Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Co by kdyby

4.01.2007
Slovo „kdyby“ se mi do paměti vrylo jako výjimečné už v době, kdy jsem byla docela malá holka. Možná pro to rázné (někdo by ho mohl považovat i za vulgární) slovo, které pravidelně vyběhlo z úst babičky ohledně ryb a rybníků po mém „kdyby“.

Několik let jsem se pak snažila ve svém slovníku na slovo "kdyby" moc nespoléhat, jenže nakonec jsem ho pro sebe vzala na milost. Vždyť nemusí být nutně na škodu zapřemýšlet nad tím, co by bylo kdyby. Třeba nás „kdyby“ nutí přemýšlet, domýšlet a poučit se. A pokud člověk „kdyby“ nebere jen jako prostředek k životu v nějakém nereálném světě či k omluvě pro všechna svá selhání či chyby, může být ze zamyšlení o „kdyby“ docela zajímavá procházka.

V časopise „21. století“ si redaktoři zahráli malou kdyby hru. U některých historických mezníků cvaknutím klávesnice změnili reálný běh na jednu z variant kdyby a zkusili domyslet, za použití vědeckých teorií a zjištěných skutečností, jak by mohl svět vypadat.

Tak třeba – co kdyby Země neměla svůj Měsíc?
Před asi tak 4,5 miliardami let, když bylo mladičké Zemi asi tak okolo milionu let, byla pokryta vulkány a trhlinami. Mezi nimi neustále vytékalo magma. Nikde žádná voda, jen veliké vedro.

Podle nejpravděpodobnější vědecké teorie (tedy teorie, která je v současnosti vědci za nejpravděpodobnější považována i na základě počítačových simulací) se někdy v té době Země srazila s tělesem, které bylo velké asi jako Mars, možná o trochu větší. Tedy rána to musela být pořádná! Vědecké odhady tvrdí, že musela být vidět až na vzdálenost 200 světelných let! Ovšem já si dost těžko představím i jediné světelné léto.

Ale zpět ke kolizi. Vědci odhadují, že těleso, které se se Zemí srazilo, mělo rychlost přes čtyřicet tisíc kilometrů za hodinu. Při srážce se povrchy obou těles rozžhavily, část žhavé kapaliny se ihned odpařil a zbytek roztavených hornin byl v podobě plynu a žhavých kapek vymrštěn na oběžnou dráhu Země. Tam se hmoty promíchaly, zchladily a pospojovaly a zformoval se z nich náš Měsíc. Prý to stihl vesmírným časem měřeno za půlmžik oka.

STOP, tady začíná čas pro první kdyby, se kterým si redaktoři pohráli.
Takže řekněme, že by se se Zemí tenkrát, asi tak před 4,5 miliardami let, když byla ještě malá holka, nic nesrazilo.
Měsíc by tak nevznikl.

Kromě toho, že by nejspíš neměli psi na co výt a vodník by neviděl na nitě, by se změnilo i spousta dalších věcí. Máme vůbec představu, co všechno Měsíc ovlivňuje? A mělo by nás to vůbec zajímat?

To, že gravitace Měsíce způsobuje odliv a příliv tuší už malé děti. Takže když škrtáme Měsíc, škrtáme i příliv a odliv. Jen si hrajeme na kdyby, takže nebudu hnidopišit a pitvat různé nepřesnosti, kterých se redaktoři při své simulaci „kdyby“ dopustili, např. pomlčeli o tom, že Měsíc se na slapových jevech podílí jen asi ze dvou třetin. Zbytek mají na svědomí Slunce a planety, zejména Jupiter a možná i něco/někdo další, o kom nemám vůbec ponětí.

Nicméně Země by bez srážky neměnila svou rotační osu a bez působení Měsíce by se nezpomalila zemská rotace.
Takže milá Zemi, máme kdyby, tak hezky zrychlit! Prý jsi tenkrát uháněla tak, že na jeden rok vyšlo skoro šestset dní.

Tak už je nám jasné, že den by byl kratší. A vzduch by byl hustší, protože srážka, která způsobila vznik Měsíce, také znamenala obrovský úbytek plynů, které obepínaly naši planetu.

Protože by Země rotovala rychleji, projevovaly by se více západo-východní větry. Hurikány by pravděpodobně byly na denním pořádku. V tak větrném prostředí by evoluce jen těžko umožnila růst vyšších rostlin a živočichové by se museli rovněž držet při povrchu, aby je neodfouklo. Nejspíš by měli silné krunýře a jejich metabolismus by byl zrychlený. Lidské bytosti by se povrchu zemského pravděpodobně nikdy nedotkly. Což by možná bylo pro Zemi štěstí.

Mnohým jistě mohou takové úvahy připadat jako naprostá ztráta času, přece jen žádné kdyby tenkrát nebylo. Ale třeba není úplně k zahození si uvědomit, že ať už Měsíc vznikl jakkoli, naše Země by bez něj určitě nebyla tím čím je. Měli jsme tenkrát nejspíš pořádné štěstí.

A možná až se příště podíváme vzhůru na zářící Měsíc, který se nám každým rokem o cca 4 centimetry vzdaluje, uvidíme ho v úplně jiném světle než dřív. V jiném než kdyby neexistovalo žádné kdyby.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 4.01.2007, 20:01:00

Komentáře

(Laura - Mail - WWW) Vloženo 04.01.2007, 20:21:35
A co teprve chudák Mácha, jak ten by k tomu přišel, kdyby mu z Máje vypadl verš Ouplné lůny krásná zář...

(Kobliha - Mail - WWW) Vloženo 04.01.2007, 20:31:24
Dneska jsem přes den sledovala televizi. V nějakém pořadu kolem poledne popisovala jakási redaktorka, co by se stalo, kdyby Zemi opustili lidi... za 100 000 let by prý na planetě po nás nebylo ani vidu, ani slechu (žádné domy, silnice, světlo, stavby), nic... jen pár kovů v půdě...

Z "kdyby" se stává seriozní věda. (Márinka - Mail - WWW) Vloženo 04.01.2007, 22:03:29
Také jsem se dočetla, že dokonce už "seriozní vědci" se začínají věnovat fenoménu "kdyby" - vzhledem k historickým událostem. Kdyby Hitler vyhrál válku, kdyby Stalin, ... kdyby ... Pokud se tím zabývá časopis 21. století - mimochodem po letech jeden z mála, který je skvělý jak pro odborníky tak pro laiky - nic proti tomu nemám. Ale zakládat nové vědní obory, psát na tato témata "seriozní" vědecké práce, věnovat tomu týdny, měsíce, možná léta práce, peněz? K čemu to?

Měsíc v jiném světle... (aTeo ;) - Mail - WWW) Vloženo 04.01.2007, 22:23:10
http://ateo.cz/frame/phpgal/pict//4.640.jpg

Měsíc (Lisaak - Mail - WWW) Vloženo 05.01.2007, 05:51:53
Zajímavý článek, zvláště s ohledem na fakt, že 3. ledna (kdy předpokládám, byl článek psán) byl úplněk.

Je to letinko shoda náhod? :-)

Zeme bez lidi (Jann - Mail - WWW) Vloženo 05.01.2007, 09:16:14
Kobliha: o tom byl nedavno clanek na iDNES - docela zajimavy: http://technet.idnes.cz/jak-by-vypadala-zeme-bez-lidi-dgm-/tec_technika.asp?c=A061231_001633_tec_technika_vse

(Kobliha - Mail - WWW) Vloženo 05.01.2007, 11:09:02
Přesně tento článek paní redaktorka propagovala v televizi. Díky za odkaz, Janne!

(jh11 - Mail - WWW) Vloženo 05.01.2007, 13:07:11
Světelný léto.
To mne nikdy nenapadlo :-))
Tolik faktů kvůli kdyby?
I počet pravděpodobnosti je o kdyby?
Copa měsíc ale jmelí.
Opět Cimrman.

add márinka (e.t. - Mail - WWW) Vloženo 06.01.2007, 00:26:52
"Ale zakládat nové vědní obory, psát na tato témata "seriozní" vědecké práce, věnovat tomu týdny, měsíce, možná léta práce, peněz? K čemu to?"

V tom spociva "rozvoj" vedy.

p.s.
Hele priznej se - ze ty tridis odpad?:-DDD

(Márinka - Mail - WWW) Vloženo 06.01.2007, 07:51:55
TO e.t. - jo, náhodou máš pravdu, i tam jsem kdysi pracovala. Když vytrhneš slova z kontextu, plodíš také odpad ;o) - nové vědní obory v souvislosti s "kdyby". Nikoli všeobecně ;o)

(ringo - Mail - WWW) Vloženo 08.01.2007, 07:47:39
2 eL: Skoro jako Daniken;). Ale ten se s kdyby ani neobtěžuje.

A co na to Nohavica (Mordae - Mail - WWW) Vloženo 08.01.2007, 14:57:05
http://www.nohavica.cz/cz/media/cd/prazska_palena/kdyby.mp3

Kdyby, kdyby, kdyby, kdyby, kdyby, plži, plži, hlavonožci, ryby... :]

Nohavica... (Kobliha - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 10:38:54
Super písnička od Nohavici - ale nevím, nemá to být "plži, mlži, hlavonožci, ryby?" Aspoň v tomto pořadí jsme se to kdysi museli nazpaměť učit :)

eL (Roj - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 18:58:20
jestli je ta animace realna, pak by den bez mesice netrval tebou zminenych 12 hodin. Nebot na videu je videt, ze srazka rotaci vyrazne urychlila, ta postupne vlivem zakona zachovani momentu hybnosti klesa.

Mozna je ta rotace pred srazkou nekde publikovana, ale nechce se mi to ted hledat :-)

Hezký večer :)) (letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 21:06:39
Lauro snad by alespoň slunce jasná zůstala. :)))

Kobliho a Janne zajímavý odkaz. :)

aTeo vskutku poetická Luna :))

Lisaaku skoro.:)) Na tohle kdyby zamyšlení mě přivedl novoroční ohňostroj. Když jsem stála na Letné a čekala na začátek, svítil měsíc, už byl skoro v úplňku a byl nádherný. Když jsem o něm začala přemýšlet, vzpomněla jsem si na článek,který jsem četla a pospojovalo se mi to v kdyby.

Márinko máš pravdu v tom, že se utrácejí peníze za spoustu podivných "vědeckých" projektů. :( Někdy jsou to vyhozené peníze, jindy z toho ale myslím může vzejít i spousta užitečného. Myslím, že tak to myslel i e.t. :))Jinak musím souhlasit, že 21. století je fajn časopis.

jh11 kdyby Země neměla Měsíc, nebylo by nejspíš ani jmelí. Což by byla škoda. :)

ringo myslím, že do Danikena mi přece jen chybí víc než skoro. :)

Mordae :))

Roji jak už jsem v minulosti inzerovala, fyzika není právě mou silnou stránkou, tedy spíš je jednou z mých desítek achillových pat :( a tudíž jsi mě zmátl dnes hned několikrát. Ještě jsem trochu barvoslepá ze snahy pochopit alespoň trochu tvé skvělé povídání o barvách a teď vůbec nevím, kde jsem prohlašovala, že den měl 12 hodin. I když jsem zkusila různě sčítat,násobit a mocnit počty dnů krát počty hodin v roce a odečíst od toho 4,5 miliardy, nevychází mi to.:( Nicméně po odborném probádání simulace jsem došla k závěru, že se Země bez Měsíce točila rychleji než teď, pak do ní narazila planetka a dočasně asi ještě rotaci zrychlila (jak to vypadá ze simulace). Působením Měsíce se, ale Země zpomalila, protože už se netočí jako jeden rotující objekt, ale jako soustava. :) A možná to chápu úplně mizerně. Pokud bude mít někdo chuť a čas mi to zkusit vysvětlit líp, budu moc ráda!!!!

eL (Roj - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 22:08:01
S tou soustavou Zeme-mesic to chapes zcela spravne. Jenze jestlize puvodni srazka rotaci urychlila, tak zpomaleni na puvodni hodnotu muze nastat nejdrive tehdy, az Mesic opusti Zemi uplne. Proto si myslim, ze rotace pred srazkou byla pomalejsi, nez je dnes.
Doba rotace ostatnich teles je totiz vetsinou delsi nez Zeme, jen Mars se zemi v tomto ohledu vyrovna.

tech 12 hodin :-) (Roj - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 22:10:41
To jsem jen vydelil jeden rok sesti sty dny :-) No uplne presne jsem to netrefil.
A obezna doba (1 rok) je zcela jiste konstantni od pocatku sveta :-)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 22:23:33
Roji tak jsem popátrala a našla v nějaké diskusi na http://www.astrologie.cz tenhle text: "Že se Měsíc od Země vzdaluje, to je nepopiratelný fakt - toto vzdalování můžeme dnes měřit s přesností na centimetry díky laserovým koutovým odražečům, které na Měsíci zanechaly expedice Apollo. A právě tak je dnes pomocí atomových hodin měřitelné i nepatrné, avšak trvalé zpomalování zemské rotace. Oba jevy spolu velmi úzce souvisí a mají dvě roviny:

V prvé řadě se jedná o to, že Měsíc svou gravitací nezpůsobuje jenom známé a každému viditelné vzdouvání mořské hladiny, ale právě tak gravitačně působí i na tekuté zemské jádro, které se v zemském nitru stejným způsobem jako oceány vzdouvá a zase klesá. Samozřejmě v daleko menší míře než oceány, leč stačí to k tomu, aby se periodicky měnil koeficient tření tohoto tekutého jádra o pevné vrstvy, které jsou nad ním. A právě díky tomuto tření dochází k sice velmi pomalému, avšak už miliardy let trvajícímu zpomalování zemské rotace - Měsíc Zemi prostě pomalu brzdí. Toto gravitační působení je pochopitelně oboustranné, stejným způsobem ovlivňuje i Země rotaci Měsíce, protože však Měsíc je mnohem menší a méně hmotný než Země, už před mnoha milióny lety se jeho rotace vůči Zemi zastavila - proto také Měsíc ukazuje pozemšťanům stále stejnou stranu. A že tento mechanismus funguje zcela obecně, nejen u soustavy Země - Měsíc, toho důkazem je stejná vázaná rotace všech ostatních satelitů u všech ostatních planet naší sluneční soustavy, které satelity mají.

Druhá rovina celého problému je ryze fyzikální a týká se zachování momentu hybnosti. Zemská rotace se díky měsíčním slapům pozvolna zpomaluje, ale tím by de facto klesal moment hybnosti celé soustavy Země - Měsíc. To však není možné, moment hybnosti musí zůstat za všech okolností zachován. Zpomalování rotace Země se proto vyrovnává tím, že Měsíc se pozvolna od Země vzdaluje. Je to v podstatě stejný jev, jaký známe u krasobruslařů a jejich piruet, jenomže v "obráceném gardu": pokud otáčející se krasobruslař přitáhne ruce k sobě, jeho rotace se zrychlí, a naopak - pokud ruce roztáhne, jeho rotace se zpomalí. Ani tady nejde o nic jiného než o zachování momentu hybnosti rotujícího tělesa. (V případě soustavy Země - Měsíc jde samozřejmě o tělesa dvě, ale jedná se tu o jejich společný moment hybnosti jako soustavy.) Vzdalování Měsíce od Země se zastaví teprve v okamžiku, kdy se i Země vůči Měsíci přestane otáčet, tedy až nastane oboustranná vázaná rotace. Potom Měsíc bude stát stále nad jedním místem Země, nebude už vycházet ani zapadat. (Stejnou situaci známe například u dvojplanety Pluto - Charon.) Už si bohužel nepamatuji, za jak dlouhou dobu k tomu dojde, vím však, že by v té době měl být Měsíc od Země vzdálen okolo 900 tisíc kilometrů, a rotace Země by se měla zpomalit tak, že jedna její otočka (jeden den) bude trvat zhruba dnešních 98 dní."

Tak potvrdilo to moji, i tebou odsouhlasenou, představu, že Země a Měsíc jsou při rotaci vlastně "souprava", ale pořád to nevysvětlilo to co jsi zmiňoval. Jestli to dobře chápu, není fyzikálně možné, aby se rotace Země vrátila k rychlosti otočky před srážkou (resp. točila se ještě pomaleji), pokud na ni Měsíc působí? I když vezmeme v úvahu, že se změnila rotační osa? :( Uff, neumím si to představit.

(Roj - Mail - WWW) Vloženo 09.01.2007, 22:49:56
Ano, neni mozne, aby se rotace zpomalila na hodnotu pred srazkou. Za dvou predpokladu:
1 naraz rotaci urychlil na asi dvojnasobek (dle na videu)
2 Nepripletlo se do toho pusobeni jinych teles.

Te jednicka je slozitejsi a zalezi na momentu hybnosti soustavy zeme-planetka pred srazkou.... je to slozity.

BTW uz si nejakou dobu rikam, ze bych mel napsat o zakonu zachovani momentu hybnosti. Plati totiz stejne neochvejne, jako zakon zachovani hmoty energie, pritom ho skoro nikdo nezna a je zajimavej!! Nesmirne.
Tax to urychlila, dam to hned, jaxkoncim barvicky :-)

Roji (letinka - Mail - WWW) Vloženo 10.01.2007, 14:24:54
na článek se už těším! Doufám, že z něj zvládnu alespoň něco pobrat. Ale stejně mi nejde do hlavy, proč by Měsíc nemohl Zemi za ty miliardy let zpomalit na úroveň rotace pomalejší než před srážkou. Mno, vidím to na návštěvu nějaké chytré přednášky nebo alespoň oddělení "pro začínající astronomy" v dětské knihovně.:)

(Roj - Mail - WWW) Vloženo 11.01.2007, 01:15:23
Ale MOHL, jenze ta animace tomu odporuje. A az dojde k tomu stavu popisovanemu vyse, URCITE to tak bude. Ale ZATIM tomu tak neni.
Proste na te animaci to vypada, ze naraz urychlil rotaci zeme na asi trojnasobek
Znamenalo by to, ze puvodni soustava zeme-planetka pred srazkou... ale vis co, pockej si :-))

2 eL (ringo - Mail - WWW) Vloženo 11.01.2007, 18:22:15
Tak tohle už je vysoce erudovaně vědátorská chytristika. Na to, že prý fyzice nerozumíš...
Takže za á) jsi velmi erudovaný, takřka geniální fyzik a s fyzikou se děláš falešně skromnou,

nebo za bé) jsi napsala spoustu slov, o kterých (nejen ty) nemáš takřka ponětí, co z nich vyplývá ;).

ringo (letinka - Mail - WWW) Vloženo 11.01.2007, 20:52:51
správně je za c) ;)

animace vzniku Měsíce (Ara - Mail - WWW) Vloženo 06.02.2010, 03:02:05
Pokud jde o tu animaci srážky neznámé planety se Zemí (následkem čehož vznikl Měsíc), tak to je jen jedna z možností. Ve skutečnosti nevíme zcela přesně, jak ta kolize proběhla, při určitém průběhu mohla sice rotaci Země vskutku urychlit, ale při jiném taky naopak zpomalit. Proto se o rychlosti rotace Země před srážkou zatím nic určitějšího říct nedá.


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: