Jasné jako facka
Během chvíle se dozvídám, že má trápení. A problém. Dnes je úterý a zítra středa. Potom čtvrtek. To by samo o sobě nemuselo ještě nic nepříjemného znamenat, jenže kamarádka musí ve čtvrtek vrátit peníze, které si půjčila. A nemá je.
"eL nevíš o nějakém slušném úvěru? Já těch 400.000,- Kč nemám a slíbila jsem modrookému, že je stoprocentně vrátím. Jenže se zdrželo přepsání nemovitosti na katastru ..... víš jak jsem prodala ten byt? ,,,,,,,a na vyplacení kupní ceny z úschovy má notář podle smlouvy 15 dní. Navíc je nemocnej a nikdo jiný to prý vybrat nesmí. Mám počkat. Ach jo.".
Koukám na ten nešťastný kukuč a potlačím připomínku na téma, že jsem ji varovala, 15 dní je nestandardní a nesmyslně dlouhá lhůta. Ještě tak tři.... pět.
"Tak eL, nenapadá tě něco? Jakou máš banku? Oběhala jsem od čtvrtka už kdeco, ale nic mi nevyhovuje, vysoké úroky a sankce za předčasné splacení. Chci to půjčit jen na 14 dní přece. A naši jako na potvoru taky nemají."
Přemýšlím a říkám si, že je dobré začít od toho nejsnadnějšího řešení. Když se ptám, jestli peníze vážně musí modrookému vracet, nenechá mě kamarádka ani dokončit větu, vytřeští oči a pohoršeně vyprskne: "No jistě, že musím! Jak tě vůbec nepadlo, že bych mu je nevrátila, je to kamarád!"
Po chvilce vysvětlování je ale jasno. Možná by mohla moodrookému zavolat a vysvětlit mu situaci, zeptat se, zda by mohla peníze vrátit o 14 dní později. Třeba mu to nezpůsobí žádné problémy a kdyby ano, může pak přemýšlet dál nad úvěry.
Vida, to je fakt! Mohla by to zkusit. Ťuk a ťuk na klávesy mobilu a koktavé, dost nesrozumitelné, vysvětlování. Modrooký se směje tak nahlas, že to slyším i já. Prý si vůbec neuvědomil co je za datum, zapomněl, že se blíží den D a vzal si dovolenou. Je v Africe a bude až za tři týdny.
Kamarádka zavěsila mobil a zatvářila se rozčíleně. "Tak on si klidně odjede na tři tejdny a já tu vyšiluju a obíhám jak zoufalec banky, abych dodržela slovo." Pak se uculila a oznámila, že neví, proč dělá věci složitě, když se přímo nabízí jednoduché řešení. Proč to jen nenapadlo ji?
Nevím, občas se to prostě stává, že člověk má řešení přímo před očima a přitom volí cesty krkolomné.
Vzpomněla jsem si, jak jsem před pár dny seděla u doplňovačky, jen jediné číslo chybí. Které to je a proč? Mám opravdu hodně ráda hry s čísly. Už ve škole jsem si užívala logická cvičení a testy inteligence. Bavily mě. Jaká číslice doplní řadu a jaká ani náhodou? A tak jsem se vrhla na předložený čtverec bez bázně a hany s vidinou, že tohle bude snadné.
Nebylo. Seděla jsem a civěla a mozek se mi vařil od toho, jak jsem hledala logickou matematickou souvislost. Sčítat, odečítat, násobit nebo dělit? V řádku, sloupci nebo uhlopříčce? Sakra, která číslice se jen hodí. Plus jedna a mínus dvě a ještě pět, děleno 548, odmocnina z padesáti na sedmnáctou..... zase to nevyšlo.
Dcerka mi nakoukla přes rameno a uchichtla se. "Jé to je úplně jasný přece. Ty vážně nevíš, mami?". Pak zlomyslně podotkla, že zbytečně složitě přemýšlím a tohle zvládne už dítě na základce a bez prozrazení řešení zmizela ve svém pokoji.
Znáte ten pocit, kdy sedíte a civíte a vůbec nic vás nenapadá? Kdy si připadáte naprosto nemožní a zabednění? Zapeklitá situace. Tak znovu na začátek. Hurááááá, už vím. Je to úplně jednoduché! Musím se sama sobě smát. Je to úplně logická a jasná řada! Tedy eL, ty jsi vážně trumpeta!
Můžete si to taky zkusit, pokud máte chuť. Správné řešení přímo bije do očí a já u toho seděla skoro deset minut.

Komentáře
Ale to dělení (Arthur Dent - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 23:23:33
bylo dobře... :) Stačí probrat čísla od 5 do 11 a každé z nich vydělit třemi čísly. Pokud je beze zbytku dělitelné, tak to není to co hledáš! :)
Hm, nic moc... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 23:30:29
S M V Z M J U ...
co bude následovat?
Uff, chvíle přemýšlení (David V. - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 23:37:04
a už jsem na tu doplňovačku přišel, ale nebýt toho, že jsi v příspěvku napsala, že to zvládla i Tvá dcera, asi bych vymýšlel různé složitosti :o)
A k vlastnímu příběhu - minulé úterý se mi stalo něco podobného. Kamarádka neudělala nějaký test z angličtiny (3. - poslední pokus) a byla z toho zoufalá, že jí teď vyhodí ze školy a co bude dělat atd. - zkrátka uzlíček neštěstí.
Tak jsem jí řekl, zda by se nemohla zeptat profesorky, jestli neexistuje nějaká možnost řešení. A druhý den mi radostně psala, že se s profesorkou domluvila na mimořádný termín, kde si to může opravit.
Přesně jak píšeš - někdy, když se člověk dostane pod tlak okolností, tak nevidí ta jednoduchá řešení, která vidí ostatní ...
Pěkné (Nathaniel - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 23:42:43
Letinko, díky za malý hlavolam před spaním. Přiznám se, že když bys nenapsala, že je to tak snadné, asi by mi to taky trvalo déle. :)
Někdy opravdu hledáme to nejsložitější řešení, když to nejsnazší a nejlepší máme přímo před očima. Nedalo by se někdy rčení, že pod svícnem je největší tma vztáhnout i na hledání vhodného řešení? Tak jen šup, šup a svícen někdy trošku popostrčit.
(PJ - Mail - WWW) Vloženo 24.10.2006, 23:49:16
od té doby co jsem viděl film Kostka (Cube), tak vím že mám všude hledat prvočísla. A kupodivu tady to taky funguje :-)
2aTeo (Jago - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 07:49:18
Já tyhle problémy taky docela rád, ale většinou jsem líný je řešit. Uvedeš někdy řešení?
Matematici, zkuste tohle:
1 ? 4 1 4 2 1 3 5 6 2 3 7 3 ... Co bude místo otazníku?
Jago, dobrej moták... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 09:02:29
Za jedničkou bude desetinná čárka, páč se jedná o odmocninu čísla 2... ne?
Pokud jde o mou hádanku, bude následovat písmeno S... co bude za ním? ;)
Sorry, chybička se vloudila do zadání... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 09:12:17
Jedná se o Sluneční soustavu... Slunce, Merkur, Venuše atd. Nějak mi tam vypadl Saturn... Následovat by mělo U (Uran)... a dost. Pluto už nám byrokrati ze seznamu planet vyškrtli. Ještě jednou se omlouvám těm, kteří si s tím lámali hlavu. Já jsem ale vůůůl!!! ;)
Já se picnu :o) (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 09:16:31
Samozřejmě N... omlouvám se ještě Neptunovi! ;))
Včera jsem nějak neměl svůj den... dneska ho nemám taky - pokud to bude přetrvávat i zítra, zřejmě jde o setrvalý stav. Uáááááááá!!!
2aTeo (jituvka - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 09:44:07
nic si z toho nedělej, není každý den (p)osvícení ;)
aTeo, umíš! (Jago - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 10:26:43
Tenhle chyták vymyslel kamarád a použil tehdy číslo pí. Když se to nastrká do chlívečků (což tady nejde), tak to pěkně zmate.
(radka - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 10:34:47
taky jsem koukala jak blazen a jak zaznelo slovo prvocislo, tak to scvaklo :o) Priste budu postupovat od prvocisel hned :o) tomu se rika zkusenost.
(radka - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 11:12:17
stejne si myslim, ze na ty ruzne logicke hlavolamy staci mit dostatek zkusenosti a triku. Clovek postupne behem par vterin odzkousi svych deset-dvacet-tricet co ma na sklade a je z nej genius :o)
A danove priznani si vyplnit neumi :o)
Ano, zpravidla, (2Radka - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 11:45:19
ale třeba pro různá mistrovství (republiky, světa) se vymýšlejí novinky, kde jsou známé postupy většinou k ničemu.
Sorry, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 25.10.2006, 12:01:14
ten poslední komentář byl ode mne.
(Pavel - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 19:18:04
Mas pravdu, to reseni bije do oci, navic vsak stejne bije do oci, ze to zadani je spatne. Narozdil od vsech ostatnich cisel v tabulce se cislo 1 neradi mezi prvocisla.
Zadání je dobře, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 19:43:30
eL (lstivě?) neřekla, že jde o prvočísla, ta sem zatáhli diskutující. Ona totiž řešení vůbec neuvedla. :-)
(Lída - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 20:42:33
Jedna pro aTea:
P Ú S Č P S N
Co chybí?
Hezký večer (letinka - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 20:54:28
Bingo Jago!!! I když jsem nebyla lstivá :), jen jsem Vám nechtěla jsem kazit radost z přemýšlení a byla jsem zvědavá jestli na to ještě někdo po Arthurovi přijde.
Tahle doplňovačka je takový kombinovaný logikoválec. :) Jednak je velmi pravděpodobné, že člověk, který již má nějaké zkušenosti s doplňováním číslic sáhne nejprve k různým početním kombinacím než, aby si obecně všiml, co mají čísla společného na první pohled. Já jsem typický příklad. Je tedy jasné, že při řešení některých úloh zkušenosti paradoxně člověka spíše omezují než by mu pomohly řešit zadání. Umět se občas oprostit od postupů, kterými většinou podobné příklady řeší je tak k nezaplacení. Je fajn si to občas připomenout.
Když už si člověk konečně všimne, že takhle to nepůjde a zapátrá v úplně jiné sféře znalostí, stačí vlastně už jen správně pojmenovat, jakou vlastnost všechna čísla mají. :) Je pravdou, že jednička není prvočíslem /profesorka matematiky nám vysvětlovala, že se tak dohodli matematici, protože byly odborné polemiky na téma, zda může být jednička prvočíslem když je dělitelná jen jedním číslem - tedy jedničkou a nikoli dvěma- jedničkou a sama sebou/. V novějších pramenech se tak na základě dohody objevilo u vysvětlení prvočísla "větší než jedna". A jestli to bylo nějak jinak, prozraďte, moc ráda se přiučím, docela by mě potěšilo zjištění, že profesorka nebyla neomylná. :)
Musím říct, že Arthur to vystihl perfektně a jeho odpověď je správná. Neřekl totiž, že jde o prvočísla, jen, že jde o čísla, která nemají alespoň tři dělitele. Pro naše řešení není totiž vůbec důležité, zda je jednička prvočíslo, jako spíše to, že není číslo složené (tedy nemá alespoň 3 různé dělitele). Stejně jsou na tom i ostatní čísla v řadě. Takže správné řešení? Jde o řadu za sebou jdoucích čísel, která nejsou složená a chybějící číslice je sedm. :))
V jednom zadání hned dvě řešení, kdy se člověku schová ta nejjednodušší cesta. :)) Poprvé když počítá a podruhé, když místo toho, aby si uvědomil, že žádné z čísel není složené přemýšlí o tom, zda je či není jednička prvočíslo, aby mu zapadla do jednoho z nápadů na řešení. :)))
Každopádně všem moc a moc díky za to, že jste měli chuť zapřemýšlet i za všechny komentáře. Početní rébusy s desetinnou čárkou jsem si zapsala za uši a i chybějící planety. Určitě na ně někdy dojde a budu někoho přemlouvat, aby vymyslel správnou odpověď.
Jste vážně skvělí, jsem ráda, že jste si se mnou hráli s čísly. ;)
P.S. Davide, kamarádce držím palce!
(Jago - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 21:13:14
Ono skutečně velice záleží na formulaci nejen samotné úlohy, ale i jejího řešení. Ani to Arturovo není přesné, správně mělo být "navzájem různými čísly". Ale obdivoval jsem, jak se těm prvočíslům mazaně vyhnul. :-)
(Pavel - Mail - WWW) Vloženo 26.10.2006, 22:26:37
Letinko dovolim si nesouhlasit. Clovek, ktery ma s resenim dosti zkusenosti hleda prave takove zakonitosti a reseni vidi na prvni pohled spis, nez clovek nezkuseny. Vi totiz, o cem ulohy tohoto typu jsou. A co se tyce te prvociselnosti. Ano, to ze 1 neni pocitana mezi prvocisla je ciste konvence, nic jineho. Tato konvence ma mimochodem sve vyhody (napr. jednodussi formulace nekterych zakonitosti, napr. jednoznacnost rozkladu prirozenych cisel na soucin prvocisel). Nicmene je to konvence dana a prakticky nezmenitelna. Je tedy dobre se ji drzet.
A to, ze uloha se zadanou 1 v posloupnosti je stejne dobra (pravidlo cisel, ktere nejsou slozene) jako uloha bez jednicky (pravidlo cisel, ktere jsou prvocisla), to opet nemohu souhlasit. Ono resenim te ulohy by totiz v jistem smyslu nemelo byt to chybejici cislo, ale prave to pravidlo. Na prazdne misto lze doplnit zcela LIBOVOLNE cislo a vzdy je mozne vymyslet pravidlo, ktere bude doplnenemu cislu vyhovovat. Obecne vsak takove pravidlo bude velmi komplikovane a pro jedno jedine cislo (zde cislo 7) je pravidlo velmi jednoduse formulovane, mnohem jednoduseji, nez pro jakekoliv jine potencialni odpovedi. Resenim ulohy je tedy najit CO NEJJEDNODUSSI zakonitost, ktera dane posloupnosti vyhovuje a pak podle teto zakonitosti doplnit chybejici cislo.
Zakonitost "byti prvocislo" je dosti jednoduseji formulovana zakonitost nez zakonitost "nebyt slozene cislo" nebo napr. "mit mene nez 3 delitele" apod.
V tomto smyslu je opravdu dana uloha spatne zadana; chyba je to prinejmensim esteticka a opravdu (podle meho nazoru) bije do oci.
2Pavel (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 07:59:08
Ono je to sloitějí. Trochu se těmito věcmi organizovaně zabývám a na naich přeborech v řeení takových úloh platí zásada, e řeiteli stačí uvést výsledek (v naem případě sedmičku). Způsob, jak k němu dospěl, uvádět nemusí, ale doporučuje se to, můe-li se jeho řeení (výsledek) liit od řeení udaného autorem. Při hodnocení řeení se také občas pohádáme a předem k tomu účelu vybraná porota hlasuje, zda je neautorské řeení jetě přípustné. e se přitom posuzuje také jeho elegance, je nabíledni, ale řeitel také někdy s překvapením zjistí, e jeho elegantní řeení troskotá na nějaké podmínce, kterou v zadání přehlédl. Ale najde-li řeitel jiné, stejně kvalitní řeení, není za to peskován. Pokud se řeitel do řeení trefí (odhadne autorem udaný výsledek), je mu uznáno, i kdy jeho odůvodnění můe být chybné.
Samozřejmě se snaíme při výběru úloh ty s více řeeními vyloučit, protoe jsou nekorektní. Příkladem takové nekorektnosti je následující úloha, tzv. vetřelci, která má aspoň tři z hlediska estetiky rovnocenná řeení:
Které slovo mezi ostatní nepatří? BIZON, BÝČEK, MY, SÝČEK, SYSEL, VYDRA.
Promiňte, e jsem se rozkecal.
Sorry, nějak se to splašilo, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 08:02:08
ty čtverečky nejsou žádný záměr. V úloze je "myš", ostatní si nahradíte podle kontextu.
(radka - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 08:16:15
Pokud to vezmeme z pravopisneho hlediska, tak Bizon :o) Pokud z hlediska druhu Syček :o) Pokud z hlediska spravneho druhoveho oznaceni nebo vymezeni pohlavi tak Bycek (ostatni je bezpohlavni oznaceni druhu). bohuzel pracuju a tak mam na to nekolik sekund ale urcite je alepon pet dalsich hledisek.
Lido, nechybi podle me nic. Je to kompletni tyden nebo je to chytak?.
Chytaky a hricky mam rada.
Moc pěkné, (marek - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 08:50:20
logika je hezká. Škoda jen, že často prohrává např. s chtěním peněz a moci. Zblblý takovým tím obecně politickým uvažováním, mohu tvrdit, že na volném místě bude číslo 890 a to jen proto, že si to prosadím!!
Logiko, šiř se!!
P.S. nepatří tam myš, protože má tři písmena (ve skutečnosti proto, že je mi sympatická nejméně ;-) )
Tak vidíte, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 08:57:00
kolik je možností. A která z nich je cennější? Všechno je relativní... :-)
(radka - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 08:58:07
Tak jsem opet prohrala :o)
2Jago (Pavel - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 09:20:33
Vsak to co pises neni ve sporu se mnou. Kdyz prijdes na princip reseni, staci uvest jen to cislo 7, aby ti byla uloha na "preboru" uznana. Pokud ulohu nenajdes princip, ale presto napises nahodnou ciselnou odpoved a zrovna se trefis do te spravne, ulohu jsi NEVYRESIL presto, ze ti bude odpoved na "preboru" uznana. Dulezite je, ze podle techto zasad lze reseni hodnotit rychle a spravedlive, to ze se to 100% neshoduje s tim, zda resitel danou ulohu skutecne uspesne vyresil je zcela vedlejsi... Ja prece nepolemizuji s nejakymi organizacnimi predpisy hadankarskych preboru, ktere ani neznam.
Ulohy jsou bud dobre (reseni je zcela jednoznacne, pokud resitel objevi princip reseni, je si zpetne jist, ze jeho reseni je spravne) nebo spatne (neni jednoznacne), pekne (reseni je elegantni, skryte ale presto jednoduche, jeho reseni resitele vzdy trochu prekvapi a potesi, nema zadne esteticke vady, atd.) nebo nepekne. U dobrych uloh by nemelo hrozit, ze by se porota musela hadat - nemelo by existovat jine stejne kvalitni reseni jako autorske a zaroven, pokud resitel objevi spravne reseni, je prakticky nemozne, ze by to bylo nahodou... Nejlepsi jsou samozrejme dobre a pekne ulohy. To co jsem rikal je, ze letinkou zadana uloha je sice v tomto smyslu "dobra", ale rozhodne neni "pekna" a to je skoda, protoze opravit ji lze na "peknou" ulohu zcela snadno. Podle me je nejlogictejsi vysvetleni to, ze autor ulohy chybne povazoval cislo 1 za prvocislo. (Mch. ta tvoje modelova "uloha" - je to vubec jeste uloha? - tedy neni ani "dobra" ani "pekna").
Hádanka: (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 09:23:04
K S Č S S D ... co chybí? Správně - Pohanka! ;)
2Pavel (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 09:42:04
K mé "úloze": Úloh tohoto typu je spousta, jako typ bych ji nezavrhoval. Tohle měl být odstrašující příklad, jak by se to dělat nemělo. :-)
(jituvka - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 10:07:49
2aTeo: Pohanka už se objevil, vyvěste fangle ;-)
2Lída: také si myslím, že to je kompletní týden, nebo se mýlím?
(letinka - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 11:38:34
re Pavel:
"Letinko dovolim si nesouhlasit. Clovek, ktery ma s resenim dosti zkusenosti hleda prave takove zakonitosti a reseni vidi na prvni pohled spis, nez clovek nezkuseny."
Souhlasím, ale jsem přesvědčená, že moje věty o tom, že zkušenost může být v určitých situacích spíše přítěží vůbec neodporuje tvému názoru. Záleží výhradně na konkrétní situaci! Člověk je tvor, který je schopný se učit a následně nabyté znalosti a zkušenosti úspěšně aplikovat při řešení podobných situací. Tedy je přínosem, když už se s podobným problémem setkal, protože má představu, jak na něj. V tom máš nepochybně pravdu. Chyba ovšem není v znalostech a zkušenostech samotných, jako spíše v tom, že nemusíme dobře vyhodnotit situaci. Tedy přesto, že se nám jeví jako stejná či podobná něčemu, s čím už jsme se setkali, neznamená to nutně, že taková opravdu je. :) S tímto jevem - "fixací" na známé způsoby řešení u situací, které vyhodnocujeme jako známé, pracuje i psychologie v mnoha oborech, zejména pak psychologie práce či managementu. Setkat se s tím můžeme na každém kroku "dělám to tak vždycky, tak proč to dělat jinak...", "udělala jsem to stejně jako jindy, proč to nefungovalo?"....atd.. O tom jsem mluvila.
Co se týká zadání konkrétní úlohy. Myslím, že není možné účelnost či správnost čehokoliv posuzovat bez znalosti cílů, které sama úloha má plnit. A rovněž je důležité zkoušet řešit zadanou úlohu a nikoli zadání měnit tak, aby bylo jednoznačnější.:) Zadávající (což jsem nebyla pochopitelně já) je profesor matematiky a že jednička nepatří mezi prvočísla ví velmi dobře. Kromě toho, že doplňováním donutí děti přemýšlet z různých úhlů, velmi dobře jim ukotví i informaci o tom, že jednička stojí mezi prvočísly a složenými čísly, dvojka je jediné sudé prvočíslo a všechna čísla, která nejsou prvočísly jsou čísla složená. V tomto ohledu by pak nahrazení jedničky jakýmkoliv jiným prvočíslem ztratilo částečně efekt. Přiznávám, že mě tahle úloha nijak nedráždí, připadá mi to jako docela dobré cvičení pro přemýšlení. :)
Jinak souhlasím s tím, že např. pro nějaké odborné soutěže, atd. by měly být vybírány úlohy, které jsou zcela jasné a mají jediné správné řešení.
Jago, že by to byl .......tygr? :))
Takhle to vidíme my: (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 12:53:42
Logická úloha je úloha, k jejímuž vyřešení lze dospět logickou (rozumovou) úvahou s uplatněním elementárních znalostí jazykových, matematických a vědomostních.
Logickou úvahou se rozumí nalezení vztahu (souvislostí) mezi zadanými prvky a nalezení vhodného algoritmu řešení, hledání systémového uspořádání prvků a vzájemných souvislostí mezi nimi, vylučování prvků nezapadajících do systému apod. Také se logickou úvahou rozumí aplikace zadaného algoritmu na skloubení či kombinování zadaných prvků. Rovněž se touto logickou úvahou rozumí vyhledávání optimálních variant řešení.
Při logických úvahách (a tedy při řešení logických úloh) se uplatňuje zejména porovnávání, kombinování, vyhledávání, vylučování, hledání souvislostí, organizace prvků zadání apod.
A doufám, že se to díky copy/paste zase nezmotá.
2eL: Probůh, proč tygr?
2radka (marek - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 14:35:38
proč myslíte, že jste prohrála? Když to čtu ještě jednou ... myslet na bizona a býka je tak 50x zajímavější než počítat písmena ... to je to proč uznávám, že ženy opravdu bývají lepší než chlapi. Někdy! ;-)
Pro Jaga k tygrovi (letinka - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 19:56:53
Jen jsem si vzpomněla na jeden dětský vtip. :)
Ptá se paní učitelka v pomocné škole: „Tak děti a copak je to za zvíře - je to pruhované a žije to v Africe, má to kopyta a hřívu.“.
Jeníček se přihlásí a říká: „lev?“
Paní učitelka: Ale kdepak Jeníčku. Říkala jsem přece, že to má kopyta a je to pruhované. No tak, co to může být?
Jeníček: Lev?
Paní učitelka: Ale Jeníčku, už jsem říkala, že lev není pruhovaný, tak já ti ještě napovím. Jí to trávu a vypadá to úplně jako pruhovaný koník. Má to černobílé pruhy.
Jeníček: Lev?
Paní učitelka: Ale no tak Jeníčku přemýšlej, říkala jsem, že lev to není! Pruhovaný koník v Africe, ze....ze .....zeb…..
Jeníček: zeb....ze by to byl tygr?
2eL (Jago - Mail - WWW) Vloženo 27.10.2006, 22:59:52
Skvělé! Ovšem na aTeovu úlohu nikdo nemá. :-)
to jago: (jh11 - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 01:46:48
Teorie a co praxe?
Logický výrok
Neřekl jsem že je vůl.
Řekl jsem že je korunovaný.
Ale vemte v úvahu,
že opak je pravdou.
A co jsem vlastně prohlásil?
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 08:43:01
Ještě jednou opakuji
jedná se o logický problém
ne o názor nebo urážku.
(Nena - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 10:48:09
No tak to byl boj.. a s napovedou z komentare :)
Však já taky nejsem vztahovačnej... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 11:02:26
důkaz: http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//4.961.jpg
Jo, abych nezapomněl... pro všeobecné použití:
http://sweb.cz/binarniladin/dukaz.htm
(Lída - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 16:45:24
Ano, jsou to dny v týdnu. Bohužel mi počítač nějakou záhadou vymazal různé mezery mezi písmeny. Takhle mi to přijde příliš triviální.
(jiný Pavel a spol. - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 16:54:36
Nepatří tam:
bizon - žije v Americe
myš - má jen tři písmena
sýček - je to pták, otatní jsou savci
vydra - končí samohláskou, ostatní souhláskou
nebo
vydra - jediná žena mezi muži
bizon - píše se s měkkým i
vydra - žije ve vodě
Suma sumárum: patří tam pouze býček (že jde o "pohlavní" popis mě nenapadlo). Jenom nevím, jak se zařídí, aby tam některá slova/zvířata nebyla vícekrát, když nula od nuly přece pojde...
(radka - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 17:12:12
pavle, je zvlastni ze me prisla ta pohlavnost popr.nespravnost oznaceni jako nejvyraznejsi znak cele skupiny. Protoze spravne by to mel byt tur (obecne oznaceni druhu) ti ostatni jsou oznaceni druhovym jmenem. Jediny bycek se jasne vymyka.
Akorat je smula, ze si to myslim jen ja :o)
Bizon (Jago - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 17:49:49
není ve vyjmenovaných slovech, což už tu někdo naznačil. :-)
2 jiný Pavel a spol. (Jago - Mail - WWW) Vloženo 28.10.2006, 19:55:36
V Americe žije kromě bizona i myš.
I myš je stejně jako vydra rodu ženského, ale má skutečně jen tři písmena.
Že vydra jako jediná končí samohláskou, mě vůbec nenapadlo.
Myslím, že existuje zvíře zvané vodní myš (asi to nebude vědecký název), takže vydra jako vodní tvor by asi také neobstála.
Genialni! :-) (Roj - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 09:26:02
Jiny pavle a spol.
Gratuluju, praves vymyslel revolucni typ ulohy. Ze zadane posloupnosti pojmu nebo cisel vybrat jediny, ktery do posloupnosti PATRI :-)))))
OT (e.t. - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 16:11:43
Ja ohledne tech penez v clanku vzpomel na to jak kdosi v povidkach simka a grossmana posilal synka sondovat do masny jestli se na dluh nezapomelo:)
2 jh11 (Jago - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 17:15:23
Správná odpověď je: "řekl jsem, že je korunovaný". Spojitost s volem a korunovaností je sice známa z onoho slovního spojení, ale v premisách není uvedena, takže se k ní nepřihlíží. Dotaz byl: "co jsem prohlásil" a v prvním výroku stojí "neřekl jsem", je tedy irelevantní.
Úloha je dost vágně formulovaná (je ekvivalentem "řekl jsem" "prohlásil jsem"?) Dále: pokud je výrok "vezměte na vědomí" prohlášením, je řešení "řekl jsem, že je ne-korunovaný. To se děje často, že se pak do úlohy vnáší intuitivně něco, co v ní není - viz např. zdejší prvočísla.
to Jago: (jh11 - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 20:04:34
Díky to je přesné
Prohlásil jsem
že je nekorunovaný,
což je samozřejmě
něco jiného než
že je švorcák :-)
Abych se někoho nedotknul
od určité
doby se snažím psát příspěvky
co nejvíce srozumitelné :-))
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 20:14:24
Tak jsem se do toho sám zamotal
prohlásil jsem že je korunovaný
ale pravdou je
že je nekorunovaný
což jste vzali na vědomí :-))
Ale my jsme to pochopili, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 20:38:21
měl nám být vsugerován v ů l. :-) Jednoho jsem tu udělal sám ze sebe, kdo se přidá? :-)
Tedy já zírám (letinka - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 21:41:04
Jago tuším, že já tě v tom nenechám. :) Totiž korunovaného vola jsem zamítla taky okamžitě, protože ten fakt nevychází v žádné kombinaci.:) Pokud řekl, že je korunovaný, ale opak je pravdou, řekl v podstatě, že je nekorunovaný. A teď se míním zamotat. :)) Jh toho prohlásil hodně, konkrétně - "neřekl jsem, že je vůl", "řekl jsem, že je korunovaný" a nakonec prohlásil i "ale vemte v úvahu že opak je pravdou". :) V tom celém schoval prohlášení, že řekl, že je nekorunovaný. Tudíž se to jen hemží prohlašováním. A abych tomu nasadila korunu, prohlašuji, že jen otázku na to, co vlastně prohlásil, za žádné prohlášení nepovažuji. I když ani vlastně nevím proč. :)
Račte se zařadit,,, (aTeo ) - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 22:51:46
http://www2.kudlanka.cz/364875-uvod-do-typologie-blbcu.php ;)
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 29.10.2006, 23:02:05
Děkuji za reakce
spíše jsem čekal
něco ve smyslu
divadelní hry Blaník Jardy da Cimrmana
Já ho pro jistotu vezmu na plocho mečem :-))
2aTeo (ringo - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 13:01:33
Buhví jakej blb to psal ;).
Milý Ringo - zase Bingo! (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 16:03:01
Na to, jsem-li vůl, přece nemohu mít žádný vliv... Nebo snad ano?
2aTeo (ringo - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 16:22:31
Samozřejmě, že ne :-).
Opravdu pěknej článek.
Také se s ním pojí mediální otázka: "Co opravdu nemáš rád(a)?"
A tedy hlavně typická odpověď:
"No, já nemám rád(a) cha cha cha lidskou blbost."
Ještě by měla následovat otázka, zda dotyčná osoba má ráda sama sebe.
To by tedy neměla, dyk je přeci úplně blbá ;).
aTeo, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 19:19:07
snažíš se nám inputovat že vůl blbec. Bohužel, tahle ekvivalence neplatí, množina volů je jen podmnožinou množiny blbců, protože existují blbci volající "Já kráva!!!" :-)) Platí ovšem známá pseudotautologie "vůl je vůl".
eL, doufám, že mi promineš silnější výrazivo, ale věda je věda, kráva zajíce nedohoní a proti větru se nedá...
Doplněk (Jago - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 19:22:18
Mezi vůl a blbec na prvním řádku má být symbol ekvivalence, který mi tam, bohužel, neprošel.
Vidím pánové, (letinka - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 19:40:56
že odborným diskusím nad vážnými společenskými tématy se na letince vskutku daří. :))
Jago dovolím si s tebou mírně nesouhlasit ohledně podmnožin. Totiž pokud ze sebe někdo nechá dlouhodobě dělat blbce, je v koncovce za vola, a to bez ohledu na pohlaví. :)
Jak by letince (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 30.10.2006, 20:21:59
oponoval zparchantělý pseudointelektuální blb = vůl:
Prolongace dehonestačních aktivit vůči konkrétnímu individuu je inertní a irelevantní k deklarované intenzitě jeho retardace. :)
(ringo - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 09:27:19
tedy aTeo, to bylo sprosté :-)
(Lída - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 21:17:23
Ach, a já toho vola pochopila jako politickou satiru: "Řekl jsem, že je korunovaný" automaticky navodí patřičnou asociaci a ten zbytek je jenom mlžení, aby každému došlo, že chci tu asociaci říci, ale tak, abych za to nemohl být stíhán...
(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 01.11.2006, 23:33:51
Prohlásím li o někom
že je vůl blbec.
Je to v podstatě pochvala.
Jelikož
neproduktivní blbec
nepáše blbosti
čímž je vlastně užitečný.
A kdo o sobě může prohlásit
že není blbej?
(ireth - Mail - WWW) Vloženo 07.11.2006, 17:57:14
Mě to teda cvaklo do deseti sekund, že jsou prvočísla, no ale bude to spíše tím, že jsem ještě na gymplu :)Jinak mě matematika nic neříká, baví mě sice nějaké numerické úlohy, ale matika je příliš těžká věda :)
Přidání komentáře...
