Neříkej vždy co víš, ale vždy se snaž vědět, co říkáš. C.A.Claudius
REKLAMA

Mezi tělem a duší

4.10.2007
Jít či nejít?
Tahle takřka Hamletovská otázka se mi průběžně vracela od chvíle, kdy byla v Praze otevřena výstava Bodies.

Abyste mi správně rozuměli, nepatřím mezi lidi, kteří se zastaví u dopravní nehody a rychle sahají pro fotoaparát, aby mohli známým ukazovat zlámané ruce a nohy nebo krev. A nemám ráda filmy, ve kterých se objevují vnitřnosti, aby divák vydržel u plátna. Nemám ani potřebu být uměle šokována posunováním hranic čehokoliv.

Jen mě zajímá svět kolem, a to v podstatě z jakéhokoliv úhlu. Nejspíš je to nějaká úchylka. Vydržím nadšeně koukat na dokument o výrobě cementu stejně jako na ten o životě mravenců z Asie či šifrách druhé světové války. A lidé, ti mě zajímají moc. Ale to už se zase toulám daleko od výstavy.

Jediným důvodem, pro který jsem tak dlouho s návštěvou výstavy váhala, byla skutečnost, že se hned v jejím úvodu vynořily pochybnosti o zdroji těl pro exponáty. Slyšela jsem pro a proti, ubezpečování odpůrců a ubezpečování příznivců. Prohlášení, že vše bylo legální a v souladu s etikou. Ostatně kdyby nebylo, kdo by nám to přiznával. Ona také není etika jako etika. A tak jsem váhala a váhala.

Nakonec se ale misky vah převážily k „jít". Poslední kapkou, která změnila poměr sil byla moje dcera.
„Mami, já bych moc chtěla jít na tu výstavu v Lucerně."
„A důvod?" ptám se zkoumavě.
Odpovědí jsou mi vykulené oči a nechápavá otázka „Důvod? Mami, je to velká šance se o sobě dozvědět víc než z knížek! Kolik takových šancí, myslíš ještě bude?"

A tak stojím v Lucerně a rozhlížím se kolem sebe. Lidská kostra……a tamhle zase kůstky, díky kterým slyším volání své dcerky, švitoření ptáků a taky to, jak falešně zpívám. Původní obavy z toho, že se stanu divákem nějaké frašky zmizela. Strach a nejistota rychle mizí. Jediné co cítím, je obrovský nával respektu, pokory a úcty k lidskému fyzičnu. K přírodě, která tohle dokázala vyprojektovat. Kdepak, nikde kolem nevidím žádný náznak bulvárnosti. Obnažené kosti a svaly, chrupavky a úpony a všude popis, abychom si lépe uvědomili, kolik malých zázraků se děje v našem těle při každém vykročení. Jakýmkoliv směrem.

Najednou vidím mladý pár a s nimi dvě děti. Malé děti. Holčička asi sedmiletá a pak klučík ještě menší. „Danulko koukni, představ si, že dítě má 300 kostí a dospělý skoro o sto míň" ukazuje maminka a holčička vykulí oči. „Kolik mami? Kolik mám kostí? A Jenda jich má taky víc než ty a taťka?". Holčička zaujatě tahá brášku za ruku „koukni takhle vypadá tvoje noha, mamí, která kost ti chybí a já ji mám?".

Odcházím o kus dál a vidím u jedné vitríny hlouček náctiletých. Jedna z holek drží v ruce velikou tlustou knížku, učebnici anatomie a obyčejnou tužkou si do obrázků v ní dělá poznámky. „Ještě oprav jejunum, to je taky nakreslené nepřesně" ukazuje kluk s dlouhými vlasy a dívka cosi kreslí k vyobrazenému tenkému střevu.

Najednou se přede mnou objeví fronta. Stoupám si na její konec a čekám. „No fuuuuj, hele tati takhle vypadají tvoje plíce! Máš je úplně černý! Měl bys toho kouření nechat." oznamuje statná čtyřicátnice a strká starého pána k vitríně. Pán znechucen pohledem na srovnání plic kuřáka a nekuřáka rychle mizí a jeho náctiletá vnučka úprk komentuje slovy „mami, starýho psa novým kouskům nenaučíš, děda stejně nepřestane." pak vrhne znovu pohled na plíce, uvězněné v černém brnění dehtu „ale já tedy rozhodně nezačnu!" oklepe se lidské mládě.

U dalšího exponátu, krevní soustavy, znovu potkávám mladý pár s malými dětmi. Je neuvěřitelné jak moc jsou naše těla protkána kilometry různě silného potrubí, kterým proudí krev. „Jendo podívej se tady, vidíš tyhle krevní cestičky ti jdou celým tělem. A když nedáváš pozor tak je narušíš a pak ti teče krev. Třeba když si odřeš koleno jako Davídek minulý týden ve školce!" obrací se mladá maminka k prťavému klukovi, který kýve hlavou na znamení, že rozumí. Pak zkrabatí obličejík „to sem nevěděl, že sou ty cestičky i v kolenou. Nebudu teda padat!" rozhoduje rázně vzápětí.

Už vím, jak asi vypadá žilní soustava v mých kolenou.

Vím, jak titěrné jsou sluchové kůstky, které mi umožňují slyšet zvuky světa.

Vím, že podobná výstava může být koncipována s respektem k lidem a že bulvární mnohdy mohou být spíš naše pocity než skutečnost.

Viděla jsem spoustu zajímavých lidí, kteří měli chuť poznat svoje tělo líp, něco se o něm dozvědět.

Viděla jsem spoustu zajímavých lidí, kteří se chovali s úctou a respektem. S pocitem určité vděčnosti, že mají možnost nahlédnout do hlubin lidského těla i tímhle způsobem.

A taky jsem viděla pár zoufalých. Lidí, jejichž duše mají nejspíš problém zpracovat realitu tak, jak si zaslouží. Bavit se pohrdavě o velikosti mužských přirození Asiatů nebo komentovat něčí „nechutný kozy" je myslím hloupé a přízemní pokaždé. Pokud však jsou takové poznámky pronášeny před lidským tělem, ze kterého utekl život, je těžké necítit v přítomnosti tak duchem chudých fyzickou nevolnost z intenzivního trapna.

Ať to ale zní jakkoli pateticky, můj vztah k vlastnímu tělu se po návštěvě téhle výstavy v mnohém změnil. Moc jsem přemýšlela a zjistila, že ve všem svém přemýšlení mám tendence řadit tělo až na druhý stupínek důležitosti, za duševno. Ještě se toho musím hodně moc učit.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Napsala letinka 4.10.2007, 21:17:00

Komentáře

(inka - Mail - WWW) Vloženo 04.10.2007, 21:41:17
to je všechno pěkné, kdyby to ale nebyla komerce, věc, na které se slušně vydělává. A pak - spousta lidí jde na tu výstavu nikoliv z didaktických důvodů, ale prostě proto, jako jiní si čtou drby v Blesku a nebo Ahoj. Je mi velmi blízký názor vyjádřený v předposledním a posledním odstavci. Ale nejbližší je mi, že mrtví by měli mít klid.

(jenia - Mail - WWW) Vloženo 04.10.2007, 22:20:13
Děkuji za soudný a rozumný text a názor.

(@Teo - Mail - WWW) Vloženo 04.10.2007, 22:25:46
Můj článek s poněkud provokativním názorem k výstavě byl z podnětu Ondřeje Neffa publikován na Neviditelném psu. Odkaz ve WWW. V komentářích jsem pak byl demaskován jako zakomplexovaný blb, nepřítel křesťanství a civilizace vůbec... ;)

(Roj - Mail - WWW) Vloženo 04.10.2007, 23:35:43
Tak ja tam teda pujdu, no... :-)

Krásné (mANY - Mail - WWW) Vloženo 05.10.2007, 12:53:36
Letinko, moc krásně napsáno :-)

Dovolil bych si nesouhlasit (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 05.10.2007, 16:32:41
Já vím, stále jen provokuji a pesimistím, ale přesto (nebo proto?) bych si dovolil nesouhlasit s tím, že:"... komentovat něčí „nechutný kozy" je myslím hloupé a přízemní pokaždé." Podle mě výjimku tvoří takové ty uměle upravené pro sexoporno průmysl, kdy "dámy" mají obvod hrudníku 190 cm a každá ta ko... ňadro* má objem 20 litrů.
I když - tam se asi nekomentují ty ..., ale mozek komentované.

* Ne, ňadra to nejsou. Možná ani kozy.

Hezký večer :) (letinka - Mail - WWW) Vloženo 05.10.2007, 19:34:38
inko mám za to, že ne všechno co má být, či je, finančně ziskové by mělo být automaticky hodnoceno jako špatné. Jakékoliv projekty bychom neměli myslím hodnotit primárně dle toho, zda vydělávají či nikoli, podstatný je snad jejich obsah. Souhlasím s Vámi pochopitelně v tom, že jsou lidé, kteří na výstavu jdou jen "za senzací". Nicméně, s ohledem na osobní zkušenost, si troufám tvrdit, že jich na této výstavě bylo zanedbatelné procento. Možná i proto, že vstupné je tak vysoké, si velká část populace (bez opravdového zájmu) návštěvu odpustí a radši jde na kontroverzní film do kina. ;)

jenio a mANY díky :)

aTeo článek jsem četla, je to zajímavý pohled i když poněkud odlišný od mého. Komplexy ani blbost jsem v něm ale nikde nenašla. ;)

No Roji tak to tedy jdi, pokud si to pořádně rozmyslíš a nebo nechoď, pokud si to pořádně rozmyslíš.;)

Kráťo jste vítán i s kritikou a pesimismem. Řekla bych ale, že Vámi nastíněný příklad není právě typický pro situace, které jsem měla na mysli. Nicméně i tak bychom se snad shodli na tom, že podobným způsobem komentovat něčí tělo mezi cizími lidmi je nevhodné a netaktní. Bez ohledu na to, co má dotyčná na hrudi či v hlavě.:)

Vidíte, eL, (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 07.10.2007, 00:21:09
a já si myslel, že ty mnou zmiňované dámy to dělají právě proto, aby byly veřejně komentovány. A že v jejich případě je to vlastně žádoucí.

P.S. (Kráťa - Mail - WWW) Vloženo 07.10.2007, 00:24:56
Omlouvám se, zapomněl jsem souhlasit s názorem, že můj příklad je poněkud od věci.
Bohužel, mně se to stává běžně, že se zaměřím na něco úplně jiného. A kdybyste viděla, mi to straší v hlavě ...

Já tam také byl (Milf - Mail - WWW) Vloženo 07.10.2007, 13:27:55
Kdyby se u nás kolem výstavy při jejím zahájení neudělalo tolik humbuku, asi bychom nemuseli číst toliko výčitek o (ne)etičnosti projektu. Přišel jsem, viděl jsem, obdivoval jsem, žasnul jsem, ... nebyla to v mém případě honba za senzací.
Výtečná příležitost si uvědomit, co vše se v nás děje a hlavně jak. Ne každý absolvuje lékařskou fakultu, a ne všechno se člověk dozvěděl v přírodopise.
Viděl jsem dvě krabičky cigaret, které letěly do boxu mezi plícemi zdravými a plícemi kuřáka. V tu chvíli to asi bylo jen gesto, ale ten moment poznání za to určitě stojí.

Hm, (Jago - Mail - WWW) Vloženo 07.10.2007, 21:13:06
myslím, že i bez výstavy toho znám pro své potřeby dost resp. necítím potřebu znát toho víc.

Výstavu jsem neviděl takže nemám právo moc komentovat, ale přece: (marek - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 13:45:05
Proti osvětě nic nemám, naopak. Jenomže mám dojem, že (plastinovaná) těla jsou spíš než co jiného umělé výrobky, kde pravda na začátku byl mrtvý (který možná souhlasil, možná nemohl nesouhlasit). My lidé chceme být klamáni… zas a znovu. Podle mě je ale takové klamné poznání horší než vědomá nevědomost…místo vím, že nic nevím si myslím, že vím a to je BLBOST. Ne!! O smrti a mrtvých toho v průměru víme stále méně a méně, umíráme o samotě a za plentami… od umírajících pospícháme…mrtvým blízkým se vyhýbáme a pak si to vynahradíme za 349,- (senioři se 76,- korunovou slevou :-D) …

Letinko, krásně napsáno, ale nepůjdu a nepůjdu! ;-)

2Kráťa (Jago - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 18:51:46
Souhlasím. A v dnešním věku plastických hmot ani já nepůjdu a nepůjdu.
Co takhle příště uspořádat výstavku knih vázaných v lidské kůži se zajímavým tetováním?

(@Teo - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 21:35:00
Nedávno mi jedna návštěvnice výstavy řekla, že netuší, co je "etika". No... mně se vůbec nechtělo jí to vysvětlovat. Právě té, která mě tolikrát školila z morálky a slušného chování...
Ale vzpomínáte si, jaký poprask způsobila nahrávka popravy Saddáma Husajna? A to byl diktátor s rukama až po ramena zašpiněnýma krví. Přesto byly jeho urážky před popravou a záznam z ní označeny za svinstvo. A to dokonce ze zemí, které jsou běžně pokládány za necivilizované. S těmi mrtvolami v Lucerně je to holt podobné. Někdo tomu rozumí, někdo ne, někdo jenom rozumět nechce... ;)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 22:31:56
aTeo ona je ta etika taky pořádně zamotaná věc, takže já bych to tak nezjednodušovala. Myslím, že se ti té návštěvnici nejen nechtělo odpovídat, otázkou je, zda bys vůbec dokázal odpovědět. Tedy pokud dotaz zněl co je etika a nikoli co si aTeo myslíš, že je etika. :) I velmi moudří filosofové se o obsah etiky dohadují věky, v podstatě marně. Co se zdá etické dnes, zítra být nemusí a včera ještě nebylo. Co je etické tady, nemusí být vůbec etické tam a naopak. Nehledě na to, že co je etické podle jednoho, může být pro druhého krajně neetické. Co třeba eutanázie aTeo? Je etická? A nebo, je či není etické mučit bezbranného i když je to sprostý vrah?

Něco ti povím, já třeba taky nevím, co je etika. Mám jen etiku vlastní, takovou vnitřní, která mi říká jak se chovat, abych se za sebe nemusela stydět. Jenže hranice mojí etiky se taky posouvají, tu na jednu a jindy na druhou stranu podle toho, jak stárnu a vidím věci v nových světlech. A kdoví, jestli je moje etika aspoň trochu etická. :)

Hezký večer :) (letinka - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 23:06:09
Milfe, přesně to jsem chtěla zmínit. To, že navzdory prezentaci výstavy je možné v ní najít i zcela něco jiného než touhu po senzaci a mnozí na ni nešli proto, aby si užili bulvárního "šokování".

Marku děkuji za tvůj komentář. Musím přiznat, že jsem čekala mnohem víc nesouhlasných reakcí. Ostatně já jsem taky velmi dlouho přemýšlela, zda na výstavu jít a proč vlastně a prala jsem se se spoustou rozporuplných myšlenek. A souhlasím s tebou naprosto v tom, že výstava stejně neukazuje lidské tělo v jeho skutečné podobě. Myslím ale, že opravdu obecně nejde o to, zda chce člověk být klamán. Spíš o to, že jsme zvídaví. A zvídavost nemusí být nutně bulvární. Psal jsi o mrtvých a smrti. O smrti a úctě k mrtvým jsem četla a slyšela v souvislosti s Bodies už mnohé. Nikdo mi, ale neřekl, že člověku tu okamžitě dojde, jak velkou úctu si zaslouží živé tělo.

Jago myslím, že jsi reagoval na Marka :). Taky bych znovu nešla, je to příliš silných pocitů. Rozumím tvému postoji velmi dobře.

Co se týká výstavy knih vázaných v lidské kůži, pokud vím, chodí se lidé na podobné věci dívat už dlouho. Když pominu specifické prostředí koncentračních táborů, výrobky z lidské kůže, kostí či vlasů najdeš v mnoha světových muzejních sbírkách. Stačí se jen dívat.

Stejně je to zvláštní nemyslíš? Přemýšlela jsem nad tím, proč právě Bodies vyvolávají takovou nevoli, když nikoho nepohoršuje prohlížet si kosterní pozůstatky na výstavách, lebky v kostnicích či mumie v muzejích. Do dneška si pamatuji, jak podivný byl pocit, když jsme v šesté třídě byli v Ústavu člověka a prohlíželi si embrya a lidské orgány v lihu. A nebyli jsme tam sami, tyhle exponáty byly běžně vystavovány. Tak nevím. Dráždí nás reklama nebo ještě něco jiného? Nebo jsou nám jen Bodies tak podobní,že nám nahánějí strach víc než cizí lebky vyskládané do hromad nebo starý mumifikovaný faraon? :(

Letinko, (@Teo - Mail - WWW) Vloženo 08.10.2007, 23:16:17
totéž co o etice platí i o tzv. "slušnosti". Je-li pouze formální, stojí za míň než pendrek... ;)

(marek - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 09:26:43
Letinko, děkuji za odpověď. Nemám nikomu za zlé, že na výstavu jde. Možná míti jinou profesi a jiné zkušenosti bych taky šel. Možná býti studentem bych si na výstavě i něco přivydělával. Co mi na to všem ale vadí, že se prezentují kolikrát vyložené nesmysly a to neodborníkům, se kterými je třeba zacházet velice opatrně (pokud říkáte něco dočista negramotnému je riziko, skoro jistota :-), že si z Vaší řeči odnese něco úplně jiného a Vás by ani nenapadlo, že to lze takto také vyložit..).
Jinak obecně se mi zdá, že je moderní mrtvého považovat za VĚC, pohřeb bez rozloučení je asi už úplně normální..?! :-( Smrt k životu patří. Lidi přitahuje, vždycky přitahovala. Veřejné popravy v Evropě nejsou, zato videa poprav patří mezi často stahovaná, tedy takováto výstava z principu nemůže trpět nezájmem. Ale co mi vadí, že výstava sice vydělá, ale v dlouhodobějším výhledu co provede prezentace nesmyslů s lidmi, podle mého názoru, je ZTRÁTA… a další utvrzení, že správný "moderní" mrtvý jedině plastinovaný, případně uložený v tekutém dusíku.. ;-) (trochu doufám, že se totálně pletu, výstavu jsem viděl pouze na obrázcích, ale to třeba s těmi plícemi kuřáka a nekuřáka je právě jeden z takových podle mě nesmyslů..)

Dobré ráno (letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 09:36:08
No já nevím aTeo, nadhazuješ mi tady pořádná sousta k zamyšlení. Tohle už je spíš na delší povídání. :)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 10:22:10
Marku jsem ráda za tvé názory. Myslím, že v mnoha ohledech máš pravdu. Co se týká přísunu informací, nemohu s tebou než souhlasit. Ovšem to není problém jen téhle výstavy. Úplně všechno, co se kolem nás děje, co je nám předkládáno či prezentováno, by mělo myslím být vnímáno jako užitečný zdroj k zamyšlení nikoli jako dogma, které máme vecpat do svých hlav, aniž bychom o něm přemýšleli. Bez schopnosti použít vlastní hlavu je člověk nesmírně zranitelný. A paradoxně čím víc máš chuť hlavu používat, tím složitější vidíš svět. Což v koncovce nejspíš znamená, že jsi mnohem zmatenější než ti, kteří žijí ve sladké nevědomosti. :) Takže pokud bych chtěla uchránit všechny lidi od nepřesných či falešných představ, musela bych celé lidstvo uzavřít do temných kobek, ponořených do ticha. A i tam by si nepochybně v kamenných zdech mnozí vyčetli příběhy nad kterými by rozum zůstal stát.

Ale zpět k výstavě. Vůbec si nemyslím, že by výstava posunula vědomí kohokoliv k tomu, že podobný způsob nakládání s lidskými ostatky je moderní a běžný. Jsem naopak přesvědčená o tom, že až na malé výjimky, si všichni návštěvníci uvědomovali velmi jasně výjimečnost situace. A rozhodně ji nebrali jako nastolování nových obecných pravidel v chování k zemřelým, nýbrž jako obrovskou možnost nahlédnout do svých těl jiným způsobem. Taky si nemyslím, že by kdokoli měl potřebu se na něco podobného dívat každý den. Ono, pokud nejsi bezcitný bezmozek (a takových jsem tam opravdu moc neviděla), je to velká nálož emocí a myšlenek. Soudím, že nikdo neodchází s čistou hlavou a pocitem, jak úžasně si odpočinul.

A co se tvého příkladu s plícemi týká, nejsem si jistá, co přesně ti vadí. Mám za to, že je to stejné jako se vším ostatním. Jistě, obecně lze konstatovat, že plicím nedělá dehet a všechny ty vinylchloridy, arzény a kdoví co ještě, právě dobře. Nepochybně jsou ale kuřáci, jejichž plíce jsou v lepším stavu než plíce některých nekuřáků. A pokud bychom chtěli být na své tělo hodní, měli bychom zapřemýšlet nad tím co do něj pumpujeme každým nadechnutím z ovzduší. Jenže o to tu v daný moment nejde. Máš tu vedle sebe plíce člověka, který kouřil a pak jiného, který nekouřil. Možná ten co kouřil, bydlel hned vedle nějaké staré továrny a ten co nekouřil, kdesi v buši. Je to jen zdroj pro přemýšlení. Navíc ty, co kouří, to odradí těžko, k tomu je třeba myslím vnitřní přesvědčení a velmi silná vůle, ale možná jeden, dvě, tři děti nezačnou. To není k zahození. I kdybych při tom riskovala, že si deset lidí bude myslet, že všechny plíce vypadají stejně, právě přesně tak jako ty na výstavě.

Dobré sluníčkové ráno všem ;) (@Teo - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 10:23:20
Není třeba sáhodlouze přemýšlet a filosofovat. Oproti sankcionovatelným právním normám existují i nepsané mravní normy, sankcionovatelné pouze veřejným míněním či opovržením okolí. V evropském prostředí je jednou z takových norem úcta k mrtvým. Když dcera nepřijde na pohřeb své matky, nic se jí nestane, ale lidi to prostě odsoudí jako nemravné a neslušné. Křesťanská morálka je obsažena v desateru. My aTeisti si musíme normy vytvářet sami. Pamatuju si, když jsme byli se školou v Klatovských Katakombách, kde jsou ve skleněných rakvích vystavovány obdivuhodně zachované středověké mrtvoly. Řada spolužáků z toho měla prdel. Bylo mi zle. Omlouval jsem se v duchu těm bytostem za ně i za sebe. Hele, můj syn byl na výstavě taky a já mu to nerozmlouval. Ale přál bych si, aby podobné atrakce byly bojkotovány. Což se samozřejmě stát nemůže. Důvody zde už byly popsány výše. Úspěch zaručen, tisíce děkovných dopisů... jenom ta pachuť čehosi nepojmenovatelného zůstává. Jsem rád, že nejenom ve mně.

pozn. (marek - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 11:30:51
tedy k těm plicím úplně zjednodušeně: to čeho se máme ve skutečnosti bát, tedy karcinom, je většinou krásně bílé! To černé ošklivé, čím se straší kuřáci, je zpravidla periferně uložený neškodný (tedy pokud není třeba azbestový) prach. A jeho množství závisí třeba i na pracovitosti buněk výstelky průdušek (spolu s hlenem drobné nečistoty neustále přepravují k hrtanu na vykašlání). Ale ať to raději vysvětlí někdo lépe a odborněji. ;-)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 11:45:55
@Teo ano, v naší kultuře je normou úcta k mrtvým, úcta k živým už se tak vážně mnohdy nebere. O mrtvých jen dobře! Do živých klidně kopnout. Oni se přece mohou bránit!

Je ti jistě jasné, že někteří lidé si libují v tom, aby odsuzovali druhé jako nemravné a neslušné. Možná byla matka opilec, který dceru mlátil. Co když se dotyčný člověk celý život choval tak, že nebylo možné si ho vážit? Vzdávat hold a odpouštět někomu, komu nemáme chuť odpustit a vzdát hold, jen proto, aby si ostatní nepomysleli, že jsme nemravní? Jen proto, že umřel? Tak nevím @Teo nemáš pocit, že přesně tohle je učebnicový příklad falešné slušnosti?

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 12:18:12
Marku, díky za informaci, o prachu jsem nevěděla a je to zajímavé. Karcinom jsem viděla vedle černých plic a nebyl to pěkný pohled. Nemyslím, že se v tomto ohledu někdo snaží ostatní klamat, nikde nebylo ani řečeno, že největším zabijákem kuřáků je "dehtový obal" plic.

(@Teo - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 12:53:22
Nejsem si vědom, že bych v této souvislosti tady do někoho kopal. A že si s formální slušností hlavu nedělám, to víš moc dobře. Sponzorování plastinářů a preparátorů je svobodné rozhodnutí svobodných osobností. Jenom jsem vyjádřil svůj názor a úlevu nad tím, že s ním nejsem osamocený. Jako kůl v plotě. Nic víc. To, co čteš mezi řádky, klidně ignoruj. Je to buď nadbytečné anebo to tam vůbec není... ;)

(letinka - Mail - WWW) Vloženo 09.10.2007, 15:06:16
@Teo ani já o ničem takovém nevím. :) Myslím, že jen korektně a věcně vysvětluješ svůj postoj. Můj komentář jen reagoval obecně na tvou obecnou připomínku norem v evropském prostředí, neměl nic společného s tebou. A co se týká čtení mimo řádky, v řádcích jsi mi poslal takovou spoustu podnětů k přemýšlení, že na nějaké dohady už mi nezbývají kapacity.;)

Já si rozhodně nemyslím, že jsi ve svém názoru osamocený a jsem přesvědčená, že je to v naprostém pořádku. Jak už jsem psala, sama jsem musela řešit mnohá dilemata a to, že jsem se nakonec přiklonila na stranu opačnou mínění tvému, neznamená, že velmi dobře nechápu důvody tvé.

Moc pěkně napsané, ale stejně nepůjdu (Cayman - Mail - WWW) Vloženo 10.10.2007, 08:25:28
Díky za velmi pěkně popsané pocity z výstavy. Také jsem se dlouho rozhodoval, zda jít, či nejít, takže trochu chápu Tvé pocity.

Ptal jsem se pár lidí kolem, proč tam šli, co je k tomu vedlo, a názory měli velice podobné tomu Tvému.

Přesto, já nepůjdu, neboť skoro každý den chodím Lucernou a když tak míjím všechny ty "osvěty chtivé" čekající ve frontě, tak se mi zdá, že převládají (podobně, jako v celé společnosti) "lidí, jejichž duše mají nejspíš problém zpracovat realitu". A to se mi nechce podporovat.

Navíc, existuje plno jiných způsobů, jak dětem vysvětlit škodlivost kouření a drog obecně, jak je poučit o složitosti lidského těla a o tom, aby si své "schránky" vážily. A to bez rizika příp. nočních můr, kdy se jim v temných koutech pokoje budou zjevovat obrazy z výstavy.

Ahoj (letinka - Mail - WWW) Vloženo 10.10.2007, 10:28:03
Caymane.:) Myslím, že pocity většiny lidí jsou podobné, jde jen o to na kterou stranu se nakonec "pro a proti" převáží. Ačkoliv já se nakonec rozhodla jít a nelituji, rozhodně rozumím tomu proč se jiní nemají chuť podobných věcí účastnit.

Psal jsi o frontě a tom, jak na tebe působí lidé v ní. Přemýšlela jsem proč. Uvnitř jsem zabedněných viděla jen pár a moji kamarádi či kolegové to viděli stejně.

Možná že lidé stojí ve frontě a mají strach, jsou zvědaví, vzrušení a neklidní. Neví jestli nejsou zrůdy a jestli unesou co uvidí a neví, co jsou zač ti kolem. Stojí, přešlapují a nemají jasno v tom jak se chovat. Ještě je čas odejít, jenže oni už našli dost důvodů proč přijít. A tak čekají a nejistotu, obavy a očekávání zastírají mlčením nebo naopak řečmi o hloupostech a smíchem, aby bylo vidět, že o nic nejde. Možná proto fronta působí tak, jak jsi psal. A nebo člověk logicky čeká, že když jdou lidé na něco tak citlivého, budou se chovat nějak "citlivěji". Nevím.

S dětmi naprosto chápu.Moje dcera už je velká a bylo to její rozhodnutí, aniž by ji k tomu kdokoli jakkoli pobízel. Ale pravdou je, že když jsem viděla ty malé, udivilo mne proč tam jsou. Pak už jsem jen zírala, jak úžasní jsou jejich rodiče a s jakou grácií výstavu všichni prošli. Navíc děti braly vše přirozeněji než dospělí. Obecně je smrt děsí zřejmě daleko méně než bubáci a čerti.:) I tak s tebou souhlasím, že jim to určitě víc sluší na hřišti nebo upatlaným od keramické hlíny.


Přidání komentáře...
Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text: