo.
U nás teda koblihy balí po třech.
Saturnin (jituvka - Mail - WWW) Vloženo 23.10.2006, 20:32:53
2jago: A co se dle vzoru Saturnina odvázat a uspořádat koblihovou bitvu proti politikům ;-)? Třeba by se konečně pod neúprosnou koblihovou palbou zamysleli nad svými (ne)skutky ;-)
(e.t. - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 04:40:41
Leti - nemel, spis je to znamka toho jak daleko muze cloveka zavest nekonecny omilani Felixe Holzmanna - ale vytrvam - zkusim to a verejnost budu neprodlene informovat:)
2eL: Pomeranč? (Jago - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 07:50:19
Asi nic, tupě bych na něj celé dopoledne zíral, pak bych ho sežral a šel volit někoho jiného. Ovšem z hlediska podpory prodeje politických idejí má kobliha některé nevýhody: neosloví diabetiky, vyznavačky zdravé stravy a voliče s bezlepkovou dietou. Bohužel ani pomeranč, ani koblihu nelze konzumovat k pivu, což je pro mnohé voliče vada dosti podstatná.
2Jituvka: Mám obavy, že v naší populaci není dostatečný počet Saturninů.
K těm pomerančům a koblihám jeden (doufejme) úsměvný odkaz: (ivzez - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 21:37:07
http://www.fotocommunity.de/pc/pc/mypics/30710/display/6062879
(zirafka - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 00:41:55
Precetla jsem si az ted clanecek o pomerancich i o koblihach a presto, ze muj prispevek do diskuse uz bude mit proslou zarucni lhutu, neda mi to, nenapsat jej.
Predvolebni darecky ubyvatelstvu ve me totiz zanechali velmi neprijemnou pachut na dlouho a je mi celkem lito, ze jsem o tom nenapsala na blog, kdyz to bylo aktualni (a nez jsem ho zrusila).
Rozesmutnili me celkem paradoxne ruze. Oranzove ruze od CSSD a kupodivu to nesouvisi ani tak s mym odporem k one strane.
Chodila jsem ten den po meste a vsude kolem me se rojili lide s oranzovymi ruzemi. Ze zacatku mi prislo vesele, jak se tvarili muzi, kterym se dostala do ruky kvetina. Jako by nesli na verejnosti v ruce tanga kalhotky nebo vlozky. Domelou zzenstilost se snazili kompenzovat tvrdackym vyrazem. Cim vic jsem jich ale videla, tim mene jsem se bavila a vice pocitovala znechuceni. Za jejich tvdrymi vyrazy se skryvalo jednoduche dilema. "S kytkou budu vypadat jako vul. Ale je to zadarmo a stara prestane mlit, ze ji kytku ani nedonesu..."
A pak tu byli zeny. Zeny tvarici se neutralne. Zeny tvarici se stastne. Zeny tvarici se temer dojate -- "boze, kdy ja jsem naposled dostala kvetiny. Muj mi snad od svatby zadne nedal."
Bylo mi z toho smutno. Byla jsem znechucena z muzu, kteri se boji aby snad nekdo neprozradil, ze je videl v ruce s kvetinou. Bylo mi lito zen, ktere touzi dostavat kvetiny a nikdy je nedostanou. A nejvic mi bylo lito ruzi, ktere meli polamane listy a pomackane kvety, unavene od celodenniho krceni na hromadach bez vody. Byla jsem nastvana. Nastvana na muze, kteri neumi davat kvetiny a na zeny, ktere je to nedokazou s laskou naucit a misto toho si sni sve hloupe sny o princi, ktery k nim prijede s kytici ruzi. Byla jsem nastvana a smutna a tak jsem si sla koupit kytku. Poradnou, peknou, veselou kytku. Ruze? Ne. Ruze si nekupuji. Na zahradce mam dost obycejnych ruzi do vazy. Elegantni ruze na dlouhem stonku z obchodu si sama nekupuji, ty jsou pro me symbol, ne jen kytka. A pomackane ruze co jim kvety spoutavaji pruhlednou paskou, aby nebylo videt, ze jsou zvadle? Ty bych si nevzla ani zadarmo.
Napadlo me stare rceni "Rekni to kvetinou." CSSD mi temi oranzovymi ruzemi rekla hodne. O sobe i o lidech kolem me.
2 zirafka (ringo - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 08:15:28
[i]Na zahradce mam dost obycejnych ruzi do vazy.[/i]
No, obyčejné růže ze zahrádky je tak trochu protimluv :-).
Taková růže vydrží ve váze týden, krásně rozkvete do plného bohatého květu, a pak uschne nebo opadá. Navíc krásně voní. Kupovaná třetí den většinou ohne květ dolů, ani se nerozvine, a pak zvadne. Zkoušela jsi přivonět ke kupované růži? :\
(zirafka - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 13:41:20
Ruze ze zahradky povazuju za obycejne protoze pres to, ze krasne voni a dlouho vydrzi, tak nejsou tak elegantni jako kupovane stonkove ruze. Tim svym civilnim vzhledem a houzevnatosti jsou pro me vlastne obycejne, ale neberu to jako negativum.
A s kupovanymi ruzemi bych to nevidela tak cerne. Daji se koupit i nadhrene vonici kvety, ktere vydrzi a krasne rozkvetou, kdyz se o ne clovek doma postara a ne ze je jen strci do chlorovane vody a necha byt. Staci jen umet si vybrat a znat par triku.
(radka - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 17:39:16
Zirafko:Na ruzi od muze necekam, nemam problem si koupit kvetinu kdyz se mi libi. Moc mam rada frezie. Obcas nejake koupim i mamince.
ASi se z tech rozdavanych ruzi neda odvodit nic. Snad jen ze je muzum trapne behat kolem s kvetinou. Ale ne z duvodu o kterychpises, ale celkove nevi co si s kytkou pocit. Je to zbytecna vec a jeste k tomu olezla a mokra.
Přidání komentáře...
